• annah90

Fibromyalgi

Hejhej!

Jag heter Anna och är 20 år.jag är gravid i v.10 (9+4). Jag fick för ett år sedan diagnos Fibromyalgi efter problem med kroppen sedan tre år tillbaka.
     Eftersom jag har mycket ont oftast 4-5 gånger i veckan i kroppen så är jag orolig för speciellt förlossningen. Och självklart under graviditeten också. Finns det någon annan som har fibromyalgi som gått genom en graviditet eller någon som också har fibromyalgi och är gravid? 
    Jag är så orolig så jag vet inte om jag vågar föda vaginalt och blir mer och mer inställd på att jag vill göra planerat kejsarsnitt.  

• Svar på tråden Fibromyalgi
  • Yllestrumpa

jag har oxå fibromyalgi, har barn skulle rekomendera vaginlat kroppen ställer om sig bättre än att gå igenom en operation. tänkte i samma banor som du men prata mycket med mvc

• annah90
    Yllestrumpa skrev 2010-12-03 18:00:48 följande:
    jag har oxå fibromyalgi, har barn skulle rekomendera vaginlat kroppen ställer om sig bättre än att gå igenom en operation. tänkte i samma banor som du men prata mycket med mvc
    jag är verkligen jätterädd för att det ska göra mer ont eller kännas mer. Är verkligen livrädd .. Har också med att göra att jag var med på en förlossning när jag hade praktik. Och det var verkligen hemskt. Så det är jättejobbigt för jag är verkligen jätterädd.. 
  • Fru U

Jag tror faktiskt (utan att vara någon expert) att det i normalfallet med fibro är bäst att föda vaginalt.

Ett ks är trots allt ett operativt ingrepp som kan ställa till det väldigt mycket med kroppen efteråt och förvärra smärtan.

Jag tycker du ska be om en remiss (eller ringa själv) till aurora eller klarateamet (de har olika namn på olika sjukhus) så du får prata om din rädsla och lägga upp en plan.

Du kanske mår toppen och har all styrka i världen att föda vaginalt eller så är du kanske helt slutkörd, omöjligt att veta just nu. Tyvärr.

Men prata med experterna på detta, för det behöver du

Lycka till och grattis

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • annah90
    Fru U skrev 2010-12-03 18:15:55 följande:
    Jag tror faktiskt (utan att vara någon expert) att det i normalfallet med fibro är bäst att föda vaginalt.

Ett ks är trots allt ett operativt ingrepp som kan ställa till det väldigt mycket med kroppen efteråt och förvärra smärtan.

Jag tycker du ska be om en remiss (eller ringa själv) till aurora eller klarateamet (de har olika namn på olika sjukhus) så du får prata om din rädsla och lägga upp en plan.

Du kanske mår toppen och har all styrka i världen att föda vaginalt eller så är du kanske helt slutkörd, omöjligt att veta just nu. Tyvärr.

Men prata med experterna på detta, för det behöver du

Lycka till och grattis
    Tack för hjälpen :) det ska jag göra. Visste inte ens att det fanns något sånt man kunde ringa. 
    Hoppas allt ordnar sig!

Tack!  
  • Lumo

Prata med förlossn innan om mjukare säng under fl. Själva förlissningssängarna är oftadt stenhårda britsar i förhållande till vanluga sjuksängarna. Man kan få dubbel/bättre madrass o slippa britsen tills det verklugen är dax för utdrivningen.

Hade själv ryggpriblem o svåra foglossningar o har ni liknande problem kan ni få samma priblem som mig. Jag tvingades lugga ett dygn på den hårda britsen trots att mjuka sängen stod bredvid. Ett tjänstefel fick jag höra efter fl som slutade i kejsarsnitt då barnet inte sjönk. Jag hade sådana ryggpriblem att barnet inte sjönk ner då jag inte kunde sitta upprätt på den hårda britsen. Tillslut kunde jag inte heller stå. Hade jag fått haft mjuka sängen hade detta kanske inte hänt, vem vet.

Dock blev jag även igångsatt så det kan lika gärna vara orsaken till att inget hände på 27 h mer än olidliga smärtor o ohyggluga värkar från 1a minut.

Vud nästa fl ska jag kräva mjuk säng i vägra igångsättning, får jag inte det så måste jag snittas, min fl var omänsklig.

• Jinx

har inte fått diagnos som fybromialgi men haft defusa smärtor i ryggebn o nacken så länge jag kan minnas o får ingen hjälp av någon läkare....

• Lumo

Jinks, har du fått remuss till reumatologen? Fixa det annars.

Ett annat hett tips är att besöka en bra naprapat, om du inte är gravid vill säga! Jag hade nack o ryggproblem ett år o naprapaten fixade mig på bara 3 behandlingar. Sen tog det ett år innan problemen kom tillbaka o nu har han nästan fixat det igen, iaf till uthärdlug stelhet o smärta. Har dock reaktiv artros sjäkv just nu men ev annan reumatisk sjukdom i bakgrunden.

• Nu är jag hel

Jag har fibromyalgi och jag har gått igenom en förlossning. Det gick bra, jag hade inte mer ont än vanligt och jag fick EDA. Min värk var det sista som jag märkte, hade fullt upp med att föda Glad
    Jag fick smärtstillande efteråt, så det var jätte skönt..

Det värsta var graviditeten, jag hade asont hela graviditeten och var sjukskriven pgr av min fibromyalgi hela tiden.
    Nu är jag gravid igen och jag fasar för när smärtorna ska bli värre. Förra gången fick jag citodon de 2 sista månaderna för att härda ut. men det går, det blir ju bra till slut.

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Jinx
    Gwempa skrev 2010-12-03 20:49:28 följande:

Ett annat hett tips är att besöka en bra naprapat, om du inte är gravid vill säga! Jag hade nack o ryggproblem ett år o naprapaten fixade mig på bara 3 behandlingar. Sen tog det ett år innan problemen kom tillbaka o nu har han nästan fixat det igen, iaf till uthärdlug stelhet o smärta. Har dock reaktiv artros sjäkv just nu men ev annan reumatisk sjukdom i bakgrunden.
    jag har gått snart i ett års tid till en kiropraktor... vilket smärtorna har tillfälligt hjälpt men kommit smygande tillbaka efter några veckor... har varit på magnet röntgen 2 ggr. och inte får jag någon förståelse av läkare. Dom bara fnyser typ då jag sa att jag misstänker jag kan ha fybromialgi. Är även överrörlig vilket gör man har extra ont o även är jag HLAB27+ (positiv)
  • Jinx
    Gwempa skrev 2010-12-03 20:49:28 följande:

å nee, inte är jag gravid =) glömde o skriva
  • annah90

Då blir jag lite orolig för att jag också ska få ont. Har haft lite problem nu mer och mer då det är vinter. Det gör liksom att jag blir ännu mer orolig. Tycker att det är jobbigt med den ständiga oron för förlossningen även fast jag bara är i v.10. Det blev verkligen inte bättre av att se en förlossning.

Gör det inte ont efteråt? alltså mer ont. Det kanske jag mer ont med planerat snitt, men är så inne på det för att jag just är så rädd. Det är inte kul för jag vill ju kunna våga och vara stark men vet inte om jag kan vara det ..  

• Lumo

Kejsarsnitt är inte värst skönt det heller. Kan ta veckor o månader efter ett ks att komma ikapp. Det är ett stooooort ingrepp med risker långt större för både dig o barnet. Jag har som sagt gjort ett o rekommenderar det inte om man inte verkligen måste. Rädslir är till för att övervinnas, jobba med det istället. Gå en profylaxkurs med killen, så blir ni riktigt förberedda. Prata med auroramottagningen. Läs massa böcker. Det är bästa förberedelsen.

Mitt ks var lyckat men jag förlorade mycket blod. Att få blodtransfusion kan ge sjukdomar, om bara så små sjukdomar som förkylningar till andra blodsjukdomar, det finns alltid risker. Jag skulle få blod, men tackade nej o fick istället järninjektioner via sprutor några mån efter. Konsekvensen var yrsel o svaghet efter ks i månader.

I övrigt kan man få svårt att lyfta eller bara ya sig upp ur soffan själv. För mig tog det 1mån att klara mig själv med barnet pga mina fysiska problem, o som sagt, då var ändå kejsarsnittet normalt. Så mitt råd, ks är en sista utväg när man inte KAN föda normalt.

I övrigt tog det ett år för mig att börja kunna promenera mer än några 100m pga reumatiska o problem med svanskota o gamla foglossningar sedan graviditeten. Så om man har problem får man räkna med en lång rehab.

• L forever

Hej

Förstår din oro... Jag är gången 34+0 idag och har psoriasis artropati (främst muskelär) samt fibromyalgi. Jag har (inte oväntat) redan varit sjukskriven i 2 månader på heltid för foglossning och smärta i svanskotan men min sjukdom har otroligt nog inte blivit värre trots graviditeten och ökad vikt.
    Eftersom jag varit tvungen att ta det lugnt pga av foglossningen så har detta även hjälpt mina övriga besvär. Var väldigt orolig förut då jag inte kunde fortsätta med de mediciner som hjälpt mig i min sjukdom pga graviditeten. Men det har trots allt gått mycket bättre än jag trodde.

Jag kommer föda vaginalt om allt går som det ska då jag tror att det är det bästa för kroppen. Kroppen börjar ju ställa om sig så fort du blir gravid och denna omställnings fortskrider under hela graviditeten. Jag tror att det blir mer jobbigt om det blir snitt. Bara att hoppas att allt går som det ska, men visst är det nervöst.

Lycka till och mitt bästa tips är att du tar det ganska lugnt under HELA graviditeten så kommer nog din sjukdom ligga på en hyfsad nivå också.

Svar på tråden Fibromyalgi