Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

Rufsas skrev 2010-11-18 10:50:20 följande:
    Även om det är en fara för sig själv, andra barn och pedagogen? Säg gärna det här till alla de som sliter varje dag på skolorna runt om i landet. Är som ett stort fuck you-finger i ansiktet på dem. Vad föreslår du att man ska göra istället?
    Du jag sliter VARJE dag, VARJE natt med detta! och jag står för att om min dotter utsattes för det skulle jag anmälla personalen och byta skola omgående

Ett förslag är att läsa tex boken "vård utan våld" eller boken " Problemskapande beteenden hos barn och vuxna med utvecklingsmässiga funktionshinder"
    De är flera hundra sidor med lösningar som inte involverar våld

Att akut ta bort ett barn fysiskt som SISTA utväg är ok, men en akut situation pågår inte i en timme!
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-18 11:14:08 följande:
    Ja, för att hålla fast ett barn så att det inte skadar andra är inte alls i fredsbevarande syfte, utan det är enbart för att använda våld. Obestämd Jag vet inte vad du har läst för mumbo-jumbo-böcker men jag vet att det daltas alldeles för mycket med barn numera. Vi kan bara tacka våra lyckliga stjärnor att jag inte arbetar med ditt barn. Både för din och min skull.
    Du vet att det har hänt att barn dött av fasthållning va?

Det är inte akut i en timme, no way
    Under den tiden har man tagit barnet ifrån den akuta situationen

Barn och vuxna med särskilda behov vanvårdas otroligt mycket i Sverige på många ställen

Daltas? genom att man inte använder holdning på dom?
  • SaramedM
    N1an skrev 2010-11-18 12:07:51 följande:
    Sara - Jag har haft en elev som slängt stolar och bord. Han har slängt böcker på mig och eleverna. När jag vara gravid skulle han slå mig med en hockeyklubba i magen. Jag var ensam med honom och 20 andra barn. Vad skulle jag göra när hans anfall började? Han gick på amfetamin för att lugna ner sig.

Jag lovar att jag slogs för att han skulle få gå i en annan skolform alternativt ha en assistent. Inte många elever som nådde målen de året. Vem fick ta skiten för det av alla föräldrar tror du?

Och ja, jag ringde ibland och vädjade till mamman/pappan att de skulle komma till skolan. Jag blandade in skolsköternska, psykolog, rektor mm mm mm mm
    Jag hade hållt i honom, helt klart men inte i en timme

MEN där ligger det lilla jobbet

FÖrebygga,förebygga,förebygga

Uppenbarligen har ju inte ansvariga inom skolan(  rektor tex) lyckats skapa en miljö för den här pojken som han kan fungera i, ansvaret ligger inte på barnet

Amfetamin får barn med NPF i form av mediciner som LIKNAR det, mao så pratar vi om ett barn med funktionshinder

Ett sånt barn har enligt skollagen rätt till stöd, det borde han fått
  • SaramedM
    konka79a skrev 2010-11-18 13:13:48 följande:
    Hämta???? Vad lär de sig av det då?? Att till slut tycker de inte om skolan och då vet de om de håller på så så får de åka hem är det ok anser du då eller?
    Ett barn som beteer sig så måste bort från situationen, så enkelt är det liksom
  • SaramedM
    anne h skrev 2010-11-18 18:29:37 följande:
    fakta
    Holding-metoden

Holding innebär att barnet, i avsikt att lugna det, hålls fast utan att kunna ta sig loss Metoden, som var vanlig på 80-talet, används fortfarande av vissa terapeuter. Tanken är att framkalla ångest och rädsla, som i sin tur antas frigöra nya positiva känslor hos barnet. Holding-terapi är en kontroversiell metod och har i USA lett till dokumenterade dödsfall. Utvärdering på metoden saknas.

Källa: Socialstyrelsen

Du har alltså inget emot att ditt/dina barn utsätts för detta, det får stå för dig. Jag skulle genast polisanmäla den som ens var i närheten av att göra så med något av mina barn.
    Tack Anneh, jag blev så¨illa berörd att jag inte ens orkade bemöta det

Jag hade också polisanmällt det, det är inte mer än några år sen en dansk flicka dog av den metoden
  • SaramedM
    Mariohn skrev 2010-11-18 19:48:14 följande:
    En amerikansk pojke har dött av samma metod. Hans bröstkorg "råkades" tryckas ihop på ett olyckligt vis eftersom han kämpade emot (vilket vilket barn/vuxen som helst gör om det drabbas av ångest och panik)
    det är många fall dessvärre och det används fortfarande på många ställen, även i Sverige
    Rufsas skrev 2010-11-18 20:07:05 följande:
    Öhhh, förebygga? Jag trodde det var exakt det föräldrarna skulle göra innan barnet börjar förskola/skola. Lägger du det på lärarna. Den synen känns ganska misslyckad. Snacka om att leka god cop medan lärarna får vara bad cop.
    Dessvärre är inte autism nått jag kunde fixa innan M började skolan, annars hade jag gjort det

och nej jag lägger det inte på hennes lärare, jag har nämligen valt en skola som ALDRIG skulle använda holdning
  • SaramedM
    mina1 skrev 2010-11-19 18:56:02 följande:
    Men att hålla fast ett barn för att skapa trygghet har inget med HOLDING att göra. Att mer eller mindre tvinga kvar ett barn i sitt knä på golvet kan faktiskt behövas, emellanåt.
    Eh, jo det har det! och nej men tvingar inte ett barn fasthålling i en timme, då ska man byta jobb
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-19 20:28:54 följande:
    NEJ

Läs på om holding och jag lovar, den som tvångshåller min dotter i en timme anmäller jag till polisen
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-20 10:55:33 följande:
    Allvarligt talat. Fy fasen vad jag är glad att jag inte är era barns lärare och jag tycker fruktansvärt synd om de som är det. Ni låter ju helt fruktansvärt otacksamma. Detta är människor som har hand om (förhoppningsvis) det viktigaste ni har. Och ni verkar ju förutsätta att alla pedagoger är dumma i huvudet. Var är er förståelse för hur det faktiskt går till på förskolor och skolor? Ni fattar ju inte vilken miljö dessa pedagoger arbetar i.

På den skolan jag jobbade på senast blev en kollega knivhotad, en annan blev misshandlad, vi var flera som fick utså spott och sparkar och ofta allmänt oförstående föräldrar. En del barn hade besöksförbud från den ena föräldern efter massor av rättegångar och JAG som pedagog skulle ha koll på att denna föräldern inte kom och kidnappade sitt barn. Samtidigt som jag försökte LÄRA barnen något vettigt på dagarna. Fattar ni inte att situationen i skolan är ohållbar? Jag blir förbannad på TS för att hon överhuvudtaget inte ens försöker att förstå lärarna och skolan.

Som jag brukar säga: Som lärare är man inte bara lärare. man är psykolog, mamma, polis, uppfostrare och kompis. Och som sagt. Ibland också slagpåse. Respektera skolornas personal för det är dem som har hand om era barn!
    Jag respeketer M´s alla lärare för de gör ett jättejobb
    Men den som tänker använda holding på ett barn ska inte jobba med barn PUNKT
  • SaramedM
    Majskolven skrev 2010-11-20 11:38:38 följande:
    JAg håller med Rufsas!!
    Som pedagog ska man klara allt?!?
    nej inte på nått sätt men att tvångshålla ett barn i en timme FÅR man inte
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-20 10:55:33 följande:
    Allvarligt talat. Fy fasen vad jag är glad att jag inte är era barns lärare och jag tycker fruktansvärt synd om de som är det. Ni låter ju helt fruktansvärt otacksamma. Detta är människor som har hand om (förhoppningsvis) det viktigaste ni har. Och ni verkar ju förutsätta att alla pedagoger är dumma i huvudet. Var är er förståelse för hur det faktiskt går till på förskolor och skolor? Ni fattar ju inte vilken miljö dessa pedagoger arbetar i.

På den skolan jag jobbade på senast blev en kollega knivhotad, en annan blev misshandlad, vi var flera som fick utså spott och sparkar och ofta allmänt oförstående föräldrar. En del barn hade besöksförbud från den ena föräldern efter massor av rättegångar och JAG som pedagog skulle ha koll på att denna föräldern inte kom och kidnappade sitt barn. Samtidigt som jag försökte LÄRA barnen något vettigt på dagarna. Fattar ni inte att situationen i skolan är ohållbar? Jag blir förbannad på TS för att hon överhuvudtaget inte ens försöker att förstå lärarna och skolan.

Som jag brukar säga: Som lärare är man inte bara lärare. man är psykolog, mamma, polis, uppfostrare och kompis. Och som sagt. Ibland också slagpåse. Respektera skolornas personal för det är dem som har hand om era barn!
    Är vi otacksamma som inte vill attt våra barn ska utsättas för en metod som tom har lett till döden?

Då är det alltså ok för dig att dina barn hålls fast i en timme mot deras vilja? Att man mao använder Holding på dom?
  • SaramedM
    mina1 skrev 2010-11-23 17:26:31 följande:
    Jo det gör man om man märker att barnet blir tryggt av det och inte kan kontrollera sina egna handlingar utan stöd från en vuxen. Naturligtvis pratade jag och barnet med föräldrarna senare och vi kom fram till att det hade funkat ypperligt. Det handlade fortfarande inte om HOLDING. Utan kram, en jättelång och rätt hård . Hur gör ni föräldrar som tycker det är fel att hålla fast ett barn, låter det rymma, skada sig själv eller andra eller pekar på det och säger -Snälla rara sluta?!?!

Tyvärr ser man ofta föräldrar som låter sina barn gå bärsärkagång istället för att våga ta tag och säga ifrån-

Jo det är HOLDNING du pratar om och hade det varit mitt barn du höll fast emot hennes vilaja i en timme hade jag polisanmällt dig

• SaramedM
    mina1 skrev 2010-11-24 08:06:49 följande:
    Men då hade du fått göra det. Jag kan inte tillåta mig som utbildad pedagog att låta ett barn fara illa bara för att jag inte kan få det att lugna ner sig eller pga att en för'älder inte ser till barnets bästa för stunden. Jag tar hellre en anmälan mot mig än att barnet ifråga hade haft ännu en vuxen som inte stog trygg och fast när barnet självt inte orkade. Naturligtvis hade jag inte hållt ett barn som inte behövde mig på detta sätt. Jag kände barnet och det blev tryggt hos mig i detta.

Men vissa människor tror att de har ensamrätt på sina barn. Att barnet självt inte skall kunna klara sig utan mamma eller pappa. Det finns miljoner olika ungar och som pedagog lär man sig att alla barn behöver olika sätt för attt bli trygga.
    Men du finner dig att du inte har mer utbildning  då?

Du kan alltså inte hantaera barn som mår psykiskt dåligt utan våld?

Lästips är Bo Helsviks bok tex

Jag kollade innan M började sin specialskola att personalen hade samma syn som vi på holding och tvång mot våra barn
    Hade de inte delat den uppfattningen hade hon inte fått gå där

Tyvärr är det alltför många som jobbar på specialskolor, LSS boende etc som håller med dig om att tvång och våld på dessa barn är ett måste för att ge dom trygghet
    Inget kunde vara mera fel
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-24 10:06:25 följande:
    Jag hoppas att du förstår att du är inne på minerad mark med ditt inlägg. Du påstår att hon inte är bra på sitt jobb. Jag tycker att du ska ta tillbaka det du skrev och be om ursäkt. Har du överhuvudtaget läst i tråden vad vi som jobbar/har jobbat inom förskola/skola har skrivit?

Jag tycker att du ska läsa på lite själv innan du anklagar folk att inte vara tillräckligt utbildade.
    Ja det har jag läst och jag tänker inte ta tillbaka det
    Det är inte ok att tvångshålla ett barn i en timme, det kommer det aldrig att vara
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-24 10:21:47 följande:
    Vet du vad? Jag önskar dig ALL lycka med din barnuppfostran, människosyn och annat. Vi får väl se hur det går för dig här i livet. För att inte tala om ditt barn. Du är inte bara oförskämd utan du är även trångsynt och envis. Som sagt. Lycka till.
    jag har inga som helst problem med min barnuppfostran eller min människosyn, det är just den somgör attjag anser att tvångshåller man ett barn i en timme har man missat nått grundläggande
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-24 10:31:39 följande:
    Uppenbarligen är det DU som har missat något grundläggande med tanke på alla svar du har fått i tråden. Men men, ha du på dina skygglappar lille vän.
    Vad har jag missat menar du?

Och vad gör att du tycker att du behöver använda härskartekniker emot mig? har du svårt att försvara holding som metod?
  • SaramedM
    vampyria2 skrev 2010-11-24 11:18:13 följande:
    Men du har hur många barn med ordentliga utbrott har du träffat?  Jag är mamma till fyra barn, två av dem får utbrott som du inte ens kan drömma om att barn får, de kastar klossar eller vad de kommer åt på mig, syskon eller andra, de river sig själva, försöker gå ut på balkongen för att hoppa, de river sina rum och då menar jag verkligen att de river ner allt....hur tycker du att man ska ta hand om dessa utbrott? Vi har pratat med BUP både läkare och psykologer där och de är väldigt överns om att det enda man kan göra är att hålla i barnet så det inte skadar sig själv eller andra, tror att de har lite mer utbildning i det här än vad du har.

Lätt att sitta och döma andra när man inte har varit i den situationen själv Obestämd 
    rätt många och jag kan lova dig att jag visst kan föreställa mig dina barn utbrott efterso jag har en dotter med autism!

Vår HAB, M´s läkare etc har varit med och utarbetat en handlingsplan för hennes utbrott då hon kan bli väldigt aggresiv och farlig om man inte hanterar henne rätt och ingenstans finns fasthållning i en timme med!
  • SaramedM

Desutom hade jag såna utbrott själv som liten och minns den otroliga paniken när mina föräldrar höll fast mig, jag ryser än i dag inför de minnena

Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?