När kan man låta barnen leka ute själva utan uppsyn?
Ja, jag känner mig väldigt osäker, jag vet att jag är en hönsmamma, men man får väl försöka att släppa de lite fria till slut. Jag får panikkänslor om jag inte ser barnen om jag inte vet att de är någonstans där de är fullt trygga, typ förskolan, med någon släktinng osv.
Jag tänker så här:
Vi bor i en lägenhet på åttonde våningen på framsidan och andra vånigen på baksidan, (hus som klättrar på ett berg, typ sutteräng om ni förstår) På framsidan finns det en bilfri gård som är rätt lång, där finns det två lekplatser och en gångväg mellan husen. På baksidan är det skog förutom kanske 5 meter mot skogen som är fri mark om man säger.
När vi bodde i hus förra året kunde barnen vara ute och leka i trädgården, den var helt omringad av staket som de inte kunde ta sig över, så det kändes tryggt även de gångerna jag var inne men jag såg dem hela tiden genom fönstren osv. Nu är det lurigare, för på baksidan skulle jag kunna ha koll på dem men då är skogen så nära så det känns inte så tryggt plus att man måste ta sig ner två trappor för att komma ut om något skulle hända. Ännu värre på framsidan för där skulle man inte kunna se dem alls från oss.
Nu är jag alltid med dem ute, när kan man börja låta dem leka själva ute? Hur han ni gjort? Vilken ålder lät ni dem leka ute själva utan att ni kunde se dem hela tiden? Min son är snart 5 år och min dotter 3,5 år så det är ju inte nu det gäller men jag tänker för framtiden?