Mira 70 skrev 2010-12-05 19:52:01 följande:
Det är en väldigt väl skött djuraffär. O vi pratade om friska djur... Men jag vet inte själv..
Kan hända att det är en bra djuraffär och att ägaren är duktig men ärligt talat måste det ligga nåt annat bakom dödsfallen. Nu är jag ingen expert på kaniners sjukdomar, ärligt talat vet jag näst intill inget om sånt, men jag vet att det finns infektionssjukdomar som kaniner kan få, och dom leder till döden. Så jag kan tänka mig att det är nåt sånt som är orsaken till att kaninerna dött.
En annan sak jag vill säga så här allmänt om djurbutiker är att många gånger vet inte personalen och till och med ägaren allt, och det här baserar jag delvis på egna erfarenheter. Innan jag köpte mina kaniner var jag in till djurbutiken och frågade en massa och fick olika svar av olika personal. Nu senare då jag har kontakt med en erfaren och duktig (och prisbelönt) kaninuppfödare har nästan alla råd jag fick i djurbutiken visat sig vara helt felaktiga. Sen tycker jag det är ganska allmänt känt att djurbutikspersonal många gånger inte alls har koll och vet vad dom pratar om..
Men inte vet jag, jag är ingen expert, bara en vanlig kaninägare som tänker ha mina kaniner ute fast jag vet att här kan bli -30 i värsta fall. Har redan varit -20 några dagar och mina kaniner lever ännu.
Och jag kan säga att beslutet har inte varit lätt, har nog funderat på att låta dom bo här inne under vintern men ärligt talat så har dom det bättre ute då dom har mycket stötte utrymme att röra sig på. Skulle dom bo inne skulle dom få sitta i en liten bur hela dagarna, och bara få komma ut en stund på kvällarna. Jag har också fått det bekräftat många gånger att dom kalrar sig ute fast det blir -30, vissa kaniner till och med föder ungar och dom klarar sig..