• Krake

Hund och bebis - hur farligt?

Jag är ingen hundmänniska och har mycket lite erfarenhet av hundar. Därför frågar jag er.

Svärmor har en stor hund. Vet ej vad rasen heter, men den är av "jakthundstyp" och rejält stor. Den har ingen vana vid barn.

Vår son är fem månader.

Min åsikt är att han inte ska vara i kontakt med hunden. Han kan få titta på den från vår famn, men inte t ex sitta i babysittern medan hunden är lös i rummet.

Pojkens pappa, däremot, tycker att detta är okej och charmigt. Han visade kort på hur hunden och pojken tampades om en leksak vid senaste besöket.

Min inställning är att hunden är ett stort, starkt rovdjur och att man inte kan veta vilka instinkter som kan triggas igång av bebisen. 

Vem har rätt? Finns det någon allmän info om detta, typ rekommendationer? 

Moster, inte monster.
  • Svar på tråden Hund och bebis - hur farligt?
  • Krake

Tack, jag känner att jag ligger rätt med min känsla.

Det är inte fråga om att hunden inte är "snäll", men den är ju ett rovdjur och har instinkter som den inte rår för. 

Moster, inte monster.
  • Krake

Men hur ska jag få med mannen på detta?

Moster, inte monster.
  • Krake

Det är inte det att jag tror att barn inte kan ha utbyte av hundar. 

Men jag känner mig osäker på hur man kan ordna det på ett säkert sätt. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Jagsjälv skrev 2010-11-19 17:42:52 följande:
    Lär barnet från början att vara snäll mot hunden också. Det är inte ok att dra i eller slå hunden, utan klappa fint!
    Visst. Men nu är han fem månader gammal så det kan han inte lära sig än på ett tag.
    Moster, inte monster.
  • Krake

Det är självklart för mig att han ska vara snäll mot alla djur, så du behöver inte oroa dig.

Jagsjälv skrev 2010-11-19 18:16:06 följande:
    Jo... snart så! Det är ju från första början man ska lära dem. Det är snart de tycker det är intressant att känna och dra.

Nu har jag pratat med hans far och kommit överens om att han får bekanta sig med hunden från vår famn, men inte sitta i babysitter/ligga på golvet när hunden är lös.

Skönt. 
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Hund och bebis - hur farligt?