• Babe85

Förvirrad och vilsen PCO-S tjej..

Vart jag mig befinner mig, så får jag alltid frågan "Är det inte dags för er att skaffa barn snart?"
    Fick i tidig ungdom diagnosen PCO-S, och fick då tidigt börja med P-piller..
    Vikten rusade upp väldans fort under P-piller tiden, och i dag sitter jag här med ca 30 kilos övervikt..
    Å vill ha barn

Har varit på undersökning både hos landstingets gyn och på en privat mottagning här i stan..
    Har då fått till mig att jag måste gå ner i vikt.. lättare sagt än gjort!
    De skrev ut tabletter som primutnor (heter de så) för att få igång menstruationen, (har ingen egen ägglossning), Metformin för sockersuget och har även testat både provera och pergotime.. Utan resultat.

Så.. Nu sitter jag här som en lite fågelunge å förstår egentligen ingenting, vad är det för fel på mig :(
    Jag vill också ha barn!

Har läst på en annan sida att många med min sjukdom äter Angus Cactus, Rosenrot, och Omega3 för att bli gravida.. Men kan det verkligen ha en påverkan?

Primutnoren har hjälpt mig med menstruationen, och jag tror att jag fick en ägglossning denna gången.. Fick en "mensliknande" känsla i magen, eller rättare sagt smärta.

Finns det någon mer som har eller har haft det som jag har det nu? Alltså som suttit i samma förvirrade tankar?
    Hur har ni fått hjälp eller kommit vidare i bebisverkstaden?

• Svar på tråden Förvirrad och vilsen PCO-S tjej..
  • LiselottePCOS

Du är aboslut inte ensammane i dina tankar. Många är i eller har varit i en liknade situation.

PCOS är tålamods prövande. PCOS är ingen sjukdom även om vi och jag skulle v´vilja att det var det. Det är ett sydneom som ger en mängs  mer eller mindre besvärande men ofarliga syntom.

Övervikten  bidrar även den till att hämma äggslossningen  och att det bildas fel hormoner. Mer  östrogen bla.
    Vilket ger p-pillereffekt på kroppen.

Övervikten gör  också att mer insulin bildas som påverkar äggstckarna till att bilda för mycket manligt hormon och  samtidgt bildas mindre SHBG (sexhormon bindande protein ) som ska  hämma  manliga hormoner i en kvinnokopp.

Vikt kan det vara svårt att gå ned i med  PCOS. kan du få viktminskiningsstöd via vårdcentralen där du bor och då träffa dietist  för inidvidullella kostråd.

Motion är mycket bra med  det  går att få fysisk aktivitet på recept från sin läkare ( kallss för  FYSS eller FaR), något som socialstyrelsen  önskar från landets vårdcentralläkare, sköterskor och sjukgymnanster.

Bra att du får pröva metformin kan ta tid och tålamod före den fungerar helt, dosen kan behöva ökas efter en tid om du inte är satt på maxdos nu redan.

Primolutnor ger inte ägglossning, den innehåller progeston, gulkroppshormon, som reglerar längden på blödningen. Titta gärna på föreläsningen med Jan Holte på webben så kommer du att förstå mera.

Du får gärna läsa i min blogg, jag har haft PCOS  diagnos sedan 1987 har hunnit få endel erfarenhet.

• Babe85

Ojdå vilket inlägg!! :) Tackar!
    Ja vikten har jag förstått har stor betydelse, jag jobbar å jobbar på den, men som sagt det är inte det lättaste.
    Eftersom att jag inte har någon egen menstruation så äter jag primolutnoren, men tänkte testa att inte äta nästa månad för att se om mensen kanske kommer av sig själv?

• LiselottePCOS

babe 85: vet du om det mätt ditt pröalaktivärde? jag var helt utan mens i 4-5 år före diagnos och  högt prolaktin + PCOS. Högt prolaktin är vanligare vid PCOS och behandlas med medicin för att sänka värdet

• Babe85

Hej..
    Nej de har jag inte hört något om Obestämd, tror det får bli ett samtal till den privata gyn snart, för att kanske ta ett återbesök å se om det ändrats något i kroppen. Vad skulle det vara för medicin?
    Förhoppningsvis kommer det ske förändringar i privat livet också, med jobb å så.. Mannen arbetar ju borta, så nu ska de försökas bli en ändring på de.

Då jag sökte hjälp första gången, var då jag var 13 år och hade då inte fått någon egen mens alls, så jag har aldrig fått den utan hjälp av tabletter.
    Så min lycka (till och börja med) skulle ju vara at få igång den å sen eventuellt då få igång ägglossningen..

Det är tur denna sidan finns, där man kan få svar å hjälp med sina frågor och funderingar.
    Tack :)

Svar på tråden Förvirrad och vilsen PCO-S tjej..