• inga76

Boktips för förlossningsrädda?

Hjälp! Vad tycker ni att man ska läsa för att peppa sig själv inför förlossningen om man är orolig? Vad hade ni hjälp av för böcker? Mycket tacksam för tips!!

• Svar på tråden Boktips för förlossningsrädda?
  • strasbourg

Kolla in Gudrun Abascals böcker "Att föda" och "att möta förlossningssmärtan".

• LNE

denna bok kanske inte kan hjälpa dig med din förlossningsrädsla men den får dig att skratta och tänka på annat!
    Handbok för gravida allt din doktor inte berättar - Vicki Iovine

• Spexig
    strasbourg skrev 2010-11-29 22:06:31 följande:
    Kolla in Gudrun Abascals böcker "Att föda" och "att möta förlossningssmärtan".
    Att möta förlossningssmärtan är suverän vid förlossningsrädsla!
  • J K
    Southern Belle skrev 2010-12-09 17:41:01 följande:
    Susanna Heli "Föda utan rädsla"

Leni Söderberg "Rädd att föda - din väg till att våga"
    Jag rekommenderar också Susanna Helis bok. Helt fantastisk tyckte jag att den var. Jag fick mycket hjälp av den och av hennes avslappningsövningar.
    Sedan hann jag inte riktigt använda mig av alla knep för min förlossning gick snabbt, men det jag hann använda mig av fungerade jättebra!
    ♥ Benjamin 100827 ♥ www.janejohansson.se/
  • J K
    LNE skrev 2010-11-29 22:19:17 följande:
    denna bok kanske inte kan hjälpa dig med din förlossningsrädsla men den får dig att skratta och tänka på annat!
    Handbok för gravida allt din doktor inte berättar - Vicki Iovine
    Där har vi en riktigt bra bok, haha. Störtskön.
    ♥ Benjamin 100827 ♥ www.janejohansson.se/
  • phoennah
    J K skrev 2010-12-12 23:20:06 följande:
    Jag rekommenderar också Susanna Helis bok. Helt fantastisk tyckte jag att den var. Jag fick mycket hjälp av den och av hennes avslappningsövningar.
    Sedan hann jag inte riktigt använda mig av alla knep för min förlossning gick snabbt, men det jag hann använda mig av fungerade jättebra!
    Jag läste också den, och använde mig av vissa och bara under vissa värkar (var bara 5 timmar på sjukhuset så jag hann inte). Den hjälpte mig absolut att känna mig lugnare inför förlossningen, men under förlossningen tyckte jag att den var värdelös och var arg på Heli haha. Men nu efteråt har jag förstått att den nog fungerade ganska bra. Jag tog ingen bedövning, lyckades somna mellan värkarna trots att de var täta och det gjorde konstant ont även i pauserna och många av värkarna tog jag helt avslappnad i badet. Men helvete vad svårt det var! BM berömde mig för hur jag tog värkarna, och skrev i journalen att jag slappnade av riktigt bra mellan. Så uppenbarligen fungerade boken. :) Det var bara lite svårt att inse det när man var inne i det hela.
  • J K

Phoennah: Jag håller med dig. Väl där kändes det väl inte alltid som den hjälpte, men vid närmare eftertanke så gjorde den no det trots allt

Men som sagt, min förlossning gick sjukt fort från det att jag var öppen 4cm, det gick på 29 minuter, sedan var min son ute, haha. Så den sista halvtimmen var lustgasen min bästa vän! Men innan det fungerade bokens tips jättebra

• längtar02

inga76 "Visa endast Hjälp! Vad tycker ni att man ska läsa för att peppa sig själv inför förlossningen om man är orolig? Vad hade ni hjälp av för böcker? Mycket tacksam för tips!!" Hej, har du läst "mod att föda" den ska tydligen vara bra...

• Miss X

Såg att tråden inte är jätteny men jag gillade Föda utan rädsla (Susanna Heli) enormt mycket. Även Rädd att föda - din väg till att våga (Leni Söderberg). Helis bok var jättepeppande och rekommenderas!!

Däremot gillade jag inte alls Abascals Att möta förlossningssmärta. Den tog upp komplicerade förlossningar som inte slutat så himla bra och det var inte vad jag behövde läsa mer om när jag var rädd. Negativa tankar är jag bra på själv, jag behöver mer positiva i det läget. Dessutom verkar hon inte alls gilla smärtlindring och jag tycker att sånt är upp till var och en. Man fick mer känslan av att "Ja, om du inte är duktig/modig nog så finns det ju smärtlindring..."

Svar på tråden Boktips för förlossningsrädda?