Hund och bebis - hur farligt?
Att ha barnet i babysitter/på golvet är väl inget problem, så länge hunden håller sig undan och allt sker under uppsikt?
Vår hund var faktiskt inte jätteintresserad av dottern när hon var sådär liten. Alltså, hon höll sig kanske i närheten och gick väl fram och nosade nu och då, men annars så tyckte hon nog att "lillasyster" var ganska ointressant. Och när vi är ute med båda så sköter hon glatt sitt och låtsas att dottern inte finns. Men går nån annan iväg med vagnen (som inte är familj), då kan jag säga att hon direkt slutar med allt och sticker som ett sträck efter vagnen Inte så att hon är alls aggressiv eller så när hon kommer fram, hon vill bara hålla koll på att ingen snor "valpen".
Numera när dottern är 1 år så är dom otroligt gulliga ihop. Om hunden vill vara ifred så går hon undan, men dom leker ihop ganska ofta, nu senast med ett pyttelitet gosedjur. Dottern sticker glatt in handen mellan vovvens tänder och petar ut gosedjuret (40 kg retriever), skrattar förtjust, håller gosedjuret ett litet tag och sträcker sedan fram det till vovven som med otrolig försiktighet undviker dotterns lilla hand och plockar åt sig det lilla gosedjuret som sticker fram mellan fingrarna. Och så samma process på nytt.
Men det viktigaste är väl att man håller uppsikt. Jag skulle ju inte låta dottern och hunden leka tillsammans när jag inte sitter brevid och har koll. I början när dottern var liten så höll vi ju noga koll på att dunderklumpen (hunden) inte gjorde något dumt i misstag. När hon nosade på dottern så var vi precis brevid och hade koll på både hundens nos och dottern.
Det är väldigt givande för barn att få umgås med djur, dom lär sig faktiskt förvånansvärt fort hänsyn och dom får lära sig att tolka djurens språk och signaler. Men det är ju viktigt att det sker under kontrollerade former, med folk runt omkring som kan tolka hundens signaler tidigt och se om något är fel.