• Kurreburre

Luciatåg med IVF-barn!

En smart tjej kom med den briljanta idén att vi borde anordna ett luciatåg med IVF-barn i samband med Nobelfirandet i Stockholm den 6-10 dec för att uppvakta Dr Robert G Edwards vinnaren av Nobelpriset i medicin för sin upptäckt av IVF.

Vi har kontaktat Nobelkommittén men vet ännu inte när vi får eller kan göra detta, vi har föreslagit att vi ska göra det någon gång den 10 dec när prisceremonin och banketten är. Men även om vi inte får vara med i programmet så hålls det ett symposie för Edwards på Karolinska den 7 dec som är öppet förallmänheten. Alternativt kan man uppvakta honom på Grand Hotel.

Skriv ett inlägg här eller Inboxa mig eller skriv i min gästbok om ni vill vara med

Alla underbara IVF-barn - var med!!!
    Barnlängtan - patientföreningen för ofrvilligt barnlösa

• Svar på tråden Luciatåg med IVF-barn!
  • Kurreburre

Å va kul att ni tycker att det är en bra idé :)

Barnen kan ju va hur små som helst, fast helst födda ;) Föräldrarna får bidra med en enkel sång! Poängen e att visa upp barnen som har kommit till världen tack vare Edwards :)

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Kurreburre

Kul att så många e possitiva! Vi hoppas verkligen att vi får ihop några frivilliga, det e som vanligt oerhört svårt att få folk att ställa upp och gå ut med sin ofrvilliga barnlöshet trots att man har fått barn.
    Men vi ger inte upp utan kämpar på

• Kurreburre
    underverket 06 skrev 2010-11-19 20:33:55 följande:
    Jag går gärna i tåget med min son. Han fyller 2 år om en vecka. Jag har inga problem alls att gå ut med att vår son är ett IVF barn. Är oerhört tacksam för att IVF finns, annars hade vi troligen inte haft något barn. Har du fått något svar från nobelkommiten än?
    Underbart

Vad ajg vet har vi inte fått något svar än, men om vi inte får de så har vi två alternativ. Ett är att gå på symposiet för Edwards på Karolinska den 7 dec som är öppet förallmänheten. Ett annat alternativ är att vi kan uppvakta honom på Grand Hotel tex på lör morron den 11 dec.

Mejla gärna till Karin Isberg, karin.isberg@barnlangtan.com, med ditt namn och kontaktuppgifter att du vill vara med, hon bor själv i Sthlm och kommer hålla i det här lite mer, jag bor i Skåne så jag kommer själv inte kunna vara med tyvärr.
  • Kurreburre
    pållan skrev 2010-11-21 21:33:00 följande:
    Ska göra vårt första IVF i februari, så vi har tyvärr inga barn men hoppas på framtiden. Ville bara puffa för den här tråden för jag tycker att det är en så himla fin idé! 
    Tack! Vi behöver all hjälp vi kan få :)

Lycka till!
  • Kurreburre
    Heureka skrev 2010-11-22 22:09:08 följande:
    Lägger till favoriterna!!!! har en dotter på 10 månader och pendlingsavstånd till stockholm. Vi vill vara med.
    Underbart! Skicka gärna ett mejl till min kollega Karin, karin.isberg@barnlangtan.com, och meddela henne att ni vill vara med. Det e Karin som bor i Sthlm som håller i det, jag bor i Skåne och kan tyvärr själv inte vara med. Karin kommer sen att informera om tid och plats.
  • Kurreburre
    Höst flickan skrev 2010-11-24 20:23:43 följande:

hej har två underbara döttrar, en på 4 o en på 6 månader..och jag skulle tycka det var så vackert att se detta tåg..

men...jag är rädd för alla idioter där ute som anser att våra barn inte ska finnas...tyvärr så finns dom...

kanske är jag fånig..
    Hm, det har jag heller inte upplevt att det e så. Det finns ju tyvärr fortfarnde en del som anser att ofrvillig barnlöshet e ett "lyxproblem" o att det ist finns massor av barn i världen som vi kan adoptera. Men jag tror inte att de e så jättemånga egentligen, det e bara det att det e de som uttalar sig och skriver dumma saker.
    Men jag tror inte att de skulle göra något eller ha några invändningar mot själva barnen när de väl e födda. Så extrema tror jag inte att de e.

Ni kommer va i tryggt sällskap av en massa andra i samma situation och sen kommer ni att vara vid ett evenamang som hyllar mannen som gjorde så att dina barn kom till. Och de andra som e där e oxå människor som uppskattar honom och hans verk plus en massa andra smarta människor.

Hör bara av dig om du ändrar dig :)
  • Kurreburre
    hönsmormors dotter skrev 2010-11-27 20:59:57 följande:
    Håller med alla er andra om att det är en underbar idé!

Min tvååring är ingen "riktig" IVF för han blev till genom makeinsemination, så det räknas kanske inte riktigt. Fast han hade ju heller inte funnits utan behandling. Annars hade vi gärna varit med!

Nu hoppas jag på att jag har ett syskon i magen efter IVF.
    Vi i Barnlängtan brukar räkna med alla som på något sätt har upplevt ofrivillig barnlöshet och på något sätt fått hjälp att få barn. Så vill du och din son vara med och hylla Edwards e ni mer än  välkomna!
    Mulle78 skrev 2010-11-28 11:38:25 följande:
    Fantastisk idé!
    Har en son på 2,5 år och vi är gärna med om det fungerar då jag har en son på två månader också men jag antar att det kanske inte är meningen att det ska bli ett helt korrekt utfört luciatåg med stämsång och raka led så jag kanske kan ha barnvagnen med mig .

Jag tycker bara att det är så vackert att visa upp alla fina barn som kommit till tack vare denna man och sedan kan alla som tycker något annat ta sig i häcken.

Blev så upprörd när jag läste om den där etikdoktorns krönika och att vissa tycker att adoption är att föredra framför IVF av etiska skäl *Morr* så jag var tvungen att skriva ett blogginlägg om det jag med som så många andra.
    www.metrobloggen.se/virrmamman

Grymt bra! Vi skulle ha skrivit en debattartikel som svar på den där artiklen men vi hann och orkade inte. Det va så himla mycket jobb för oss just då!
    Om du vill hjälpa till att skriva fler liknande artiklar som vi kan skicka ut till pressen som debatartiklar och pressmeddelande så får du hemskt gärna hjälpa oss med det! Ofta måste man få ut ett svar på en artikle eller liknande samma eller nästa dag för att det ska ha någon koppling och verkan och det hinner inte vi alltid med. Hör gärna av dig till mig! cornelia.armano@barnlangtan.com
  • Kurreburre
    Cissi70 skrev 2010-11-28 19:19:54 följande:
    Hej,  jag har en 3 årig "IVF" son + ett IVF syskon på väg och kan tänka mig att vara med.
    Är det bestämt vilken dag det blir av ännu?
    Toppen! Förmodligen blir det på Karolinska Institutet den 7 dec. Skicka gärna ett mejl till min kollega Karin, [email protected], och meddela henne att ni vill vara med. Det e Karin som bor i Sthlm som håller i det, jag bor i Skåne och kan tyvärr själv inte vara med. Karin kommer sen att informera om tid och plats.
  • Kurreburre
    Mulle78 skrev 2010-11-29 20:16:55 följande:
    Detta fick jag på mail idag.

Hej alla som vill fira Edwards med ett lucia-tåg av IVF-barn! 
    Vi har nu bestämt att vi ska lussa den 7 december kl. 15.00 efter föreläsningen i Edwards ära på Karolinska. Föreläsningen är i Andreas Vesalius föreläsningssal i Karolinska Sjukhuset. Vi träffas en haltimme tidigare, dvs. kl. 14.30 för att organisera oss och öva ett par sånger. De flesta som har anmält sig hittills har spädbarn, men alla åldersgrupper är välkomna. Klä alla barn i vitt och glitter eller stjärngossestrut uppepå. Om det inte kommer så många barn som själv kan sjunga, får mammorna stå för sången, så ta med en bra sångröst också! Den som kommer att leda er på plats är Marie Ramm - hon som hade den här fantastiska idén från början.

Det här kommer verkligen att bli en fantastisk hyllning till en man som har berett världen så mycket glädje!

Om ni har några frågor, skriv mig gärna.

Karin

Helt rätt info Mulle!

Vad jag förstår så är det på Karolinska Insitutet i Solna. Adress: Berzelius väg 3 eller 9 (två ingångar).

Hör bara av er till Karin Isberg, [email protected], om ni har några fler frågor eller funderingar!
  • Kurreburre

Karin Isberg har ju dragit rätt mycket i det här men måste tyvärr jobba den dagen som vi har planerat luccetåget till. Tjejen som kom med den strålande idén om det här, Marie Ramm, kommer att ta över och ro det hela i hamn.

Här kommer lite info från henne:

Hej alla ni som anmält intresse för luciatåget!

Tänkte skicka ut det här mailet för att etablera kontakt inför måndagens "performance". Karin har lagt ut en del info på Facebook som ni kanske redan sett, jag lägger dock till den här.

Platsen är Karolinska Institutet i Solna, adress  Berzelius väg 3 eller 9. Jag återkommer om var vi träffas. Där hålls en föreläsning till Edwars ära i Andreas Vesalius föreläsningssal. Tanken är att Vi träffas en halvtimme tidigare, dvs. kl. 14.30 för att organiera oss och öva ett par sånger.

Mitt förslag är att vi kör första versen på Natten går tunga fjät och sedan en eller två verser på Midnatt råder. Vi har ju inte så mycket tid att öva... Andra förslag emottages gärna! Karin kommer att skicka texterna så att vi sjunger samma sak.

Vad ska vi mer göra? "Bara" gå fram och tacka? Låta barnen ta i hand? Överräcka en blombukett? Pepparkaka? Vad vill ni? Skicka alla idéer som är lätthanterliga och möjliga att genomföra till måndag.

Frågor? Tankar?

Sprid gärna detta till fler!

Vänliga hälsningar
    Marie Ramm
    marie@kreativitetskonsult.se

• Kurreburre
    simtim skrev 2010-12-05 09:53:06 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55956796.html

har ni sett den här tråden också? kanske går att göra både och?
    Jättefin idé!

Det verkar som någon annan har kontaktat Karolinska och sagt att de företräder en patientförening för ivf-barn!

Vi har nämligen varit i kontakt med dem o allt va nästa spikat o klart att vi skulle få ha vårt luciatåg inne i föreläsningssalen men nu kunde de inte tillgodo se alla så vi får flytta fram vårt luciatåg en timme o ha det utanför i stället. Vilket är väldigt synd!
    Vi är självklart jätteglada att andra tar sånna här fina initiativ men de får gärna höra av sig till oss så kan vi hjälpa till och sen blir det inte så förvirrat om fler utger sig för att komma från patientföreningen även om de är medlemmar :)

Cornelia - styrelseledamot i Brnlängtan patientföreningen för ofrivilligt barnlösa
  • Kurreburre

Nu har Kamila och Barnlängtan pratat ihop oss och gör gemensam sak av det här   www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55956796.html

SVT är på Kamilas fina idé om ljusmanifestationen! De tycker att det blir bättre TV än lussetåget inomhus eftersom det är senare på eftermiddan och mörkare utomhus. Vi kommer självklart köra på vårt luciatåg som planerat men vill även göra den här ljusmanifestationen om vi får ihop lite folk.

Vi måste ge besked till SVT senast kl 15 idag om vi får ihop ett gäng till ljusmanifestationen. Vi vill ju inte lova något och sen dyker det bara upp 2-3 personer, det känns inte så seriöst. Men vi vill verkligen göra vårt yttersta för att försöka att få ihop iaf 10 st, då känns det som en grupp iaf.
    Ni som vill vara med på den här fina saken MÅSTE höra av er/anmäla er till några av våra organisatörer i Barnlängtan senast 14.30 idag så att vi vet att de verkligen kommer, [email protected] eller [email protected]

Den kommer att hållas utanför Karolinska Institutet Berzeli laboratoriet, Berzeliusväg 3, Solna Sthlm på
    tisdag den 7 dec ca kl. 15.00-15.30
    Ta buss 69 eller 3 till ändhållplatsen.

Sprid det här till så mång som möjligt. Om ni har några andra idér om hur vi sprider det här snabbt och enkelt så hör av er till oss!

Det som är bra med ljusmanifestationen är att den är öppen för alla som berörs och bryr sig om ofrivillig barnlöshet och vill hylla Edwards, inte bara de som har IVF-barn!

Facebookgrupp: Ljusmanifestation till (IVF upphovsmannen) R.G Edwards ära!

• Kurreburre

Hej tjejer!

Ledsen om vi gör er förvirrade, men det har uppstått så många andra faktorer som vi inte har kunnat påverka. I och med att någon annan har kontaktat Karolinska och sagt att de företräder en patientförening för ivf-barn, vem nu det e, så kunde de inte tillgodo se alla så vi fick inte längre vara inne i föreläsningssalen pga platsbrist.

Här kommer info från Marie som hon precis har skickat ut till de som har anmält sig sedan tidigare.

Hej allihop!
    Nu kommer - förhoppningsvis - den sista ändringen av vår planering. Vi har slagit ihop oss med Kamilas ljusmanifestation kl 15.00 imorgon. Vi har kommit överens om att vi gör en gemensam sak istället för att ha två konkurrerande arrangemang. SVT tycker också att det blir bildmässigt bättre att filma i skymningen med tända ljus.

Vi ses vid Andreas Vesalius föreläsningssal kl 14.30 och bestämmer hur vi ska lägga upp det. Adressen är Karolinska Institutet, Berzelius väg 3 och byggnaden heter Berzeliilaboratoriet. Man kan ta buss 69 till ändhållplatsen. Linas mobilnummer är 070-640 38 87.
    Vår hyllning till Robert G Edwards blir att vi har ett lussefirande utomhus samtidigt som vi tänder marshaller och gör en ljusmanifestation. Välj själva om ni vill ha lucia/tomte/pepparkakskläder eller bara komma som vanligt. Det viktigaste är att så många som möjligt kommer - vi behöver bli fler än tio för att det ska se något ut för SVT. Vi får köra lite spontant, det viktigaste är att vi gör något.

Bekräfta snabbt - kommer du/ni? Ni som redan sagt att ni inte kommer behöver inte höra av er igen, annat än om ni förhoppningsvis ändrat er.

Tack på förhand!
    Marie Ramm - marie@kreativitetskonsult.se

p.s Ta gärna med er marschaller!!!

• Kurreburre
    Tussebus skrev 2010-12-06 17:29:09 följande:
    Tror det kommer fler än ett tv-team dit från minst en konkurrerande kanal. Kan va kul att va med Vi e med iaf om inget oförutsett inträffar. Hoppas bara att jag inte får sån där jobbig sammandragning bara och att vi går sakta och inte så långt.
    Alldeles säkert! Det här e ju ett evenmang som har hela världens ögon på sig :) Så spännande! Jag önskar att jag själv hade kunnat va där, men jag tror det kommer bli hur bra som helst!

Jag tror inte ni ska gå alls långt, förmodligen ska ni mest stå på ett ställe. Ta på er varmt!

Det va någon annan som hade en bättre idé när det gäller ljus! Gravlyckor, de kan man hålla i handen också utan att det blir för varm, de rinner inte och tål blåst.

Om det e någon som har lust att göra någon slags skylt där det står att ni kommer från Barnlängtan, att det e IVF-barn, en nhyllning och ett tack till Edwards eller liknand så skulle vi bli jätteglada. Det e bra att det tydligt syns och folk förstår var ni kommer ifrån.

Vad gäller de TV inslag vi känner till så är det TV3 eller rättare sagt Meterfilm, de ska göra ett inslag till sin dokumentär serie om ofrvillig barnlöshet som de håller på med. När det gäller SVT så vet jag inte riktigt men kan tänka mig att det e till nyheterna.
    Alla lycka till i morron!
  • Kurreburre

Jag va ju inte själv på plats men efter att ha prata med Lina och sett bilder så verkar det ha varit väldigt lyckat!

Tyvärr va inte SVT intresserade av att göra något inslag, dåligt tycker jag, när de ändå va på plats.
    Men Lina blev intervjuad av radio P4 Stockholm och TV3 filmade till ett inslag till sin dokumentär som kommer senare.

Här kan ni lyssna på intervjun med Lina sverigesradio.se/sida/default.aspx
    På vår Facebook sida, www.facebook.com/barnlangtan, kan ni se bilder bla på Fru Edwards som blev rörd av de små barnen som överräckte en gåva.

• Kurreburre

SNABB EFTERLYSNING!

Barnlängtan blev precis kontaktade av Sveriges Radio Värmland som ville intervjua ett par som har gjort IVF inför Nobelfesten i morgon.
    Vi kollade i vår mediakontaktlista men vi har tyvärr ingen på listan som bor i Värmland. De behövde komma i kontakt med någon redan idag!

Bor du i Värmland eller känner du någon som bor i Värmland som skulle kunna tänka sig att ställa upp?

Hör isf av er eller be de ni känner höra av sig till:
    Elma Göransson Sveriges Radio Värmland
    054-22 11 48 eller 0739-40 07 47

Svar på tråden Luciatåg med IVF-barn!