• maadicken

framåtvänd bilstol, vilken ska jag välja?

ja vilken är bäst, och är det nån större skillnad på dom? vet att det finns en som har whiplash skydd, vilken är det? nåt att satsa på kanske?

för min del så får den gärna vara så lätt som möjligt då jag inte har egen bil. bär den alltså fram och tillbaka varje gång vi åker, så jag vill inte att den ska behöva monteras på något vis.

ge mig tips!

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden framåtvänd bilstol, vilken ska jag välja?
  • cicci85

När min son växte ur sin bakåtvända stol köpte vi britax KidPlus och KidFix. Jättenöjd med dem. Men de är rätt tunga och klumpiga. Om jag vore du skulle jag kika på Britax Adventure, den är lättare och smidigare, har lika bra huvudskydd men inte lika mycket vid sidorna.

Cybex solution är det som har whiplashskydd, har dock ingen koll på hur det funkar.

Synd att din son redan har vuxit ur den bakåtvända stolen, jobbigt att behöva vända så tidigt.

• tinis77

När min äldsta vuxit ur sin bakåtvända stol ska han få en britax adventure. Valde mellan den och britax kid plus, men adv är lättare och sonen satt bättre i den.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Cecci78

Det beror på hur gammalt barnet är. Är han/hon lite äldre säger många att de inte får plats i tex Akta rallysport. Vi har en Britax Adventure som extrastol o den är riktigt smidig och helt ok stol, Britax Kid plöus är som sagt tyngre men den kommer vi att ha i vår bil sen när det är dags för framåtvänd stol.

• Dr Mupp

Vi har Akta Gracco Junior plus. Lätt och smidig och barnen iaf våra sitter bra. Sitter bra i olika bilar.

Får jag fråga hur stor din son är. Jag har nämligen en jämngammal son och har är på långa vägar inte vuxit ur sin bakåtvända stol och då är han ändy hyfsat stor för sin ålder. En two-way räcker ju tills de är ca 120-125 cm och att vända innan dess är ju onödigt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • maadicken

jag ska inte byta stol precis just nu.... såg att det är bra pris på många stolar nu, och snart måste stolen bytas vilket jag vill eller inte.
    det är inte det att han är alldeles för stor för stolen han har nu, men han börjar komma alldeles för nära framrutan med huvudet i den bilen vi åker mest. stolen han har nu kan han bara ha bakåt i framsätet.så såsmåningom blir det att använda olika stolar i olika bilar ett tag framöver.
    han blir 4 i februari, ca 106 cm och ca 19 kg.

tack för tipsen hittills iaf   ingen som vet nåt om brios stolar? dom akta jag har tittat på ser så "rappliga" ut, och jag tycker dom är hårda i sitsen.

finns det nåt aktuelt test nånstans kanske?

• Cecci78
    maadicken skrev 2010-11-22 22:00:37 följande:
    jag ska inte byta stol precis just nu.... såg att det är bra pris på många stolar nu, och snart måste stolen bytas vilket jag vill eller inte.
    det är inte det att han är alldeles för stor för stolen han har nu, men han börjar komma alldeles för nära framrutan med huvudet i den bilen vi åker mest. stolen han har nu kan han bara ha bakåt i framsätet.så såsmåningom blir det att använda olika stolar i olika bilar ett tag framöver.

tack för tipsen hittills iaf   ingen som vet nåt om brios stolar? dom akta jag har tittat på ser så "rappliga" ut, och jag tycker dom är hårda i sitsen.

Blev nyfiken så jag måste bara fråga, vilken stol är det som man bara får använda i framsätet?
  • Finesse
    maadicken skrev 2010-11-22 22:00:37 följande:

Jag tror inte det spelar sån stor roll vilken framåtvänd stol man tar egentligen..  oavsett vilken stol är den ändå 5 ggr osäkrare än en bakåtvänd.

Och kommer han för nära framrutan, testa sätta honom bak?
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • maadicken
    Cecci78 skrev 2010-11-22 22:02:53 följande:
    Blev nyfiken så jag måste bara fråga, vilken stol är det som man bara får använda i framsätet?
    den är bara godkänd till 18 kilo med stödben, och stödbenet ska användas bak.
    akta graco duoflex.
    Finesse skrev 2010-11-22 22:03:09 följande:
    Jag tror inte det spelar sån stor roll vilken framåtvänd stol man tar egentligen..  oavsett vilken stol är den ändå 5 ggr osäkrare än en bakåtvänd.

om du bara läser det jag har skrivit så ser du att det inte går att sätta honom bak i den stolen. och jag vet att det är säkrare att åka baklänges, men det var inte det som var frågan.
  • Cecci78
    maadicken skrev 2010-11-22 22:14:33 följande:
    akta graco duoflex.

om du bara läser det jag har skrivit så ser du att det inte går att sätta honom bak i den stolen. och jag vet att det är säkrare att åka baklänges, men det var inte det som var frågan.
    Jag skulle rekommendera en Britax Two Way, det är den största bakåtvända stolen och min 6-åring är 120 cm o sitter bakåt i den så den kan ni utan problem använda ett bra tag till. Den är godkänd till 25 kg på alla platser i bilen, sen är den även ganska lätt att bära, inte alls lika tung som andra bakåtvända jag testat.
  • Finesse
    maadicken skrev 2010-11-22 22:14:33 följande:
    akta graco duoflex.

Förlåt om jag lät taskig.. men eftersom jag gick in på din sida å din son var typ ett mirakel (precis som min dotter) så försöker jag bara få dig att förstå hur mkt säkrare det är att åka bakåtvänd..
  • maadicken
    Cecci78 skrev 2010-11-22 22:25:24 följande:
    Jag skulle rekommendera en Britax Two Way, det är den största bakåtvända stolen och min 6-åring är 120 cm o sitter bakåt i den så den kan ni utan problem använda ett bra tag till. Den är godkänd till 25 kg på alla platser i bilen, sen är den även ganska lätt att bära, inte alls lika tung som andra bakåtvända jag testat.
    ja den kanske kan vara ett alternativ. är den vändbar sen oxå?
    Finesse skrev 2010-11-22 22:30:46 följande:
    Förlåt om jag lät taskig.. men eftersom jag gick in på din sida å din son var typ ett mirakel (precis som min dotter) så försöker jag bara få dig att förstå hur mkt säkrare det är att åka bakåtvänd..
    men tror du att folk förstår bättre av en otrevlig ton? jag VET att det är säkrare att åka bakåtvänd. läser man på familjeliv så kan man omöjligt missa det... gör som cecci78 istället och rekomendera något bättre alternativ.
  • Dr Mupp
    maadicken skrev 2010-11-22 22:52:08 följande:
    men tror du att folk förstår bättre av en otrevlig ton? jag VET att det är säkrare att åka bakåtvänd. läser man på familjeliv så kan man omöjligt missa det... gör som cecci78 istället och rekomendera något bättre alternativ.
    Den är vändbar, men ska inte användas framåt av fler aorsker bla

Är den urvuxen bakåt så är den urvuxen framåt
    Saknar bältesforn vilket gör att bältet hamnar fel
    Tyngre än bältestolar vilket ger störra kraft mot barnets rygg
  • Finesse
    maadicken skrev 2010-11-22 22:52:08 följande:
    Fast för en 3 åring finns inget bra alternativ för en framåtvänd bältestol.. även fast du tänkt använda den senare.. Det är bättre att förstå att man kan ska ha kvar barnet ett tag till i en bakåtvänd bilbarnstol.
  • maadicken
    Dr Mupp skrev 2010-11-23 06:37:44 följande:
    Den är vändbar, men ska inte användas framåt av fler aorsker bla

Är den urvuxen bakåt så är den urvuxen framåt
    Saknar bältesforn vilket gör att bältet hamnar fel
    Tyngre än bältestolar vilket ger störra kraft mot barnets rygg
    tack! då vet jag
  • Barbiegirl
    maadicken skrev 2010-11-22 10:13:58 följande:
    ja vilken är bäst, och är det nån större skillnad på dom? vet att det finns en som har whiplash skydd, vilken är det? nåt att satsa på kanske?

för min del så får den gärna vara så lätt som möjligt då jag inte har egen bil. bär den alltså fram och tillbaka varje gång vi åker, så jag vill inte att den ska behöva monteras på något vis.

ge mig tips!
    Vi har en Brio till äldsta dottern,tycker den funkar bra å den väger inte alls mkt heller,så den är väldigt lätt att flytta från bil till bil! Ja må då vara en dålig mamma nu då men den fick hon byta till då hon var 3år,då hon vart väldigt stor för sin ålder..
    ☆*★AMELIA 2/1-06 ☆ FRIDA 1/5-10☆*★
  • Dr Mupp
    Barbiegirl skrev 2010-11-23 14:51:05 följande:
    Vi har en Brio till äldsta dottern,tycker den funkar bra å den väger inte alls mkt heller,så den är väldigt lätt att flytta från bil till bil! Ja må då vara en dålig mamma nu då men den fick hon byta till då hon var 3år,då hon vart väldigt stor för sin ålder..
    Hon måste ha varit extremt stor. Har afktiskt inte träffat på en enda tre¨ring som är 120 cm.
  • Barbiegirl
    Dr Mupp skrev 2010-11-23 14:54:44 följande:
    Hon måste ha varit extremt stor. Har afktiskt inte träffat på en enda tre¨ring som är 120 cm.
    120cm kanske hon inte var,men satt då inte bra alls
    ☆*★AMELIA 2/1-06 ☆ FRIDA 1/5-10☆*★
  • Cecci78
    Barbiegirl skrev 2010-11-23 14:59:29 följande:
    120cm kanske hon inte var,men satt då inte bra alls

Jag får be om ursäkt från början här men håller med ovan, det kan inte finnas 3-åringar som är för stora att sitta bakåt, min 6-åring åker bakåt. Gissa om folk tycker det ser obekvämt ut Flört

• Finesse
    Cecci78 skrev 2010-11-23 18:23:31 följande:

Jag får be om ursäkt från början här men håller med ovan, det kan inte finnas 3-åringar som är för stora att sitta bakåt, min 6-åring åker bakåt. Gissa om folk tycker det ser obekvämt ut Flört

OT men antingen vill man att sitta barn ska sitta bakåtvänd eller så vill man inte det å hittar på en massa saker om att barnet sitter dåligt å ryms inte vid 3 års åldern..
Svar på tråden framåtvänd bilstol, vilken ska jag välja?