• Sebluc

Bo i Usa?

Min man har fått ett jobberbjudande i Phonix Arizona nu står vi inför valet att flytta eller inte.

Vad är skillnaden att bo där och här, någon som vet? för och nackdelar? Hur är det att bo där?

Är helt vilsen........snälla hjälp! 

• Svar på tråden Bo i Usa?
  • evaoregon

Skillnader på USA och Sverige är bl a att barnomsorgen är mycket dyrare här i USA och man måste ha sjukförsäkring (gissar att ni får det genom mannens jobb).  Klimatet lär vara betydligt varmare i Arizona än i Sverige. 

Har ni möjlighet att åka till Phoenix och kolla hur det är där?  Det rekommenderar jag om ni har möjlighet.  Har du varit i USA tidigare?

• FrökenD

OM ni får försäkringar genom killens jobb så e allt smutt. USA e sjukt nice! Har själv bott i Californien och är ev på väg tillbaka till östkusten! Underbart land!! (Då menar jag inte politiken....;)

• Waylii

Jag personligen upplever att det är "billigare" att leva i USA och att folk rent allmänt är trevligare och mer hjälpsamma. Nackdel för mig är att jag inte lyckats hitta ett IKEA tillräckligt nära :P 

• Sebluc

28 januari åker vi till Pheonix för att se staden och området. 
    Men hur gör man med små barn, är de flesta hemma med de eller går de på dagis? 

• evaoregon
    Sebluc skrev 2011-01-06 09:33:37 följande:
    28 januari åker vi till Pheonix för att se staden och området. 
    Men hur gör man med små barn, är de flesta hemma med de eller går de på dagis? 
    Det är vanligt både att ha barnen på dagis/förskola och att vara hemmaförälder.  Även om barnen är hemma med en förälder så brukar de flesta barn börja förskola några timmar per dag när de är cirka 3 år så att de får lite social träning innan de börjar kindergarten vid fem års ålder.  Kindergarten är ungefär som första klass i Sverige då barnen lär sig både läsa och skriva.  Hur gamla är dina barn?  Det är oehört dyrt med dagis och förskolor.  De allmänna skolorna (from kindergarten) är gratis, men det är viktigt att man bor i ett bra område med bra skolor.
  • Sebluc

jag har två pojkar, 4 år och 2 1/2 år gamla. 
    Jo jag har hört att det ska vara dyrt med förskola/dagis men hur dyrt, vad kan det kosta? det är bra och veta om man kommer ens ha råd med det.
    Så du menar på om man bor i ett bra område så kan man välja de allmänna skolorna? det är bra och veta,ska se över det också nu när vi reser dit 

• evaoregon
    Sebluc skrev 2011-01-08 15:04:10 följande:
    jag har två pojkar, 4 år och 2 1/2 år gamla. 
    Jo jag har hört att det ska vara dyrt med förskola/dagis men hur dyrt, vad kan det kosta? det är bra och veta om man kommer ens ha råd med det.
    Så du menar på om man bor i ett bra område så kan man välja de allmänna skolorna? det är bra och veta,ska se över det också nu när vi reser dit 
    Fyller fyraåringen 5 år före den 1 september?  I så fall börjar han kindergarten i höst vilket motsvarar första klass i Sverige.

Privatskolorna är superdyra så det är helt klart bäst om man kan bo i ett bra område där barnen kan gå i de allmänna skolorna. 

Jag vet inte exakt hur mycket förskolorna kostar i Phoenix.  Om du söker på nätet så borde du kunna hitta priser och få en uppfattning.  Är det andra svenskar som jobbar för samma företag i Phoenix?  Kolla med dem!
  • Sebluc

jo, det kostar verkligen mycket. Tack för tipset, ska hålla utkick på området för att se om det kommunala är ett allternativ.
    Något mer jag ska tänka på?

• evaoregon
    Sebluc skrev 2011-01-11 09:07:49 följande:

jo, det kostar verkligen mycket. Tack för tipset, ska hålla utkick på området för att se om det kommunala är ett allternativ.
    Något mer jag ska tänka på?

Det finns dock inga kommunala förskolor utan de är alltid dyra och privata.  Det är bara vanliga skolan ifrån 5 års ålder där det finns kommunala alternativ. 

Fyller fyraåringen 5 år före 1 september?  I så fall vill ni verkligen kolla på skolor.  Redan nu i februari brukar det vara dags att anmäla barnen till kindergarten inför hösten. 

Även till de dyra förskolorna brukar man anmäla sina barn typ ett halvår i förväg för att få plats och terminen brukar börja i september.
  • morsigne

her i new york far man hjalp av new york state med betalningen for dagis men vet inte hur det er i andra delar av usa sa vi betalar bara 6 dollar per vecka och sjukvarden er bettre her en i sverige tycker mycket om usa

• evaoregon
    morsigne skrev 2011-03-06 06:44:56 följande:
    her i new york far man hjalp av new york state med betalningen for dagis men vet inte hur det er i andra delar av usa sa vi betalar bara 6 dollar per vecka och sjukvarden er bettre her en i sverige tycker mycket om usa
    6 dollar per vecka låter oehört billigt.  I de flesta stater så tror jag man kan få hjälp med att betala dagis, men då ska man ha det väldigt dåligt ekonomiskt och det lär man knappast ha om har ett genomnsittligt jobb. 

Är du ensamstående med barn?
  • zmilia

Du vill nog kanske också fundera på om ditt barn är mogen för Kindergarten vid 5 års ålder. Min son fyller 5 några veckor innan the cut-off date för kinder men vi har beslutat att inte skicka honom utan ja, betalar dyrt day care istället. Men känslomässigt är han inte mogen. Vilka 5 åringar är mogna att sitta vid bänken hela dagen och öva på att skriva skriva skriva? Det är lite överdrivet bråttom kan jag tycka, tom pre-k 4 var det sån himla press på att läsa sig skriva o läsa.. HALLÅ det får lära sig det i skolan sen....

Priser kan ju variera mellan de olika day care/pre-k, värt att kolla upp. Även deltid/heltidspriser varierar ju också. .

Nu vet jag att det kanske är lite väl sent inlägg det här men var tvungen att kommentera

• evaoregon
    zmilia skrev 2011-08-08 19:55:20 följande:
    Du vill nog kanske också fundera på om ditt barn är mogen för Kindergarten vid 5 års ålder. Min son fyller 5 några veckor innan the cut-off date för kinder men vi har beslutat att inte skicka honom utan ja, betalar dyrt day care istället. Men känslomässigt är han inte mogen. Vilka 5 åringar är mogna att sitta vid bänken hela dagen och öva på att skriva skriva skriva? Det är lite överdrivet bråttom kan jag tycka, tom pre-k 4 var det sån himla press på att läsa sig skriva o läsa.. HALLÅ det får lära sig det i skolan sen....

Priser kan ju variera mellan de olika day care/pre-k, värt att kolla upp. Även deltid/heltidspriser varierar ju också. .

Nu vet jag att det kanske är lite väl sent inlägg det här men var tvungen att kommentera
    Mina barn har börjtat kindergarten vid 5 års ålder och det har funkat toppenbra. Glad  Sonen gick bara 2,5 timmar per dag och dottern som gick lite drygt 6 timmar hade en massa utelek och andra aktiviteter under dagen.  Så det här att de skulle sitta vid bänken hela dagen och öva på att skriva skriva skriva känner jag inte alls igen.  Så är det definitivt inte här. 

Mina barn gick på förskola innan de började kindergarten och där lärde de sig inte att läsa, men det beror ju på vilken förskola man väljer.  Att skriva och läsa lärde sig mina barn i kindergarten.
  • Felinne
    evaoregon skrev 2010-12-04 21:56:48 följande:
    Skillnader på USA och Sverige är bl a att barnomsorgen är mycket dyrare här i USA och man måste ha sjukförsäkring (gissar att ni får det genom mannens jobb).  Klimatet lär vara betydligt varmare i Arizona än i Sverige.  Har ni möjlighet att åka till Phoenix och kolla hur det är där?  Det rekommenderar jag om ni har möjlighet.  Har du varit i USA tidigare?

Vet du (eller någon annan i den här tråden) hur det fungerar om man är svensk medborgare och blir gravid medan man är i USA? Jag och min man planerar nämligen att flytta dit till hösten och jobba där lite mindre än 1år. Är det dyrt att gå till mödravårdcentralen eller göra undersökningar, typ ultraljud, kub-test osv.?
  • evaoregon
    Felinne skrev 2012-02-04 11:04:25 följande:
    Vet du (eller någon annan i den här tråden) hur det fungerar om man är svensk medborgare och blir gravid medan man är i USA? Jag och min man planerar nämligen att flytta dit till hösten och jobba där lite mindre än 1år. Är det dyrt att gå till mödravårdcentralen eller göra undersökningar, typ ultraljud, kub-test osv.?
    Det beror helt på hur mycket du själv måste betala med din sjukförsäkring.  Det finns massvis med olika sjukförsäkringar och olika alternativ inom dessa.  En sjukförsäkring är ett måste annars kan det bli enorma summor.  Men det är inte ovanligt att man själv får betala ganska stora summor även med sjukförsäkring.
Svar på tråden Bo i Usa?