Inlägg från: Rufsas |Visa alla inlägg
  • Rufsas

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

Jag var tvungen att hålla fast ett barn flera gånger senast jag jobbade som lärare. Detta var för alla andra barns säkerhet. Han sparkade och sottade på mig, men jag är vuxen och kan ta det hellre än andra barn. Hur fan tänker ni vuxna som inte tycker att man kan hålla fast ett barn? Är erat barn viktigare än de 20 andra? Fy fan vad ego.

Dessutom, var det någon som skrev ovan att det är det stökiga barnet som behöver tröst?! Skämtar du eller? Jag tröstade ALLTID det barn som blivit slaget först och sedan fick det stökiga barnet lära sig att så gör man inte. Man ska inte ge stökiga barn uppmärksamhet direkt, gå istället till det attackerade barnet.

• Rufsas
    N1an skrev 2010-11-18 09:59:55 följande:
    Rufsas - Jag tror att det är sååå många föräldrar som inte fattar hur klimatet är i skolan. Hur illa det  verkligen är!

Sedan tror nog de flesta att deras barn är på samma sätt i skolan som hemma.

Så mycket i skolan handlar i dag om uppfostran. Sedan gnälls det när eleverna inte når målen. Nähä....vad konstigt. En ensam lärare på 20-30 barn, varav flera är utåtagerande, några pratar inte svenska, några har diagnoser och behöver egentligen assistent. Det är synd om eleverna!
    Åh vad jag håller med dig! Som jag kämpade med eleverna och deras uppfostran (eftersom många av föräldrarna inte brydde sig om sitt ansvar). Jag hade föräldrar som berättade för mig att de inte ville ha regler hemma utan barnet fick göra som det ville. Och därför tyckte de att de skulle vara så i skolan också. Jag blev alldeles matt av sådana kommentarer. Mitt arbete var ju lönlöst! Barnet hade ju fått höra hemma att det var okej att bete sig hur som helst.

Alltså, serien "Ung och bortskämd" är ju verkligen på riktigt. I varje stad, i varje stadsdel. Obehaglig utveckling måste jag säga och precis som du tycker jag mest synd om barnen.

Näpp, körkort för föräldrarskap skulle vara något!
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-18 10:48:44 följande:
    Att tvångshålla ett barn i en TIMME är aldrig någonsin ok
    Även om det är en fara för sig själv, andra barn och pedagogen? Säg gärna det här till alla de som sliter varje dag på skolorna runt om i landet. Är som ett stort fuck you-finger i ansiktet på dem. Vad föreslår du att man ska göra istället?
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-18 10:53:27 följande:
    Du jag sliter VARJE dag, VARJE natt med detta! och jag står för att om min dotter utsattes för det skulle jag anmälla personalen och byta skola omgående

Ett förslag är att läsa tex boken "vård utan våld" eller boken " Problemskapande beteenden hos barn och vuxna med utvecklingsmässiga funktionshinder"
    De är flera hundra sidor med lösningar som inte involverar våld

Att akut ta bort ett barn fysiskt som SISTA utväg är ok, men en akut situation pågår inte i en timme!
    Ja, för att hålla fast ett barn så att det inte skadar andra är inte alls i fredsbevarande syfte, utan det är enbart för att använda våld. Obestämd Jag vet inte vad du har läst för mumbo-jumbo-böcker men jag vet att det daltas alldeles för mycket med barn numera. Vi kan bara tacka våra lyckliga stjärnor att jag inte arbetar med ditt barn. Både för din och min skull.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-18 11:23:25 följande:
    helahalsingland.se/hudiksvall/1.1160187-ungdo...-

Detta är vad Holdning är och vad det kan leda till
    Herregud. Du köper allt som säga i någon sketen landsorttidning va? Tror du också att jorden fortfarande är platt?

Du har fortfarande inte svarat vilka alternativ som finns när man har 20 elever att hålla reda på.
  • Rufsas
    N1an skrev 2010-11-18 12:18:45 följande:
    Nej, snacka om att jag ångrar mig. Jag har helt bytt inriktning och är både glad och ledsen över det. Jag älskar att utbilda och är duktig på det. Man att tillbringa 40 procent till uppfostran är inte roligt. Att ha samma regellösa värld i skolan som de många har hemma fungerar liksom inte...
    Jag slutade som lärare. Att jobba arslet av sig med barn som har ansvarslösa föräldrar för kass lön var inget som lockade mig.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-18 12:36:40 följande:
    FÖrebygga,förebygga,förebygga

Uppenbarligen har ju inte ansvariga inom skolan(  rektor tex) lyckats skapa en miljö för den här pojken som han kan fungera i, ansvaret ligger inte på barnet
    Öhhh, förebygga? Jag trodde det var exakt det föräldrarna skulle göra innan barnet börjar förskola/skola. Lägger du det på lärarna. Den synen känns ganska misslyckad. Snacka om att leka god cop medan lärarna får vara bad cop.
  • Rufsas
    mina1 skrev 2010-11-19 18:56:02 följande:
    Men att hålla fast ett barn för att skapa trygghet har inget med HOLDING att göra. Att mer eller mindre tvinga kvar ett barn i sitt knä på golvet kan faktiskt behövas, emellanåt.
  • Rufsas

Allvarligt talat. Fy fasen vad jag är glad att jag inte är era barns lärare och jag tycker fruktansvärt synd om de som är det. Ni låter ju helt fruktansvärt otacksamma. Detta är människor som har hand om (förhoppningsvis) det viktigaste ni har. Och ni verkar ju förutsätta att alla pedagoger är dumma i huvudet. Var är er förståelse för hur det faktiskt går till på förskolor och skolor? Ni fattar ju inte vilken miljö dessa pedagoger arbetar i.

På den skolan jag jobbade på senast blev en kollega knivhotad, en annan blev misshandlad, vi var flera som fick utså spott och sparkar och ofta allmänt oförstående föräldrar. En del barn hade besöksförbud från den ena föräldern efter massor av rättegångar och JAG som pedagog skulle ha koll på att denna föräldern inte kom och kidnappade sitt barn. Samtidigt som jag försökte LÄRA barnen något vettigt på dagarna. Fattar ni inte att situationen i skolan är ohållbar? Jag blir förbannad på TS för att hon överhuvudtaget inte ens försöker att förstå lärarna och skolan.

Som jag brukar säga: Som lärare är man inte bara lärare. man är psykolog, mamma, polis, uppfostrare och kompis. Och som sagt. Ibland också slagpåse. Respektera skolornas personal för det är dem som har hand om era barn!

• Rufsas
    anne h skrev 2010-11-20 14:24:08 följande:
    Du har väl valt ditt arbete själv, hoppas jag.
    Jag hoppas också att du finns där för elevernas skull, inte att du tror att de finns där för din skull? För så verkar fortfarande många lärare tro, speciellt de äldre..

Min minsting har en mycket bra lärare, han har dödskoll på eleverna som samtidigt älskar honom. Han lyckas balansera det perfekt; han har ordning i klassrummet utan att bli den som eleverna är rädd för utan tvärtom har förtroende för och vänder sig till när de behöver någon. Jag valde denna lärare själv just för hans egenskaper.

Min äldsta dotter hade en kass lärare, han trodde att eleverna fanns där för att behaga honom.. han var vidrig. Tänk så olika det kan vara på lärare.. Den ene har inga problem med eleverna, den andre ÄR problemet.
    Jag blir uppenbart ledsen av ditt inlägg. På mina skolor där jag har arbetat har jag varit otroligt omtyckt av både elever, personal och föräldrar. Jag var ute varenda av mina egna raster för att leka med barnen. Jag gick på deras handbolls- och fotbollsturneringar när jag kunde på helgerna. Jag hälsade på dem som låg på sjukhus efter att ha brutit ben eller annat. Jag gav verkligen allt för dessa barn. Mitt jobb var det jag älskade mest av allt. Och jobbet älskade mig. Men någonstans tar det stopp. När det finns några (få) barn som har föräldrar som tycker det är okej att deras beter sig hur som helst. Man är ingen övermänniska som kan klara allt.

Jag hoppas att du förstår att jag inte pratar bara om mig själv i mina tidigare inlägg. Det handlar om ALLA som arbetar med pedagogisk verksamhet.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-20 22:13:34 följande:
    Är vi otacksamma som inte vill attt våra barn ska utsättas för en metod som tom har lett till döden?

Då är det alltså ok för dig att dina barn hålls fast i en timme mot deras vilja? Att man mao använder Holding på dom?
    Bla bla bla bla HOLDING bla bla bla bla bla HOLDING bla bla bla bla bla bla HOLDING bla bla bla HOLDING bla bla bla bla HOLDING bla bla bla.

Det är vad jag hör.

Så du menar att ett barn som kan skada sig själv och andra ska få vandra iväg i godan ro? "Mot dess vilja"? Du, det är mycket barn vill men inte får. Ärligt talat så tycker inte jag att du verkar vara en sådan bra förebild som förälder om du låter dina barn göra som de vill. Med eller utan HOLDING.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-20 22:13:34 följande:
    Är vi otacksamma som inte vill attt våra barn ska utsättas för en metod som tom har lett till döden?

Då är det alltså ok för dig att dina barn hålls fast i en timme mot deras vilja? Att man mao använder Holding på dom?
    Jag vill veta exakt när, var och hur HOLDING har lett till döden. Fakta tack.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-24 09:04:47 följande:
    Men du finner dig att du inte har mer utbildning  då?
    Jag hoppas att du förstår att du är inne på minerad mark med ditt inlägg. Du påstår att hon inte är bra på sitt jobb. Jag tycker att du ska ta tillbaka det du skrev och be om ursäkt. Har du överhuvudtaget läst i tråden vad vi som jobbar/har jobbat inom förskola/skola har skrivit?

Jag tycker att du ska läsa på lite själv innan du anklagar folk att inte vara tillräckligt utbildade.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-24 10:13:48 följande:
    Ja det har jag läst och jag tänker inte ta tillbaka det
    Det är inte ok att tvångshålla ett barn i en timme, det kommer det aldrig att vara
    Vet du vad? Jag önskar dig ALL lycka med din barnuppfostran, människosyn och annat. Vi får väl se hur det går för dig här i livet. För att inte tala om ditt barn. Du är inte bara oförskämd utan du är även trångsynt och envis. Som sagt. Lycka till.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-24 10:30:38 följande:
    jag har inga som helst problem med min barnuppfostran eller min människosyn, det är just den somgör attjag anser att tvångshåller man ett barn i en timme har man missat nått grundläggande
    Uppenbarligen är det DU som har missat något grundläggande med tanke på alla svar du har fått i tråden. Men men, ha du på dina skygglappar lille vän.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-24 11:01:03 följande:
    Vad har jag missat menar du?

Och vad gör att du tycker att du behöver använda härskartekniker emot mig? har du svårt att försvara holding som metod?
    Jag hörde inte riktigt. Sa du HOLDING?
  • Rufsas
    Majskolven skrev 2010-11-25 08:53:58 följande:
    Rufsas: Jag tror att jag skulle vilja ha dig som arbetskamrat!
    Hurra!
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?