• Kurreburre

Luciatåg med IVF-barn!

En smart tjej kom med den briljanta idén att vi borde anordna ett luciatåg med IVF-barn i samband med Nobelfirandet i Stockholm den 6-10 dec för att uppvakta Dr Robert G Edwards vinnaren av Nobelpriset i medicin för sin upptäckt av IVF.

Vi har kontaktat Nobelkommittén men vet ännu inte när vi får eller kan göra detta, vi har föreslagit att vi ska göra det någon gång den 10 dec när prisceremonin och banketten är. Men även om vi inte får vara med i programmet så hålls det ett symposie för Edwards på Karolinska den 7 dec som är öppet förallmänheten. Alternativt kan man uppvakta honom på Grand Hotel.

Skriv ett inlägg här eller Inboxa mig eller skriv i min gästbok om ni vill vara med

Alla underbara IVF-barn - var med!!!
    Barnlängtan - patientföreningen för ofrvilligt barnlösa

• Svar på tråden Luciatåg med IVF-barn!
  • Kurreburre

Hej tjejer!

Ledsen om vi gör er förvirrade, men det har uppstått så många andra faktorer som vi inte har kunnat påverka. I och med att någon annan har kontaktat Karolinska och sagt att de företräder en patientförening för ivf-barn, vem nu det e, så kunde de inte tillgodo se alla så vi fick inte längre vara inne i föreläsningssalen pga platsbrist.

Här kommer info från Marie som hon precis har skickat ut till de som har anmält sig sedan tidigare.

Hej allihop!
    Nu kommer - förhoppningsvis - den sista ändringen av vår planering. Vi har slagit ihop oss med Kamilas ljusmanifestation kl 15.00 imorgon. Vi har kommit överens om att vi gör en gemensam sak istället för att ha två konkurrerande arrangemang. SVT tycker också att det blir bildmässigt bättre att filma i skymningen med tända ljus.

Vi ses vid Andreas Vesalius föreläsningssal kl 14.30 och bestämmer hur vi ska lägga upp det. Adressen är Karolinska Institutet, Berzelius väg 3 och byggnaden heter Berzeliilaboratoriet. Man kan ta buss 69 till ändhållplatsen. Linas mobilnummer är 070-640 38 87.
    Vår hyllning till Robert G Edwards blir att vi har ett lussefirande utomhus samtidigt som vi tänder marshaller och gör en ljusmanifestation. Välj själva om ni vill ha lucia/tomte/pepparkakskläder eller bara komma som vanligt. Det viktigaste är att så många som möjligt kommer - vi behöver bli fler än tio för att det ska se något ut för SVT. Vi får köra lite spontant, det viktigaste är att vi gör något.

Bekräfta snabbt - kommer du/ni? Ni som redan sagt att ni inte kommer behöver inte höra av er igen, annat än om ni förhoppningsvis ändrat er.

Tack på förhand!
    Marie Ramm - marie@kreativitetskonsult.se

p.s Ta gärna med er marschaller!!!

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Tussebus

Tror det kommer fler än ett tv-team dit från minst en konkurrerande kanal. Kan va kul att va med Vi e med iaf om inget oförutsett inträffar. Hoppas bara att jag inte får sån där jobbig sammandragning bara och att vi går sakta och inte så långt.

• Kurreburre
    Tussebus skrev 2010-12-06 17:29:09 följande:
    Tror det kommer fler än ett tv-team dit från minst en konkurrerande kanal. Kan va kul att va med Vi e med iaf om inget oförutsett inträffar. Hoppas bara att jag inte får sån där jobbig sammandragning bara och att vi går sakta och inte så långt.
    Alldeles säkert! Det här e ju ett evenmang som har hela världens ögon på sig :) Så spännande! Jag önskar att jag själv hade kunnat va där, men jag tror det kommer bli hur bra som helst!

Jag tror inte ni ska gå alls långt, förmodligen ska ni mest stå på ett ställe. Ta på er varmt!

Det va någon annan som hade en bättre idé när det gäller ljus! Gravlyckor, de kan man hålla i handen också utan att det blir för varm, de rinner inte och tål blåst.

Om det e någon som har lust att göra någon slags skylt där det står att ni kommer från Barnlängtan, att det e IVF-barn, en nhyllning och ett tack till Edwards eller liknand så skulle vi bli jätteglada. Det e bra att det tydligt syns och folk förstår var ni kommer ifrån.

Vad gäller de TV inslag vi känner till så är det TV3 eller rättare sagt Meterfilm, de ska göra ett inslag till sin dokumentär serie om ofrvillig barnlöshet som de håller på med. När det gäller SVT så vet jag inte riktigt men kan tänka mig att det e till nyheterna.
    Alla lycka till i morron!
  • FruNaftra

Åh vad jag önskar vi kunde göra något sånt även i Göteborg. Då skulle vi gärna vilja vara med 

• Min älskade dotter

hade gärna varit med,men ska se vår lilla bebis imorrn så har vul och sen bm vid ett så det blir lite tajt att hinna. tkr det är så fina idéer,tårara rinner när jag läser,så fint!hade inte haft vårat underverk i magen om det inte vore pga av honom!jag vet,jag gråter till allt nu när jag är gravid,haha!

hoppas det går bra för er imorrn!

kram!

• phillie12
    Min älskade dotter skrev 2010-12-06 21:15:26 följande:
    hade gärna varit med,men ska se vår lilla bebis imorrn så har vul och sen bm vid ett så det blir lite tajt att hinna. tkr det är så fina idéer,tårara rinner när jag läser,så fint!hade inte haft vårat underverk i magen om det inte vore pga av honom!jag vet,jag gråter till allt nu när jag är gravid,haha!

hoppas det går bra för er imorrn!

kram!
    Haha! Jag gråter fastän jag inte är gravid (än), grät jättemycket nu när jag såg Nobel-programmet om honom nu på teve. Skäms
  • Tussebus

Det gick bra även om det inte var så många som dök upp. Vi fick stearinljus ("riktiga") att hålla i och vi vuxna sjöng (tror faktiskt vi alla hamnade i samma tonart) Midnatt Råder samt Pepparkakegubbar för frugan och fyra av döttrarna. Antar att den femte var hemme och tog hand om pappan.

Tror att de blev glada  

• phillie12

Åh vad fint! Ungefär hur många var ni? Och hur många barn? Hade så gärna velat se, har haft teven på hela kvällen, men ingenting. :(

• Kurreburre

Jag va ju inte själv på plats men efter att ha prata med Lina och sett bilder så verkar det ha varit väldigt lyckat!

Tyvärr va inte SVT intresserade av att göra något inslag, dåligt tycker jag, när de ändå va på plats.
    Men Lina blev intervjuad av radio P4 Stockholm och TV3 filmade till ett inslag till sin dokumentär som kommer senare.

Här kan ni lyssna på intervjun med Lina sverigesradio.se/sida/default.aspx
    På vår Facebook sida, www.facebook.com/barnlangtan, kan ni se bilder bla på Fru Edwards som blev rörd av de små barnen som överräckte en gåva.

• puss

gud vilken underbar ide´.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Tussebus
    phillie12 skrev 2010-12-07 22:09:38 följande:
    Åh vad fint! Ungefär hur många var ni? Och hur många barn? Hade så gärna velat se, har haft teven på hela kvällen, men ingenting. :(
    Hmm..vi var inte så många. Kommer inte ihåg exakta antalet. Kanske åtta vuxna och några små (och ett stort) barn? Som sagt så var bara radio och tv3 där.
  • Kurreburre

SNABB EFTERLYSNING!

Barnlängtan blev precis kontaktade av Sveriges Radio Värmland som ville intervjua ett par som har gjort IVF inför Nobelfesten i morgon.
    Vi kollade i vår mediakontaktlista men vi har tyvärr ingen på listan som bor i Värmland. De behövde komma i kontakt med någon redan idag!

Bor du i Värmland eller känner du någon som bor i Värmland som skulle kunna tänka sig att ställa upp?

Hör isf av er eller be de ni känner höra av sig till:
    Elma Göransson Sveriges Radio Värmland
    054-22 11 48 eller 0739-40 07 47

• Mulle78

Även KI bladet var där och tog bilder. KI bladet är Karolinska Institutets egen personaltidning.
    Min egen lilla Tomte Elias kommer att pryda omslaget för nästa nummer och jag tror även det kommer vara ett reportage i tidningen. De lovade att skicka ett nummer så vi får se .

Det var väldigt kul att få vara med och jag tycker det blev lyckat trots att vi var få. Jag tror det var stort för samtliga inblandade. För oss därför att vi har Robert G Edwards att tacka för så mycket och för hans familj för att de fick se några av de svenska resultaten av hans forskning .

Det är nu 2,5 år sedan vår Elias föddes och vi har under tiden (för två månader sedan) hunnit få lilla Alex som kom som en glad överraskning utan hjälp av IVF. Trots att tiden går kommer jag aldrig att glömma och jag kommer alltid att vara tacksam.

Jag vill skicka en styrkekram till alla er som kämpar! Ni är så starka! 

Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
Svar på tråden Luciatåg med IVF-barn!