Inlägg från: LiselottePCOS |Visa alla inlägg
  • LiselottePCOS

Förvirrad och vilsen PCO-S tjej..

Du är aboslut inte ensammane i dina tankar. Många är i eller har varit i en liknade situation.

PCOS är tålamods prövande. PCOS är ingen sjukdom även om vi och jag skulle v´vilja att det var det. Det är ett sydneom som ger en mängs  mer eller mindre besvärande men ofarliga syntom.

Övervikten  bidrar även den till att hämma äggslossningen  och att det bildas fel hormoner. Mer  östrogen bla.
    Vilket ger p-pillereffekt på kroppen.

Övervikten gör  också att mer insulin bildas som påverkar äggstckarna till att bilda för mycket manligt hormon och  samtidgt bildas mindre SHBG (sexhormon bindande protein ) som ska  hämma  manliga hormoner i en kvinnokopp.

Vikt kan det vara svårt att gå ned i med  PCOS. kan du få viktminskiningsstöd via vårdcentralen där du bor och då träffa dietist  för inidvidullella kostråd.

Motion är mycket bra med  det  går att få fysisk aktivitet på recept från sin läkare ( kallss för  FYSS eller FaR), något som socialstyrelsen  önskar från landets vårdcentralläkare, sköterskor och sjukgymnanster.

Bra att du får pröva metformin kan ta tid och tålamod före den fungerar helt, dosen kan behöva ökas efter en tid om du inte är satt på maxdos nu redan.

Primolutnor ger inte ägglossning, den innehåller progeston, gulkroppshormon, som reglerar längden på blödningen. Titta gärna på föreläsningen med Jan Holte på webben så kommer du att förstå mera.

Du får gärna läsa i min blogg, jag har haft PCOS  diagnos sedan 1987 har hunnit få endel erfarenhet.

• LiselottePCOS

babe 85: vet du om det mätt ditt pröalaktivärde? jag var helt utan mens i 4-5 år före diagnos och  högt prolaktin + PCOS. Högt prolaktin är vanligare vid PCOS och behandlas med medicin för att sänka värdet

Svar på tråden Förvirrad och vilsen PCO-S tjej..