• SretnaJa

Sonen på 8,5 månad jollrar inte konsonanter ännu. Finns ni som går eller gått i mina skor?

Är mitt barn det enda som i den här åldern inte säger flera ord och inte heller konsonanter för den delen? Ännu väntar jag på att konsekvent få höra GaBaDa. Och för att inte tala om BababaMamama och andra upprepningar.

Sonen tjuter nöjt när han är glad och vill ha uppmärksamhet. Han pruttar med sin mun så han blir alldeles blöt. Och på morgonen och kvällen kan han ligga i vår säng och leka lite med rösten och få fram lite intressanta och gulliga ljud. Men annars är det mest glädjetjut, allt pruttande och Ehhh och Öhhh som gäller, förutom ett och annat Ghiii, Ghaa och Kkh som kommer några gånger om dagen.

Jag måste ge honom beröm för att han verkar säga "Hej" eller åtminstone utan ett tydligt H! Det säger han till alla och speciellt när han vill ha uppmärksamhet, som att han har förstått att det är ett sätt att få kontakt med folk.

Han är en social och glad kille som ler och skrattar, förstår absolut vad "Nej" betyder och vet även vad han heter. Han tittar på rätt person när man frågar var mamma eller pappa är och kan vet vart han ska titta när man frågar vart fåglarna finns.

Jag är fullt medveten om att barn utvecklas olika och det är helt okej. Vissa är tidiga och andra är sena medan en del hamnar där emellan. Jag är också medveten om att det kan vara så att personer med tidiga barn oftare än andra väljer att framhäva sina barn i trådar. Dessutom är jag fullt medveten om att det är för sådant här man har BVC till :) Så jag är inte ute efter "hjälp" av sådant här slag.

Vad jag vill är att se om det finns fler där ute för just nu känns det förbaskat ensamt. Och det är aldrig roligt med ensamhet.
  • Svar på tråden Sonen på 8,5 månad jollrar inte konsonanter ännu. Finns ni som går eller gått i mina skor?
  • Radha

Vår son höll på precis som du beskriver i den åldern, det var ghii, eeeh, och um bum bu.

• SretnaJa

När utvecklade han ett mer nyanserat joller, minns du det? :)

• Radha

Vid ca 9,5 månad började han säga mamamama och dadadada.

• Lattjo

Vår son började prata på "riktigt" vid 3½ år och jag är så tacksam att vår bvc-sköterska tog det med ro. Han sa inte många ord alls och vid 8 månader var han nog mest tyst faktiskt! Sen den dagen då han började prata (för det bara kom en dag) så är inte ungen tyst. När han gick på förskolan var personalen förvånade för han hade ett så "vuxet" språk, när dom försökte säga saker med andra ord avslöjade han dom hela tiden. Han var tyst sina första år och bara lyssnade på alla oss andra och när han väl började snacka så tystnade han aldrig :) Nu får vi muta ungen med 1,- i minuten ibland bara han håller tyst :)

Vår dotter började säga mamma och pappa när hon var strax under året. Jag vet inte när hon började säga dom skaerna du väntar på, jag har aldrig varit orolig för språkutveckligen så jag lägger inte på minnet när hon säger olika saker. Jag skulle dock tro att ditt barn är fullkomligt normalt :)

• SretnaJa
    Radha skrev 2010-12-04 16:19:26 följande:
    Vid ca 9,5 månad började han säga mamamama och dadadada.
    Så roligt att höra! Hoppas min lilla kommer igång också, det här är fruktansvärt tärande! Oj oj oj vad stressande det kan vara.
    Lattjo skrev 2010-12-04 16:25:02 följande:
    Vår son började prata på "riktigt" vid 3½ år och jag är så tacksam att vår bvc-sköterska tog det med ro. Han sa inte många ord alls och vid 8 månader var han nog mest tyst faktiskt! Sen den dagen då han började prata (för det bara kom en dag) så är inte ungen tyst. När han gick på förskolan var personalen förvånade för han hade ett så "vuxet" språk, när dom försökte säga saker med andra ord avslöjade han dom hela tiden. Han var tyst sina första år och bara lyssnade på alla oss andra och när han väl började snacka så tystnade han aldrig :) Nu får vi muta ungen med 1,- i minuten ibland bara han håller tyst :)

Vår dotter började säga mamma och pappa när hon var strax under året. Jag vet inte när hon började säga dom skaerna du väntar på, jag har aldrig varit orolig för språkutveckligen så jag lägger inte på minnet när hon säger olika saker. Jag skulle dock tro att ditt barn är fullkomligt normalt :)
     Oj så roligt att höra din historia! Tack så mycket för uppmuntran och det känns alltid så skönt att höra att det finns folk på "andra sidan" också som inte följer mallarna och att det är helt okej!
  • Lingonblom

Jag har svarat dig i en tidigare tråd om detta. Min son babblade inte heller förrän vid ca 9 månader men jag kan meddela att han nu pratar för fullt hela tiden (11 mån nu). Han säger tre "riktiga" ord, MAMMA, PAPPA och MÖ ("vad säger kon?"). På BVC var de helt lugna och verkade inte tycka att det var något att oroa sig över när jag tog upp det på 8 mån-kontrollen.

Jag tycker att du ska försöka sluta oroa dig, fast jag vet att det kan vara svårt. Ett sätt kan vara att du t ex bestämmer dig för att inte tänka på det förrän han är 10 månader och se vilka ljud han gör då. Du kan ändå inte göra någonting just nu. Hon börjar när hon är redo. Glad

• SretnaJa
    Lingonblom skrev 2010-12-05 22:44:25 följande:
    Jag har svarat dig i en tidigare tråd om detta. Min son babblade inte heller förrän vid ca 9 månader men jag kan meddela att han nu pratar för fullt hela tiden (11 mån nu). Han säger tre "riktiga" ord, MAMMA, PAPPA och MÖ ("vad säger kon?"). På BVC var de helt lugna och verkade inte tycka att det var något att oroa sig över när jag tog upp det på 8 mån-kontrollen.

Jag tycker att du ska försöka sluta oroa dig, fast jag vet att det kan vara svårt. Ett sätt kan vara att du t ex bestämmer dig för att inte tänka på det förrän han är 10 månader och se vilka ljud han gör då. Du kan ändå inte göra någonting just nu. Hon börjar när hon är redo. Glad
    Jag skrev en tråd om det då han var 7 månader, vet inte om jag skrivit fler? Minns inte riktigt vad alla skrev i den tråden från förr. Men jag är tacksam att du skriver igen :)

Jag vet att jag inte ska oroa mig men jag har så svårt med det här. Ibland mår jag illa av tanken på kvällarna då lillen sover och jag kan sitta ensam med mina tankar och oro. Lättare under dagen då jag håller mig sysselsatt. Helt absurt att jag mår såhär egentligen, men jag mår alltid bättre efter att ha hört från fler som varit med om samma. För då motbevisar mina tankar om att jag är ensam!
  • stresss

Min son hade inget konsonantjoller, och när det kom så var det på få konsonanter, utan byte. Nu är han nästan tre och är nästan helt obegriplig, men han förstår allt. Jag använder tecken till honom och han tecknar tillbaka. han kan alla färger och kan lyssna och berätta med hjälp av sina tecken.
    Jag är inte orolig för han utvecklas fint på alla andra sätt.
    BVC och förskolan tycker att det är bara att vänta och se, men jag har varit hos logoped och hon tyckte också att han var sen och tipsade om tecken och lite annat som vi håller på med.

• Amarena

Min dotter har heller aldrig jollrat, hon var mest tyst hela första året. Jag tänkte nog inte att det behövde vara konstigt, men det är klart att det kanske är vanligare att bebisar prövar ljud och ordbildning innan de börjar prata. Hon började säga sina första riktiga ord vid drygt 10 månader, men kom inte igång med pratat förrän vid 18 mån ungefär. Nu när hon är 2 år och 3 mån pratar hon på två språk utan större problem.

• yes79

Ella är 8 månader idag och hon har faktiskt börjat förändra ljuden hon gör nyligen sedan hon fick tänder. Ibland när hon är gnällig säger hon mamama, dock händer detta bara någon gång per dag max och hittills har hon inte sagt något annat konsonantljud alls.

Jag väntar nu på dada, baba, papa m.m. utan brådska!

Svar på tråden Sonen på 8,5 månad jollrar inte konsonanter ännu. Finns ni som går eller gått i mina skor?