Bo i Usa?
Min man har fått ett jobberbjudande i Phonix Arizona nu står vi inför valet att flytta eller inte.
Vad är skillnaden att bo där och här, någon som vet? för och nackdelar? Hur är det att bo där?
Är helt vilsen........snälla hjälp!
Min man har fått ett jobberbjudande i Phonix Arizona nu står vi inför valet att flytta eller inte.
Vad är skillnaden att bo där och här, någon som vet? för och nackdelar? Hur är det att bo där?
Är helt vilsen........snälla hjälp!
Skillnader på USA och Sverige är bl a att barnomsorgen är mycket dyrare här i USA och man måste ha sjukförsäkring (gissar att ni får det genom mannens jobb). Klimatet lär vara betydligt varmare i Arizona än i Sverige.
Har ni möjlighet att åka till Phoenix och kolla hur det är där? Det rekommenderar jag om ni har möjlighet. Har du varit i USA tidigare?
OM ni får försäkringar genom killens jobb så e allt smutt. USA e sjukt nice! Har själv bott i Californien och är ev på väg tillbaka till östkusten! Underbart land!! (Då menar jag inte politiken....;)
Jag personligen upplever att det är "billigare" att leva i USA och att folk rent allmänt är trevligare och mer hjälpsamma. Nackdel för mig är att jag inte lyckats hitta ett IKEA tillräckligt nära :P
28 januari åker vi till Pheonix för att se staden och området.
Men hur gör man med små barn, är de flesta hemma med de eller går de på dagis?
jag har två pojkar, 4 år och 2 1/2 år gamla.
Jo jag har hört att det ska vara dyrt med förskola/dagis men hur dyrt, vad kan det kosta? det är bra och veta om man kommer ens ha råd med det.
Så du menar på om man bor i ett bra område så kan man välja de allmänna skolorna? det är bra och veta,ska se över det också nu när vi reser dit
Här kan du se lite hur mycket förskola kostar
yvs2011.peashootermanager.com/pdf/YKidz_South_Mountain_YMCAForm.pdf
jo, det kostar verkligen mycket. Tack för tipset, ska hålla utkick på området för att se om det kommunala är ett allternativ.
Något mer jag ska tänka på?
jo, det kostar verkligen mycket. Tack för tipset, ska hålla utkick på området för att se om det kommunala är ett allternativ.
Något mer jag ska tänka på?
her i new york far man hjalp av new york state med betalningen for dagis men vet inte hur det er i andra delar av usa sa vi betalar bara 6 dollar per vecka och sjukvarden er bettre her en i sverige tycker mycket om usa
Du vill nog kanske också fundera på om ditt barn är mogen för Kindergarten vid 5 års ålder. Min son fyller 5 några veckor innan the cut-off date för kinder men vi har beslutat att inte skicka honom utan ja, betalar dyrt day care istället. Men känslomässigt är han inte mogen. Vilka 5 åringar är mogna att sitta vid bänken hela dagen och öva på att skriva skriva skriva? Det är lite överdrivet bråttom kan jag tycka, tom pre-k 4 var det sån himla press på att läsa sig skriva o läsa.. HALLÅ det får lära sig det i skolan sen....
Priser kan ju variera mellan de olika day care/pre-k, värt att kolla upp. Även deltid/heltidspriser varierar ju också. .
Nu vet jag att det kanske är lite väl sent inlägg det här men var tvungen att kommentera