• Linda1976

Är du en bra bonusförälder?

Jag svarar för min sambo: Ja, han är världens bästa! 

(och inte har han issues med att jag har en nära vänskapsrelation med mitt ex heller, tvärtom - han tycker det är BRA!) 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    2underbara skrev 2010-11-24 12:02:47 följande:
    Svarade inte eftersom det fanns ett "tyvärr" med på nej men nej, det är jag inte eftersom jag inte förstår mig på begreppet.
    Ett barn kommer till vårat hem varannan vecka som är min sambos, förstår inte varför jag ska kallas någonting+förälder för det.
    Jag är min sambos sambo och jag är förälder till våra gemensamma barn, inget konstigt med det tycker jag.
    Hade barnet varit hos oss heltid hade jag däremot intagit mer en "föräldraroll" men dock fortfarande inte viljat bli kallad för någonting+förälder för det.
    Oavsett vad du kallar dig, så är du en trygg vuxen i barnets närhet, som delar sin vardag med dig. Hoppas för barnets skull att du iaf behandlar barnen lika när sambons barn är hos dig? Inte så att du måste KÄNNA lika, absolut inte - men att du behandlar dem lika...
  • Linda1976
    2underbara skrev 2010-11-28 21:44:20 följande:
    Hade jag börjat uppfostra (behandla alltså, eftersom det är för uppfostran jag behandlar mina barn) det barnet som jag uppfostrar mina så hade det blivit ramaskri från ungen så det tror jag inte att han vill.
    Någon som ställer krav på honom och genomför det som sägs... oj, obehagliga tanke för honom
    Det hade blivit en hel del buhu-samtal till lilla mamsen och en hel del gnäll från min sambos sida.
    Det är ju synd om stackars stackars barnet, man kan ju inte kräva att en 11åring ska tänka själv någon gång utan lägga allt ansvar på alla andra.

Så nej, för att behålla ett någorlunda lugn i hemmet då han vistas innanför min dörr så kommer jag inte behandla honom som mina egna barn, DET är något jag lärt mig. 
    Det beror ju på vid vilken ålder man "får" dem också. 
  • Linda1976
    2underbara skrev 2010-11-29 16:39:25 följande:
    Men du vill att jag ska behandla barnen lika, var det inte det du skrev?
    Du nämnde ingenting om ålder. 
    Ja, är man en familj, så är det självklart för mig att man behandlar de barn som finns i familjen lika. Däremot har jag lättare för att förstå att det INTE är så, om man "får" bonusbarnet när det är lite större- säg över 7-8 år.
  • Linda1976
    2underbara skrev 2010-11-29 20:23:15 följande:
    Lärde känna honom när han var nyss fyllda 5 och inte ens då var det populärt att blanda sig in i föräldrarnas upplägg, jag var bara en pereferifigur som barnet skulle tycka vara kul.
    Tjoho.
    Inte för att jag suktade efter ansvar men lite inflytande hade inte varit dumt när jag kunde räkna ut med lilltån hur det skulle bli.
    De hade precis separerat och inte ens föräldrarna visste hur de skulle bete sig så det blev det gamla vanliga "stackars lilla barn med separerade föräldrar" från allas sida och föräldrarna försökte kompensera eller vad folk än kallar det genom att vara så glada och goa och snuttiga och kärleksfulla och positiva och tröstande och gullande och kramande och hjälpsamma att de glömde en rätt viktig sak: att även det barnet kommer växa upp och lär sig som andra dvs hur folk gör och inte som de säger.
    Är man van att världen endast kretsar runt en och man inte behöver stå till svars för mindre bra handlingar och att alla ska anpassa sig efter hur man själv vill ha det utan att överhuvudtaget tänka på att det finns andra individer ja då kan det bara bli pannkaka anser jag.
    Och det blev det.
    Big time. 
    Och då talar vi bara om uppfostran, att jag och hans personlighet dessutom kolliderar fullständigt gör inte saken lättare och det är en större del än uppfostran.

Jag vet inte hur jag skulle kunna behandla dem lika, ska jag börja uppfostra deras barn som jag uppfostrar mina och sambons barn eller ska jag helt sluta uppfostra våra gemensamma barn för en bra framtid och bara tänka på att anpassa hela världen efter dem här och nu och inte ta en enda fight med dem utan bara säga ja och tack till allt de vill eller hur tänker du? 
    Det låter inte som de bästa förutsättningarna... det håller jag med dig om. Självklart ska man uppfostra sina barn genom att sätta gränser, ta "fajter" och lära dem ta ansvar. Att gulla runt för att det är "synd om" skilsmässobarn är nog fan det sämsta man kan göra. Det är inte "synd om". 

Jag kanske är lyckligt lottad, för jag och min exman är superöverens - nyss satt vi mitt köksbord och planerade inför julen, så att vi är nöjda. Inte ens en höjd röst. Under tiden gjorde dottern volter ihop med min sambo. Vi är ansvarstagande vuxna, som ser till dotterns bästa. Mitt ex är glad att min sambo är en trygg extra vuxen i dotterns liv. Sen om man vill kalla de bonusförälder eller vad som kvittar. Det är vad man gör som är det intressanta.

Tyvärr är många vuxna nyskilda så upptagna i sitt eget ältande och självömkan, att det "rub off" på barnen, BARNEN tycker inte så synd om sig, om inte de vuxna gör det. Man gör det bästa man kan utifrån de förutsättningar man har - tyvärr tänker inte alla så. Det FINNS lyckade separationer. 
Svar på tråden Är du en bra bonusförälder?