• Gaytjej

Ni som har erfarenhet av två (eller fler) bakåtvända bilstolar..

Vänder mig till er som har egen erfarenhet av två (eller kanske rent av fler) bakåtvända bilstolar!

Har ni upplevt stolarna likvärdiga? Eller är det något som ni tyckt bättre om med den ena stolen och vice versa?

• Svar på tråden Ni som har erfarenhet av två (eller fler) bakåtvända bilstolar..
  • Finesse

Vi har haft en Akta Graco Duologic.. men när vi bytte bil nådde inte stödbenet ner i golvet ordentligt så vi passade på att sälja den och köpa en ny.. Vi hade ändå behövt det eftersom stolen bara klarar 18 kg.. Sen var den jättetrång.. redan som 15 månader satt min dotter illa i stolen.

Nu har vi en Britax Hi-way å den sitter hur bra som helst i vår bil (Saab 9-5). Den är godkänd till 25 kg (dottern är inte ens 3 än å väger redan över 15), hon sitter jättebra i den, den tar relativt liten plats, stödbenet når ända ner till golvet. Jag har ingenting alls som jag är missnöjd över när det gäller den stolen.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Kina79

Jag har haft både Britax Free-Way (säljs inte längre, är föregångaren till Hi-Way), BrioZento, Akta Graco Cosmic XTP och Britax Hi-Way

Och nu skriker lillan där nere, svarar mer imorgon....

• norgesessan

Hade en Freeway, har en cosmic, har en multitech och har en two way.
    Two wayen är den med längst rygg (handlar om flera cm), så den är ju kanon. Cosmicen tycker jag sådär om. Den är liten för barnet, men tar jättestor plats i bilen.

Multitechen tycker jag om. Freewayen tyckte jag också om. Ångrar så att vi inte köpte en till freeway istället för cosmicen...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Dr Mupp

Vi har en Britax Freeway och en britax Two-way.

De uppfyller olika behov. Freewayen är perfekt som första bakåtvända stolen. Den är liten, nätt och småttingar sitter bra i den. Tyvärr kort i ryggen och snabbt urvuxen.

Two-wayen är perfekt att byta till när de blir lite äldre. Den stol med högst rygg på marknaden. Min 6- och 7-åring  kan fortfarande sitta bakåt i den stolen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • sara1981

Har en Britax Hi-Way och en Maxi-cosi Mobi, är jättenöjd med båda. Hi-way är lättare att montera dock.

Barnen är 2,5 och 4 och sittet än så länge bra i dem. :)

• Kina79
    Kina79 skrev 2010-11-25 19:59:30 följande:
    Jag har haft både Britax Free-Way (säljs inte längre, är föregångaren till Hi-Way), BrioZento, Akta Graco Cosmic XTP och Britax Hi-Way

Och nu skriker lillan där nere, svarar mer imorgon....
    Nu kan jag skriva lite mer om vad jag tycker om dem
    -Free-Wayn är absolut den bästa stolen ever! Tar minst plats att montera, tar lite plats även i bredd, barnen sitter kanon i den från ca 3 månader och tills de växer ur den (det gjorde min äldsta när hon var 5 och några månader)
    -Hi-Wayn är i stort sett lika bra. Den ta rinte jättemkt plats, passar på alla platser, min 6månaders sitter kanon i den, så gör även min 4½åring.
    -Aktan satt de jättebra i när de var över 1½ och fram tills de växte ur den (den var ju bara godkänd till 18 kg i baksätet - vi hade airbag då). Nackdelen är att den tar gigantiskt med plats i bilen
    -Brion var det sämsta köpet ever Skrikandes. Barnen var då 3½ och 1½ och ingen av dem satt bra i den. Vi sålde den efter 4 månader.

Jag gillar stolar som är lite högre och har kortare sittyta (typ Hi-Way), barnet sitter mkt bättre med benen.
  • Gaytjej

Tack alla för era åsikter - fyll gärna på, för än har vi inte bestämt oss!

Först var vi mest inne på en BeSafe, sedan dissade vi den idén och kände oss helt öppna för alla förslag, sedan tänkte vi kanske en BeSafe ändå.. men nu lutar det snarare åt en Britax Hi Way då jag tycker att jag läst om många som är nöjda med den - eller kanske, kanske en Akta Graco Belogic? Men den sistnämnde är ju sgs som ny på marknaden och det känns ju som ett kanske lite väl oprövat kort?!

• norgesessan

Jag hade inte oroat mig för att den är ny. Om ni byter ut stolen till en two way (fortfarande bakåt) när den du väljer nu blir urväxt så är det inte så noga med att stolen man väljer ska vara länge.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Finesse
    Gaytjej skrev 2010-11-26 16:56:31 följande:
    Tack alla för era åsikter - fyll gärna på, för än har vi inte bestämt oss!

Först var vi mest inne på en BeSafe, sedan dissade vi den idén och kände oss helt öppna för alla förslag, sedan tänkte vi kanske en BeSafe ändå.. men nu lutar det snarare åt en Britax Hi Way då jag tycker att jag läst om många som är nöjda med den - eller kanske, kanske en Akta Graco Belogic? Men den sistnämnde är ju sgs som ny på marknaden och det känns ju som ett kanske lite väl oprövat kort?!
    Jag skulle nog satsa på belogicen om den passar i er bil.. som sagt så är den plustestat och då känns den genast mkt säkrare.. far och kika på en och testa i er bil med barnet i.. sedan gör ni likadant med en hi-way å kolla vilken ni gillar mest..
  • Gaytjej

Jahapp!

Då har vi shoppat stol! Tack alla i denna tråden och övriga jag startat under min research för era tålmodiga svar =)

Det blev en Britax Hi Way för vår del, då Akta Graco Belogic, som vi egentligen var lite mer sugna på, tog lite för stor plats i vår bil. Vi har egentligen inte en liten bil utan en ganska rejäl kombi, men tydligen är just baksätet i Subaru Outbacks lite snålt tilltaget.

Nu spelade det inte så stor roll i vårt sammanhang, men det märktes att försäljaren inte var så van vid att saluföra Belogic och hade Hi Way:en som sin personliga favorit. Det som även talade mot Belogicen var att de bara hade en enda stol inne. Priset var inte heller en avgörande faktum, men det var ju förstås trevligt att det råkade vara  julkampanjpris på Hi Way:en (2095 istället för 2895).

Så så fick det bli!

• Finesse

TS: Jag tror ni blir nöjda med ert val.. vi har snart haft hi-wayen i 2 år och jag har ingenting att klaga på den.. den är enkel att sätta in, den tar lite mindre plats än andra stolar, den är enkel att ta av tyget (om barnet kräks ) osv.. jag har testat det mesta med den där stolen.. haha

Svar på tråden Ni som har erfarenhet av två (eller fler) bakåtvända bilstolar..