• maadicken

framåtvänd bilstol, vilken ska jag välja?

ja vilken är bäst, och är det nån större skillnad på dom? vet att det finns en som har whiplash skydd, vilken är det? nåt att satsa på kanske?

för min del så får den gärna vara så lätt som möjligt då jag inte har egen bil. bär den alltså fram och tillbaka varje gång vi åker, så jag vill inte att den ska behöva monteras på något vis.

ge mig tips!

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden framåtvänd bilstol, vilken ska jag välja?
  • maadicken

jag ska inte byta stol precis just nu.... såg att det är bra pris på många stolar nu, och snart måste stolen bytas vilket jag vill eller inte.
    det är inte det att han är alldeles för stor för stolen han har nu, men han börjar komma alldeles för nära framrutan med huvudet i den bilen vi åker mest. stolen han har nu kan han bara ha bakåt i framsätet.så såsmåningom blir det att använda olika stolar i olika bilar ett tag framöver.
    han blir 4 i februari, ca 106 cm och ca 19 kg.

tack för tipsen hittills iaf   ingen som vet nåt om brios stolar? dom akta jag har tittat på ser så "rappliga" ut, och jag tycker dom är hårda i sitsen.

finns det nåt aktuelt test nånstans kanske?

• maadicken
    Cecci78 skrev 2010-11-22 22:02:53 följande:
    Blev nyfiken så jag måste bara fråga, vilken stol är det som man bara får använda i framsätet?
    den är bara godkänd till 18 kilo med stödben, och stödbenet ska användas bak.
    akta graco duoflex.
    Finesse skrev 2010-11-22 22:03:09 följande:
    Jag tror inte det spelar sån stor roll vilken framåtvänd stol man tar egentligen..  oavsett vilken stol är den ändå 5 ggr osäkrare än en bakåtvänd.

Och kommer han för nära framrutan, testa sätta honom bak?
    om du bara läser det jag har skrivit så ser du att det inte går att sätta honom bak i den stolen. och jag vet att det är säkrare att åka baklänges, men det var inte det som var frågan.
  • maadicken
    Cecci78 skrev 2010-11-22 22:25:24 följande:
    Jag skulle rekommendera en Britax Two Way, det är den största bakåtvända stolen och min 6-åring är 120 cm o sitter bakåt i den så den kan ni utan problem använda ett bra tag till. Den är godkänd till 25 kg på alla platser i bilen, sen är den även ganska lätt att bära, inte alls lika tung som andra bakåtvända jag testat.
    ja den kanske kan vara ett alternativ. är den vändbar sen oxå?
    Finesse skrev 2010-11-22 22:30:46 följande:
    Förlåt om jag lät taskig.. men eftersom jag gick in på din sida å din son var typ ett mirakel (precis som min dotter) så försöker jag bara få dig att förstå hur mkt säkrare det är att åka bakåtvänd..
    men tror du att folk förstår bättre av en otrevlig ton? jag VET att det är säkrare att åka bakåtvänd. läser man på familjeliv så kan man omöjligt missa det... gör som cecci78 istället och rekomendera något bättre alternativ.
  • maadicken
    Dr Mupp skrev 2010-11-23 06:37:44 följande:
    Den är vändbar, men ska inte användas framåt av fler aorsker bla

Är den urvuxen bakåt så är den urvuxen framåt
    Saknar bältesforn vilket gör att bältet hamnar fel
    Tyngre än bältestolar vilket ger störra kraft mot barnets rygg
    tack! då vet jag
Svar på tråden framåtvänd bilstol, vilken ska jag välja?