Mandai.
Någon som vet någonting om religionen mandai ?
Någon som vet någonting om religionen mandai ?
Lite snabb sökning i mitt religionslexikon:
"mandéer. Religiös grupp, bosatt söder om Bagdad, där de huvudsakligen är guld- och silversmeder, och i Iran. Deras lära innehåller många skilda element: jämte kristna och judiska också forniranska sådana, t ex dualismen mellan ljus och mörker. Deras heliga skrifter på östarameiska (främst Ginza och Johannesboken) sammanställdes förmodligen på 600-talet. Enligt mandeisk tro kommer själen från en himmelsk ljusvärld men är fången i materien, dvs i mörkret. som frälsare sändes Manda d'Haije, den personifierade kunskapen, till jorden för att skänka den insikt som återför själen till dess ursprung. I dessa avseenden är mandeismen en form av gnosticism. Mandéernas främsta kulthandling är det upprepande dopet (genom nedsänkning) i rinnande vatten, vanligen i Tigris men rituellt kallat Jordan; floderna som springer upp i bergstrakterna tänks strömma från de himmelska ljusregionerna. Deras typiska helgedom är en muromgärdad hydda, och här firas också en sakral måltid med bröd och vatten. Mandéerna mördar Johannes döparen men avvisar Jesus som en falsk profet. Republiken Irak erkänner inte deras religion som en skriftreligion (jfr bokens folk, ahl al-kitāb), varför de inte har rätt till egna skolor, deras giftemål godkänns inte och deras barn anses därför utomäktenskapliga. En grupp mandéer har under 1990-talet utvandrat till Sverige och kallar sig här al-mandaer och är organiserade i Mandeiska föreningar.
Tack för svar. Undrar även vad dom anser om äktenskap med en annan religion ? skaffa barn med någon av en annan religion ?
Maax tror den texten har för många fel...Mandaaer är subbis eller Sabeas, de kallar sig för baptister.
Enligt deras egen tro så sa Johannes döparen att de skulle följa Jesus, många gjorde det, men Subbis kvarstod vid Johannes Döparens tro, så de fick fly förföljelse från Palestina till irak.
Att de inte skulle vara bokens folk är märkligt, då de räknas upp i Koranen som en av fyra bokens folk.
De finns utspridda lite varstans i världen. Hade själv en stor grupp av dem som vänner och även i Sverige håller de på med guld.
undrar vad dom anser om äktenskap med en annan religion ? skaffa barn med någon av en annan religion ?
People of the Book (Arabic: أهل الكتاب ′Ahl al-Kitāb) is a term used to designate non-Muslim adherents to faiths which have a book of prayer.[1] The three faiths that are mentioned in the Qur'an as people of the book are Judaism, Sabians and Christianity. However, many Muslim rulers and scholars have also included other religions such as Zoroastrianism[2][3] and Hinduism.[4][5]
Sabians är subbis Mandanis.
en.wikipedia.org/wiki/Sabians
Finns ju undantag johanna, men de jag kände skulle aldrig göra det, ändå bröt de mot alla regler hos subbis. Du får nog vända dig till killen ifråga och se hur hårt han och hans familj ser på saken i fråga..
min svåger är mandai och gift då med min syster som är kristen. han bryr sig inte så jättemycket men jag har en kollega som är mandai och vill helst gifta sig med en mandai tjej men det är inget måste så dom få jag känner är det inte så noga men dessa två har bott i sverige länge och det hade kanske vart annorlunda i deras hemländer (irak)