Inlägg från: Längtandsfull |Visa alla inlägg
  • Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

K med lilla E skrev 2010-11-21 14:38:06 följande:
    Men hur gamla är ni? Jag jobbar inom sjukvården som systemadministratör och det är inget jätteavancerat jobb men jag tjänar över 26 000 i månaden. Men jag har jobbat i många år, din lön höjs ju undan för undan även om du  kanske inte har så mycket in ingångslön.
    Vi är 25 och 27 år.
    Men en lön i bilbranschen blir inte några 30,000:-
  • Längtandsfull
    vi3 skrev 2010-11-21 14:52:54 följande:
    Har inte läst alla svar tyckte de skulle va lite drygt men tänkte dela med mig utav min situation som är så här..

Jag har jobbat hela mitt liv, min man har jobbat hela sitt liv. Han har en 3 årig son sedan innan och vi har precis flyttat till en 4:a i en förort till sthlm. Jag blev gravid och jobbade fram till 17 graviditets veckan innan jag tog tummen ur röven och sökte läkarhjälp pga mitt hjärtflimmer och andningsnöd som jag får så fort jag anstränger mig.. Blev diagnostiserad (?) med ett hjärtfel som gör att jag inte kan arbeta kvar inom vården där jag tidigare jobbat. Visst skulle jag kunna jobba med lättare arbetsuppgifter men nu finns de dock inget sådant i mitt yrke och ingen vill anställa mig för 3 månader ( föder om 3 månader) så jag går hemma med en ansökan inne hos försäkringskassan om sjukpenning fram till jan sedan havendeskapspenning därifrån men idag är det 2 månader sedan jag slutade jobba och har alltså gått 2 månader helt utan lön, ingen sjukpenning nada utan bara min mans inkomst. Han har jobbat med en inkomst på 12.000 i månaden vilket inte fungerade nu när jag upptäckte mitt hjärt fel så han har gått och tatt på sig ett till jobb.. Alltså får min man slita röven av sig på 2 jobb, visst de är inte fysiskt ansträngande nått av dem men med lite sömn mellan arbets passen och 2 jobb som är psykiskt ansträngande så får han ut en lön på 26.000 efter skatt på 2 jobb och våra räkningar ligger på 23.000 varje månad så visst går det om den ena i förhållandet väljer att slita röven utav sig för sin familj och deras välmående medans den andre sitter hemma och får dåligt samvete.. Ja jag har jordens dåligaste samvete över att min man får jobba så mkt och jag bara går hemma men jag förklarar dagligen hur tacksam jag är och hur mycket jag uppskattar allt han gör för våran familj och han klagar aldrig!
    Jag i min tur har tatt på mig allt vad som innebär hemma fru sysslor och ber honom aldrig om hjälp vare sig det är skala potatis eller vika in tvätten i skåpen.. jag gör allt som tillhör hemmet..

Så visst de går om man är beredd på att jobba mkt eller ha dåligt samvete men frågan är bara hur länge de håller innan den parten som jobbar så mkt är helt slutkörd.. Är du sen då villig att köra monster pass på jobbet för att h*n ska kunna vara hemma ett tag...

/A 
    Bra skrivet.. Självklart är det inte meningen att någon skall slita så mycket..
    Fungerar det inte på den inkomst man har dvs 1 heltidsinkomst, barnbidrag och möjligtvis någon annan ersättning ex vårdnadsbidrag så går det ju inte...
    Man vill ju hinna träffas också och kunna leva ett familjeliv.
  • Längtandsfull
    elektra1 skrev 2010-11-21 17:36:27 följande:
    jobbar din sambo heltid ts?  Det är väldigt låg lön han får. Då får jag mycket mera fast jag inte jobbar heltid. Får ut en 18 tusen efter skatt. jobbar som personlig assistent.
    Ja han jobbar heltid.. han har haft olika jobb och alltid jobbat heltid men aldrig fått ut mer än ca 13,000:- en vanlig månad.
    Han tvättar och polerar bilar..
  • Längtandsfull
    elektra1 skrev 2010-11-21 17:36:27 följande:
    jobbar din sambo heltid ts?  Det är väldigt låg lön han får. Då får jag mycket mera fast jag inte jobbar heltid. Får ut en 18 tusen efter skatt. jobbar som personlig assistent.
    Då har du riktigt bra lön... Grattis
    Empiiis skrev 2010-11-21 17:39:39 följande:
    Verkligen inte. Vad gör han inom bilbranchen?
    Låter som han är lågavlönad, men det beror helt på hans arbetsuppgifter.
    Han tvättar och polerar..
  • Längtandsfull
    kg8 skrev 2010-11-21 17:46:31 följande:
    Det är väl inte så säkert, min man har inte läst gymnasiet. Högstadiet är det högsta han läst och där gick han ur med ca 4-5 godkända ämnen, ett MVG och resten IG.
    Idag är han 27 och får ut ca 25000 i månaden, efter skatt 
    ok.. vad gör han då?? Då måste han haft flyt..
  • Längtandsfull

Men sambon skulle inte kunna driva vårt hus och liv på bara sin lön..
    Skulle det hända nått och vi separerar eller nått så kommer vi få sälja för vi måste ha båda vara inkomster för att kunna få runt allt..

Då är vi bra på att snåla och lever värkligen inte över våra tillgångar..
    Vi har inte en krona i månaden över till spara eller nöjen just nu och har inte haft det på 2 år...
    Just för att jag inte haft något jobb.. Föräldraledig sen arbetslös.

Inte kul alls och man längtar tills det blir bättre ekonomiskt.

• Längtandsfull
    livet med barn skrev 2010-11-21 18:10:03 följande:
    för oss funkar det, aldrig jobbat är arbetslös (söker dock) och vi klarar oss ekonomiskt, och får även pengar över varje månad som vi kan spara

Vad tjänar din sambo då om jag fpr fråga och vad har ni i utgifter?

Verkar som att dom flesta skulle klara sig..

Känns som att vi är välldigt ensammna om att ha det riktigt knapert även om jag får in 4 ungefär sambon jobbar heltid och vi har ett barnbidrag.

Önskar vi kunde ha bätre ekonomi så man inte hade behövt vända och vri på varje krona..

Då hade man heller inte behövt må dåligt över att man inte få något jobb..
    Kunnat vara hemma just nu utan problem.

Jag är gravid i Vecka 30 så jag känner att det där med att få jobb ligger inte på min sida..

• Längtandsfull
    Mama Mia skrev 2010-11-21 19:44:19 följande:
    Men handlar det inte, åtminstone delvis, om prioriteringar även för er då? Ok, inkomsterna är kanske inte det lättaste att göra något åt. Men ni bor i hus, tex. Är det det billigaste boendet ni skulle kunna ha i era trakter?
    Vi prioriterar välldigt bra.. det är mycket sällan vi köper något onödigt eller för att unna oss.
    Vi veckohandlar och tänker verkligen på allt..

När det gäller boendet så finns det självklart billigare alternativ. Dock bor vi inte så dyrt om man jämför vad priserna är här.

Men självklart kan man sätta sig i en 1,a eller 2,a för 4 000:-
    Men det är inget alternativ då vi snart har 2 barn.

Skall vi ha en hyresrätt 4,a som isåfall skulle vara billigare så är det först ca 4 års kö sen så tjänar vi kanske 2000:- /månad. om ens det.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???