• Sanda

När kan man låta barnen leka ute själva utan uppsyn?

Ja, jag känner mig väldigt osäker, jag vet att jag är en hönsmamma, men man får väl försöka att släppa de lite fria till slut. Jag får panikkänslor om jag inte ser barnen om jag inte vet att de är någonstans där de är fullt trygga, typ förskolan, med någon släktinng osv.

Jag tänker så här: 
    Vi bor i en lägenhet på åttonde våningen på framsidan och andra vånigen på  baksidan, (hus som klättrar på ett berg, typ sutteräng om ni förstår) På framsidan finns det en bilfri gård som är rätt lång, där finns det två lekplatser och en gångväg mellan husen. På baksidan är det skog förutom kanske 5 meter mot skogen som är fri mark om man säger.

När vi bodde i hus förra året kunde barnen vara ute och leka i trädgården, den var helt omringad av staket som de inte kunde ta sig över, så det kändes tryggt även de gångerna jag var inne men jag såg dem hela tiden genom fönstren osv. Nu är det lurigare, för på baksidan skulle jag kunna ha koll på dem men då är skogen så nära så det känns inte så tryggt plus att man måste ta sig ner två trappor för att komma ut om något skulle hända. Ännu värre på framsidan för där skulle man inte kunna se dem alls från oss.

Nu är jag alltid med dem ute, när kan man börja låta dem leka själva ute? Hur han ni gjort? Vilken ålder lät ni dem leka ute själva utan att ni kunde se dem hela tiden? Min son är snart 5 år och min dotter 3,5 år så det är ju inte nu det gäller men jag tänker för framtiden?

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Svar på tråden När kan man låta barnen leka ute själva utan uppsyn?
  • Siriva

Min son har precis fyllt 4 och nu under hösten har han börjat springa in till grannbarn och vistas ute runt huset.
    Vi bor i lhg men med egen ingång så han kan röra sig ganska fritt (bor i ett stort parkområde).

Han har främst hållit sig runt vår entre och jag har när det varit varmt haft dörren öppen. Men han har tagit lite längre utflykter.

Om jag bodde som du skulle jag nog inte våga släppa iväg honom själv om det inte var så att någon annan förälder var ute och hade koll. 

• Sanda

ja precis, mina var ju oxå ute själva förra året då var de 4 och 2,5år, men det känna annorlunda när de har en snabb väg in, som ni  då med egen ingång eller tvärtom då att jag en snabb väg ut för att kolla läget....hmm...ja tål att funderas på. De går dock själva till kompisar i samma trapphus. Då brukar jag stå i trapphuset och lyssna och då hör jag att de kommer in rätt.

• Siriva

Kan tillägga att mina föräldrar bor i samma område (utan bilvägar emellan) det tar kanske max 5 minuter att gå men han får inte gå själv dit än. Ingen av oss har överblick över hela sträckan som man måste gå.

Mötte en grannpojke imorse som stolt sa att han skulle gå själv till skolan och han går i ettan och skolan ligger precis bakom vårat hus.

Så du kan nog lugnt vänta med att släppa iväg de små på grönbete ett tag till. 

• XieXie

Jag är nog värre hönsmamma än du då för aldrig att jag skulle släppa ut barn på 4 och 2,5 själva och jag inte kunde se dem.
    Sonen är sex år nu och får leka på gräsplanen/lekplatsen/skogen bakom husen (bor i radhus utanför stan, mycket skog och natur runtomkring) om vi vet var han är och med vem han är. Lillasyster är två år och får inte gå ut alls utan en av oss.
    Hade vi bott i höghus hade de nog inte fått gå ut själva ännu.

• Sanda

jo fast i huset såg jag dem hela tiden, det var stor skillnad

• XieXie
    Sanda skrev 2010-12-01 14:40:46 följande:
    jo fast i huset såg jag dem hela tiden, det var stor skillnad
    Precis! När vi fått upp staket runt tomten kan dottern vara ute med sonen i trädgården då jag är i köket och kan se dem. Men hade jag bott i höghus hade jag inte gjort det.
  • Sanda

Precis, att man kan se dem och att de är instängda gör mig trygg, här kan jag varken se dem eller ha dem instängda så det gör mig nojjig, tur vi har en stor altan/balkong så de har lite fri rörelse utan mamma. De får nog vänta till skolålder skulle jag tro!

• Sanda

Någon mer som vill dela med sig?

Svar på tråden När kan man låta barnen leka ute själva utan uppsyn?