Mandai.
Någon som vet någonting om religionen mandai ?
Någon som vet någonting om religionen mandai ?
ah det vore jätte snällt om du kunde fråga :)
alltså det är säkert olika men det kan ju absolut vara så att i vissa familjer så stängs man ute...jag vet inte, men jag frågar
Hallona: jag gissar att det skulle stå att de VÖRDAR johannes, inte MÖRDAR johannes.
Min flickvän är mandeisk, tack vore hennes fader, broder och hennes Ex vi får uppleva ett helvete i våra liv. Exet påstår att pappan planerar hedersmord på min flickvän pga att hon tar inte tillbaka honom eller vägrar gifta sig med annan mandean efter den underbara giftemålet där Exet söp, konstant bedrog henne och det förekomm både våld och misshandel i äktenskapet ...allt i heders namn så klart!
Vi kommer att gifta oss snart, tyvärr det medför en del risker för min flickvän, därför vi blir tvungna att lämna staden och lämna alla som står nära oss. Det är en väldigt svårt beslut, jag önskar att den här religionen och alla andra rasistiska religion skulle förbjudas i Sverige! Mandeismen är lika med rasismen, deras ideologi är äckligt och etiskt och moraliskt oförsvarbart. En stenålders sekt där tjernas mödomshinna kontrolleras noga men killarna får ha sex med andra tjejer och det är helt ok. Pga hotet vi får inte ha någon kontakt alls, det var en månad sedan vi såg varandra sist. Socialen har gömt henne och hennes dotter. Vi mår inte bra, har ingen aning hur det går att lösa det. Varför kan de inte lämna oss i fred? Varför kan inte Sverige kasta ut dessa hederskränkta idioter? Vad är det som gör oss vanliga människor mindre värda än en mandean? Jag älskar min flickvän av hela mitt hjärta och vi vill ha barn, må alla dessa rasister brinna i helvetet!!!
Jag har en flickvän som är mandai och vi är tillsammans i hemlighet... hon säger att pappan inte accepterar inte svenska killar. Vi har varit ihop väldigt länge och jag älskar henne över allt annat men om jag ska gifta mig med henne så måste vi fly undan släkt och kära som tidigare skrivare berättar om. Hur kan man tro på gud i en sådan tro känns mer som man lutar åt killen en trappa ner om ni förstår mig. Jag vet inte vad jag ska göra.
Jag är mandai''kan bara säga en sak när vi ber så säger vi nått som '' Shemed Heie Marat Mendat Heia'' vi säger det innan vi bär nåt eller gå ut som när kristna gör ett kors vid/i bröst korgen
jag är mandai och de finns i sandviken gävle runt 100 familjer och om du vill veta mera så bara och kontakta mej
ne men de bästa lerigon inte bara ord utan den har förmåga oxå
Min flickvän är mandeisk, tack vore hennes fader, broder och hennes Ex vi får uppleva ett helvete i våra liv. Exet påstår att pappan planerar hedersmord på min flickvän pga att hon tar inte tillbaka honom eller vägrar gifta sig med annan mandean efter den underbara giftemålet där Exet söp, konstant bedrog henne och det förekomm både våld och misshandel i äktenskapet ...allt i heders namn så klart!
Vi kommer att gifta oss snart, tyvärr det medför en del risker för min flickvän, därför vi blir tvungna att lämna staden och lämna alla som står nära oss. Det är en väldigt svårt beslut, jag önskar att den här religionen och alla andra rasistiska religion skulle förbjudas i Sverige! Mandeismen är lika med rasismen, deras ideologi är äckligt och etiskt och moraliskt oförsvarbart. En stenålders sekt där tjernas mödomshinna kontrolleras noga men killarna får ha sex med andra tjejer och det är helt ok. Pga hotet vi får inte ha någon kontakt alls, det var en månad sedan vi såg varandra sist. Socialen har gömt henne och hennes dotter. Vi mår inte bra, har ingen aning hur det går att lösa det. Varför kan de inte lämna oss i fred? Varför kan inte Sverige kasta ut dessa hederskränkta idioter? Vad är det som gör oss vanliga människor mindre värda än en mandean? Jag älskar min flickvän av hela mitt hjärta och vi vill ha barn, må alla dessa rasister brinna i helvetet!!!
ärligt talat alla religioner i världen inte ge människans frihet och hur många finns religioner i hela världen religion gjorde för minskar människors ond het
Min pojkvän är mandai och vi har varit tillsammans i flera år och älskar varandra så mycket och vill gärna börja planera för framtiden. Men på grund av hans familj så får vi inte vara tillsammans och det är ett helvete. Vi har till och med kollat på möjligheterna för mig att konvertera till mandaism för att vi ska få vara tillsammans. Men tyvärr är religionen stängd och hoppet ser mörkt ut. :(
de sedan Ibrahim gick ur mande på grund för att han va tvungen att skura sig och de va hans bröder som sa till honom att gå ur religionen och exempel islam och kristna tog den att man skura penis . I religion mande står att religionen skyddar dig inte mot att hamna i mörka sidan om du var en dålig människa
Det är olika i olika familjer. Min fru är mandai och har skilt sig från sin första make som inte var värst snäll. I den familjen har samtliga systrar skilt sig och gift om sig mer européer. Det har väl varit lite småförsök till påverkan o hitta någon ny make inom gruppen. Men i det stora hela så har familjen fått gilla läget bara. Jag har träffat systrarna och en av bröderna o lever fortfarande? 😉
Som i all mellanösterns hederskultur så är det inte först bundet till religion utan till kulturella normer med kontroll över kvinnorna och att de följer gruppens heder och anseende. Kan väl säga att frugan inte är så imponerad över familjen.
Frugans släkt o familj är också guldsmeder och stod relativt högt upp i rangordningen tills de lämnade i samband med invasionen av Kuwait.
Det beräknas finnas ca 50 000 mandéer i världen som är väldigt splittrade idag. Någon annan studie säger 100 000 Man gissar på att 80% har flyttat utanför mellanöstern. I ursprungslandet Irak så räknas det bara 5000st kvar. I Sverige ca 11 000st och i Australien som nr 2 med 10 000st. Dvs Sverige har samlat mest av gruppen.
De har 2st kyrkor eller Menda som jag tror de själva kallar dom. Den första i Hallsberg och en nya nere vid Lund, möjligtvis Dalby. Om mitt minne stämmer så är kravet på dopceremonin i deras Menda att det måste vara rinnande vatten.
Ursprunget sägs vara arameiska folkslaget med plats ungefär där Israel ligger idag. Religionens ursprungliga språk är arameiska som talades i regionen för tiden av Johannes döparen och även Jesus.
Jag vill minnas att de har varit knutna till floden Jordan i början men sedan i Irak har det varit Tigris fast de kallat den Jordan av rituella skäl. Traditionellt i kulturen så är fisk något som de käkat mycket.
Och nej, man kan inte konvertera till mandeism. Man måste födas in i det av att bägge föräldrar är mandéer. Dvs det är totalt ?renrasig? stamtavla som räknas.
Hörde någonting om att om kvinnor skaffar barn utanför gruppen så får dom inte längre räkna sig som mandai. Men det är nog högst osäkert. Det kan lika gärna vara påhittat av någon som vill sätta sina egna regler (dvs behålla kvinnorna i gruppen)
Gruppen själva har inte så stor koll själva längre eftersom de är isolerade grupper och bara en mindre del har organiserat sig runt religionen som i Hallsberg o Lund. Det kan nog vara en viss förklaring till hur vissa familjer vill göra sin egen tolkning kring sin religion o heder.
Fyller på lite mera själv. Även om min frus familj har varit en del kontrollerande så har systrarna gift om sig med européer och den första ganska tidigt och träffat någon ganska tidigt på 90-talet. Kusiner samma sak och till och med någon moster på tidigt 80-tal.
Enligt historik från min fru så var det ett visst men inte överdrivet ogillande i början men även att man accepterat läget och inte gått till någon överdrift. Jag har träffat någon av bröderna kort och han visade väldigt stor respekt o intresse. Inte på något dåligt sätt. För att komma ifrån mellanöstern så har det varit en positiv överraskning trots vissa mindre motgångar.
Precis som övriga mellanöstern och även vissa kristna falanger så har oskuldsfrågan varit väldigt central. Jag vill inte säga överdriven för det innebär indirekt att det vore en mindre fråga för mig. Det är totalt noll fråga för mig. Eller jag föredrar icke oskulder?..
I mandaeism så är samma typ av värderingar som våra tio budord inte värst olika. Mandaeismen benämns ibland att ha vissa gnostiska inslag och ett visst inslag om de olika elementen påstås. Fast där är jag ute o cyklar o kan ha jättefel. Jag samlar fakta från min fru, forskning och diverse förståsigpå sajter.
Religionen har varit en av de svåraste att få grepp på. Antagligen beroende på den stora splittringen deras heliga bok är egentligen en sammanställning av olika berättelser som jag vill komma ihåg en kvinna gjorde vilket är lite ovanligt i religösa läror.
Även om de egentligen inte vill erkänna sig inom den kristna läran så har 2000år tvingat till att ge ett närmaste släktskap och där har den kristna läran gett bäst skydd samtidigt som Johannes Döparen är erkänd i bibeln.
Mandai har varit erkänd i Irak under Saddams tid även om muslimer har haft ett visst mobbningsbeteende (frugans uppväxt). men å andra sidan så hade någon familjemedlem en roll inom militär/skydd nära Saddam på 80-tal. När Kuwaitinvasionen med operation ökenstorm drog igång så förvandlades läget för gruppen över en natt och de lämnade Irak. Trots krigshjältar i kriget Iran/Irak mm så kände de inte sig hemma längre eller ska vi säga farligt ute.