• Hallon4

Kaninen fryser!

Jag mår så dåligt över att vi har en utekanin nu när det är kallt.
    Jag vet att de klarar det, men ändå...
    Jag vill gosa med den inne!
    Man vill inte stå ute särskilt länge och mysa. På sommaren är kaninen verkligen en kär familjemedlem som alla bryr sig om.
    Han blir nog uttråkad av sin bur.
    När vi kommer med mat blir han så glad att han hoppar in i vår famn...
    Dessutom har han sån aptit nu. Kanske för att vi inte ser till att han blir stimulerad så han tröstäter,,,
    När vi ska gå ut kommer han alltid och tittar på oss och vill ha kontakt.
    Känns hemskt.
    Finns det nån mer kaninägare som känner så?
    Vi kan inte ha honom inne pga släktingar som är allergiska.

• Svar på tråden Kaninen fryser!
  • leolina1980
    Mira 70 skrev 2010-12-05 19:15:26 följande:
    Kaniner som katter brukar klara kylan ganska bra, men när det blir riktigt kallt som runt -15 så kan faktiskt både kaniner och katter frysa ihjäl även om dom är vana vid att vara ute. Dom kan också förfrysa vissa delar på kroppen, öronen är oftast speciellt utsatta.
    Vad pratar du för strunt? Okej håller med om att katter kan förfrysa öronen och frysa överlag men en kanin FRYSER INTE IHJÄL I MINUS FEMTON! Det har du nog fått alldeles om bakofoten. Dom klarar mycket lägre temperaturer än så, men självklart ska dom ha en isolerad bo-del med mycket halm i, MEN det är inte alls alla kaniner som ens bäddar ner sig i halmen trots att det är -20 -30 grader och dom klarar sig ändå.. Kaninpäls är varmaste pälsen efter fårull.
  • Mira 70
    leolina1980 skrev 2010-12-05 19:22:51 följande:
    Vad pratar du för strunt? Okej håller med om att katter kan förfrysa öronen och frysa överlag men en kanin FRYSER INTE IHJÄL I MINUS FEMTON! Det har du nog fått alldeles om bakofoten. Dom klarar mycket lägre temperaturer än så, men självklart ska dom ha en isolerad bo-del med mycket halm i, MEN det är inte alls alla kaniner som ens bäddar ner sig i halmen trots att det är -20 -30 grader och dom klarar sig ändå.. Kaninpäls är varmaste pälsen efter fårull.
    Jag pratade om just detta med en person som har en stor djuraffär och flera djur ute. Han berättade detta för mig att kaninerna visst kan frysa ihjäl om tempen sjunker under -15. Sen är det väl självklart att varenda kanin inte fryser ihjäl men dom kan göra det.
  • leolina1980
    Mira 70 skrev 2010-12-05 19:26:49 följande:
    Jag pratade om just detta med en person som har en stor djuraffär och flera djur ute. Han berättade detta för mig att kaninerna visst kan frysa ihjäl om tempen sjunker under -15. Sen är det väl självklart att varenda kanin inte fryser ihjäl men dom kan göra det.
    okej, det låter suspekt detdär, undrar hur välskötta dom kaninerna var som frös ihjäl i minus femton.. det kan ju ha varit något annat, typ att dom hade nån infektion eller nåt.. en frisk, välskött kanin ska nog klara minus femton.
  • Mira 70
    leolina1980 skrev 2010-12-05 19:42:16 följande:
    okej, det låter suspekt detdär, undrar hur välskötta dom kaninerna var som frös ihjäl i minus femton.. det kan ju ha varit något annat, typ att dom hade nån infektion eller nåt.. en frisk, välskött kanin ska nog klara minus femton.
    Det är en väldigt väl skött djuraffär. O vi pratade om friska  djur... Men jag vet inte själv..
  • Sara05

Har tre kaniner utomhus,de har tak över hela buren, samt en sluss in till den isolerade sovdelen som är fylld med halm. De har även en utehage dit jag öppnar dörren de dagar det är sol och fint så de får gräva i snön.
    De ligger och värmer varandra inne i sovburen då kylan biter på.Det är kastrerad hankanin, samt två honor och det fungerar jättebra.

Har haft kaniner i många år och ingen har frusit ihjäl!

• leolina1980
    Mira 70 skrev 2010-12-05 19:52:01 följande:
    Det är en väldigt väl skött djuraffär. O vi pratade om friska  djur... Men jag vet inte själv..
    Kan hända att det är en bra djuraffär och att ägaren är duktig men ärligt talat måste det ligga nåt annat bakom dödsfallen. Nu är jag ingen expert på kaniners sjukdomar, ärligt talat vet jag näst intill inget om sånt, men jag vet att det finns infektionssjukdomar som kaniner kan få, och dom leder till döden. Så jag kan tänka mig att det är nåt sånt som är orsaken till att kaninerna dött.

En annan sak jag vill säga så här allmänt om djurbutiker är att många gånger vet inte personalen och till och med ägaren allt, och det här baserar jag delvis på egna erfarenheter. Innan jag köpte mina kaniner var jag in till djurbutiken och frågade en massa och fick olika svar av olika personal. Nu senare då jag har kontakt med en erfaren och duktig (och prisbelönt) kaninuppfödare har nästan alla råd jag fick i djurbutiken visat sig vara helt felaktiga. Sen tycker jag det är ganska allmänt känt att djurbutikspersonal många gånger inte alls har koll och vet vad dom pratar om..

Men inte vet jag, jag är ingen expert, bara en vanlig kaninägare som tänker ha mina kaniner ute fast jag vet att här kan bli -30 i värsta fall. Har redan varit -20 några dagar och mina kaniner lever ännu.

Och jag kan säga att beslutet har inte varit lätt, har nog funderat på att låta dom bo här inne under vintern men ärligt talat så har dom det bättre ute då dom har mycket stötte utrymme att röra sig på. Skulle dom bo inne skulle dom få sitta i en liten bur hela dagarna, och bara få komma ut en stund på kvällarna. Jag har också fått det bekräftat många gånger att dom kalrar sig ute fast det blir -30, vissa kaniner till och med föder ungar och dom klarar sig..
  • astro

1) Det är två helt olika saker att ha en ensam kanin ute än att ha flera kaniner ute. Tillsammans håller de värmen mycket bättre.

2) Egentligen kan man inte generellt säga "kaniner klarar" eller "kaniner klarar inte". Jag har haft kaniner som inte skulle ha haft en chans i en utebur på vintern (t ex en castor rex och en albino med tunn päls) och kaniner som skulle ha klarat rena polarkylan (t ex en vädur med riktigt tjock underull och en tjockis till halvangora).
    Det är väldigt stor skillnad på både päls och fettlager från kanin till kanin. Generellt tål också honorna mer än hanarna. 

• Livisu

När vi hade kanin i barndomshemmet så fyllde vi en petflaska med varmt vatten och lindade in den i en handduk och la in som en liten värmekälla. Någon som har någon tanke om detta?

• leolina1980
    Livisu skrev 2010-12-05 23:14:30 följande:
    När vi hade kanin i barndomshemmet så fyllde vi en petflaska med varmt vatten och lindade in den i en handduk och la in som en liten värmekälla. Någon som har någon tanke om detta?
    har hört att vissa har värmelampor, någon tanke om det?
  • leolina1980
    astro skrev 2010-12-05 23:02:40 följande:
    1) Det är två helt olika saker att ha en ensam kanin ute än att ha flera kaniner ute. Tillsammans håller de värmen mycket bättre.

2) Egentligen kan man inte generellt säga "kaniner klarar" eller "kaniner klarar inte". Jag har haft kaniner som inte skulle ha haft en chans i en utebur på vintern (t ex en castor rex och en albino med tunn päls) och kaniner som skulle ha klarat rena polarkylan (t ex en vädur med riktigt tjock underull och en tjockis till halvangora).
    Det är väldigt stor skillnad på både päls och fettlager från kanin till kanin. Generellt tål också honorna mer än hanarna. 
    okej, jag har teddydvärgvädurar, en hona och en hane..
Svar på tråden Kaninen fryser!