AnnaKarin10 skrev 2010-12-02 18:25:59 följande:
Jag har bara positivt att säga om Bulgarien som adoptionsland! Barnhemmet var trevligt, visst de hade inte mycket pengar att röra sig med, men barnen fick mycket kärlek och bra omvårdnad. Visst ligger många barn lite efter i utvecklingen, så stimulansen är väl inte den bästa, men det hämtar de snart igen när de kommit till Sverige. En stor fördel är att det är smidigt att ta sig dit och det är lätt att göra återresor.
Jag adopterade via BFA. Som det verkar är det den organisation som helt klart fått flest BB, mycket beroende på att det kommer mycket SN-barn. När man skickar in sin ansökan, får man uppge vilka SN man accepterar. Sedan en tid tillbaka kan man även anmäla sig till en mailinglista där man får information om SN-barn, som man kan ansöka om.
Jag fick mina papper godkända i Bulgarien i maj 2009, ansökte om min son sept 2009, fick BB okt 2009, åkte på första resan nov 2009 och kom hem med honom mars 2010. Han hade precis fyllt 4 år när jag hämtade honom.
Om man inte är öppen för SN-barn, så tar det betydligt längre tid, har knappt kommit några "vanliga" BB, men det kommer ut VÄLDIGT många SN-barn som de söker föräldrar till. Upplever att barnen ofta är något "överdiagnostiserade".
Jag fick en utförlig rapport innan jag ansökte om min son, och en ännu mer utförlig rapport när jag hämtade hem honom.
Hör av dig om du undrar något mer!
Hej!
Vi är nya i adoptiosnvärlden och funderar just nu på SN och vad vi kan tänka oss osv. Hur resonerade du? Vad har du för erfarenheter?