zmilia skrev 2011-08-08 19:55:20 följande:
Du vill nog kanske också fundera på om ditt barn är mogen för Kindergarten vid 5 års ålder. Min son fyller 5 några veckor innan the cut-off date för kinder men vi har beslutat att inte skicka honom utan ja, betalar dyrt day care istället. Men känslomässigt är han inte mogen. Vilka 5 åringar är mogna att sitta vid bänken hela dagen och öva på att skriva skriva skriva? Det är lite överdrivet bråttom kan jag tycka, tom pre-k 4 var det sån himla press på att läsa sig skriva o läsa.. HALLÅ det får lära sig det i skolan sen....
Priser kan ju variera mellan de olika day care/pre-k, värt att kolla upp. Även deltid/heltidspriser varierar ju också. .
Nu vet jag att det kanske är lite väl sent inlägg det här men var tvungen att kommentera

Mina barn har börjtat kindergarten vid 5 års ålder och det har funkat toppenbra.

Sonen gick bara 2,5 timmar per dag och dottern som gick lite drygt 6 timmar hade en massa utelek och andra aktiviteter under dagen. Så det här att de skulle sitta vid bänken hela dagen och öva på att skriva skriva skriva känner jag inte alls igen. Så är det definitivt inte här.
Mina barn gick på förskola innan de började kindergarten och där lärde de sig inte att läsa, men det beror ju på vilken förskola man väljer. Att skriva och läsa lärde sig mina barn i kindergarten.