• Gunnell

Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.

Jag flaskmatar mitt 4-veckors underverk. Jag håller på att bli galen på alla "regler" kring flaskmatning :) Följer alla till punkt och pricka så gott det går, man vågar ju inte annat! Jag tycker inte man gör annat än att koka flaskor, koka vatten - kyla ner vatten till att blanda den ena ersättningen - en annan ska blandas till 70 grader - en tredje får man absoluuut inte blanda i förväg osv. Ger honom lite olika sorter då vi inte hittat den "perfekta" ännu. Men en grej skulle jag gärna slippa - att koka vatten. Såå smidigt det skulle vara. Hur gör ni?

• Svar på tråden Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.
  • Gunnell

Jo, jag kokar också och häller i termos. Och så kyler jag ner hälften så att jag kan blanda till lagom temperatur direkt. Den här lilla krabaten vill inte vänta på maten så att ta varmt vatten och vänta på att det kyls ned är inte på fråga :) 

• Gunnell

Alltså jag tänkte på en grej... Ibland hinner inte flaskorna torka mellan varven och då är det ju kvar vattendroppar från okokt vatten, för inte diskar väl ni i kokt vatten? Om det nu är bakterier eller parasiter i vattnet så räcker det väl med en enda droppe?

• Gunnell
    Pumpkin skrev 2010-12-03 16:39:19 följande:
    Har man kommunalt vatten behöver man inte koka. Jag har aldrig gjort det och sonen har ätit ersättning från start. Inte ens på BB kokade de.
    Åååh, jag önskar att jag vågade sluta... Man kanske kan ringa kommunen och höra.
  • Gunnell

Jag började ta kranvatten igår... tvättar ju flaskorna i kranvatten och med alla dessa matningar så är det alltid lite vatten kvar på någon liten del. Så okokt vatten får han ju i sig ändå. Blandar pulvret med kokhett vatten så att ev bakterier från pulvret försvinner och sen på med kallt vatten från kranen. Kokar flaskorna en gång om dagen. 

Svar på tråden Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.