• Gunnell

Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.

Jag flaskmatar mitt 4-veckors underverk. Jag håller på att bli galen på alla "regler" kring flaskmatning :) Följer alla till punkt och pricka så gott det går, man vågar ju inte annat! Jag tycker inte man gör annat än att koka flaskor, koka vatten - kyla ner vatten till att blanda den ena ersättningen - en annan ska blandas till 70 grader - en tredje får man absoluuut inte blanda i förväg osv. Ger honom lite olika sorter då vi inte hittat den "perfekta" ännu. Men en grej skulle jag gärna slippa - att koka vatten. Såå smidigt det skulle vara. Hur gör ni?

• Svar på tråden Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.
  • Philippa

Jag kokade i 3 måander.. men jag kokade och hällde upp i en termos som räckte ganska länge....

• crossfit

Vi har bra vatten i Sverige, om man inte bir i Östersund förstås. Jag kokar inte.

• Gunnell

Jo, jag kokar också och häller i termos. Och så kyler jag ner hälften så att jag kan blanda till lagom temperatur direkt. Den här lilla krabaten vill inte vänta på maten så att ta varmt vatten och vänta på att det kyls ned är inte på fråga :) 

• Kazeer

Till yngsta barnet kokade jag det kommunala vattnet under de (nästan) sex första månaderna. Kokade vattnet, kylde, förvarade i kylskåpet över dagen, blandade ersättningspulver med det kylda vattnet, värmde till ättemperatur.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Gunnell

Alltså jag tänkte på en grej... Ibland hinner inte flaskorna torka mellan varven och då är det ju kvar vattendroppar från okokt vatten, för inte diskar väl ni i kokt vatten? Om det nu är bakterier eller parasiter i vattnet så räcker det väl med en enda droppe?

• Pumpkin

Har man kommunalt vatten behöver man inte koka. Jag har aldrig gjort det och sonen har ätit ersättning från start. Inte ens på BB kokade de.

• Gunnell
    Pumpkin skrev 2010-12-03 16:39:19 följande:
    Har man kommunalt vatten behöver man inte koka. Jag har aldrig gjort det och sonen har ätit ersättning från start. Inte ens på BB kokade de.
    Åååh, jag önskar att jag vågade sluta... Man kanske kan ringa kommunen och höra.
  • Jenny Hä
    Pumpkin skrev 2010-12-03 16:39:19 följande:
    På BB körde dom med tetrapack när vi fick barn .

Jag kokar i vattenkokaren sen får det svala sen är det bara att ställa in vattenkokaren på 40 grader o blanda så har man rätt temperatur ersättning , smidigt o snabbt . En liter rymmer den o räcker ju några måltider . 
  • Pumpkin

Varför ska du ringa kommunen och fråga? Kommunalt vatten är bra, det måste vara bra annars är de skyldiga att meddela det (som i Östersund nu).

Jag känner typ ingen som kokar vattnet, och två barnläkare och två BVC-sköterskor har sagt till mig att det inte behövts. Hade det behövts så skulle inte BB låta bli att koka.

Det står på förpackningen att man ska koka för att företagen vill helgardera sig och för att ersättningen inte bara säljs i Sverige.

• Kazeer
    Pumpkin skrev 2010-12-03 17:03:09 följande:
    Varför ska du ringa kommunen och fråga? Kommunalt vatten är bra, det måste vara bra annars är de skyldiga att meddela det (som i Östersund nu).

Jag känner typ ingen som kokar vattnet, och två barnläkare och två BVC-sköterskor har sagt till mig att det inte behövts. Hade det behövts så skulle inte BB låta bli att koka.

Det står på förpackningen att man ska koka för att företagen vill helgardera sig och för att ersättningen inte bara säljs i Sverige.
    När mina barn har legat på neonatal samt på barnsjukhuset har personalen kokat vattnet, när de gjort ersättning, så det är väl olika på olika ställen i landet.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.