Hallon4 skrev 2010-12-02 15:51:27 följande:
Jag hade inte väntat att bli anklagad som djurplågare då jag vet efter att ka läst MYCKET om kaniners skötsel.
Jag ger honom vatten två gånger per dag och tar upp den minst två, tre gånger. Han har en bur som är ganska stor plus kompostgaller(8 st)som hage som han har tillgång hela tiden, dörren ständigt öppen.Den har också tak numera. Ger honom grenar från äppelträd att gnaga på. Får bra hö med mycket örter.
Han har mycket halm i buren som är isolerande.
Buren står vindskyddad.
Vi har barn (skolbarn) som tar ut den i koppel minst två gånger i veckan.
Vi klipper klor regelbundet. Jag är en djurvän!
Men eftersom jag är människa och inte skulle kunna bo ute så är det väl mer min modersinstinkt som ger dessa känslor.
Han har fått vinterpäls så jag förstår att han anpassar pälsen efter årstiden.
Om jag skulle ta in den så kan den dö av värmeslag.
Har en vän som tog in sin utekanin och då blev den aggressiv så de fick flytta ut den.
Vill bara förtydliga att jag inte tror att vi är djurplågare, för vi tar hand om den så gott vi kan.
Jag är hemma under dagtid så jag tittar till honom fast det var bara den där känslan av att ta in den och gosa lite som gjorde att jag skrev inlägget. Ville höra om fler kunde känna så...
Uppfödaren hade sina kaniner ute och i ett kallgarage.
Har tänkt att ta in buren i vårt kallgarage (bilen står aldrig där)
men blivit avrådd av kaninkunniga som menar att det är bättre med dagsljuset ute.
Jag vet att kaniner kan vara ute på vintern men det är mer min känslomässiga reaktion.
Tror inte att jag skulle bli anmäld av djurskyddsinspektion eller polis, för vi sköter den.
Det här med sommaren så menar jag att då är vi hela tiden ute . Kaninen står bredvid altanen så han är med oss hela tiden då.
Tråkigt bara med en sån aggressiv ton när man gör allt man kan så att ens kanin ska må bra. Tror inte att ett plågat djur skulle vara så socialt och aktivt och göra glädjeskutt i buren, som vår kanin gör.
Jag hade ALDRIG haft ett innedjur ute!
Tack för mig!
Ska aldrig skriva ett inlägg igen.
Din kanin verkar ju ha det väldigt bra. Att en hysterisk person här inne har kallat dig för djurplågare är inget att ta åt sig av även om jag förstår att det inte är roligt.