2underbara skrev 2010-11-29 20:23:15 följande:
Lärde känna honom när han var nyss fyllda 5 och inte ens då var det populärt att blanda sig in i föräldrarnas upplägg, jag var bara en pereferifigur som barnet skulle tycka vara kul.
Tjoho.
Inte för att jag suktade efter ansvar men lite inflytande hade inte varit dumt när jag kunde räkna ut med lilltån hur det skulle bli.
De hade precis separerat och inte ens föräldrarna visste hur de skulle bete sig så det blev det gamla vanliga "stackars lilla barn med separerade föräldrar" från allas sida och föräldrarna försökte kompensera eller vad folk än kallar det genom att vara så glada och goa och snuttiga och kärleksfulla och positiva och tröstande och gullande och kramande och hjälpsamma att de glömde en rätt viktig sak: att även det barnet kommer växa upp och lär sig som andra dvs hur folk gör och inte som de säger.
Är man van att världen endast kretsar runt en och man inte behöver stå till svars för mindre bra handlingar och att alla ska anpassa sig efter hur man själv vill ha det utan att överhuvudtaget tänka på att det finns andra individer ja då kan det bara bli pannkaka anser jag.
Och det blev det.
Big time.
Och då talar vi bara om uppfostran, att jag och hans personlighet dessutom kolliderar fullständigt gör inte saken lättare och det är en större del än uppfostran.
Jag vet inte hur jag skulle kunna behandla dem lika, ska jag börja uppfostra deras barn som jag uppfostrar mina och sambons barn eller ska jag helt sluta uppfostra våra gemensamma barn för en bra framtid och bara tänka på att anpassa hela världen efter dem här och nu och inte ta en enda fight med dem utan bara säga ja och tack till allt de vill eller hur tänker du?
Det låter inte som de bästa förutsättningarna... det håller jag med dig om. Självklart ska man uppfostra sina barn genom att sätta gränser, ta "fajter" och lära dem ta ansvar. Att gulla runt för att det är "synd om" skilsmässobarn är nog fan det sämsta man kan göra. Det är inte "synd om".
Jag kanske är lyckligt lottad, för jag och min exman är superöverens - nyss satt vi mitt köksbord och planerade inför julen, så att vi är nöjda. Inte ens en höjd röst. Under tiden gjorde dottern volter ihop med min sambo. Vi är ansvarstagande vuxna, som ser till dotterns bästa. Mitt ex är glad att min sambo är en trygg extra vuxen i dotterns liv. Sen om man vill kalla de bonusförälder eller vad som kvittar. Det är vad man gör som är det intressanta.
Tyvärr är många vuxna nyskilda så upptagna i sitt eget ältande och självömkan, att det "rub off" på barnen, BARNEN tycker inte så synd om sig, om inte de vuxna gör det. Man gör det bästa man kan utifrån de förutsättningar man har - tyvärr tänker inte alla så. Det FINNS lyckade separationer.