• Anonym

    Rädd att lasik blev misslyckad

    Någon mer som opererat sina ögon med lasik? Gjorde fs-lasik i förra veckan och har bra syn på ena ögat men inte bra syn på det andra. Det dåliga ögat känns torrt och skaver medan det bra känns ingenting.

    Ni som gjort lasik, hur lång tid tog det innan synen var bra?

  • Svar på tråden Rädd att lasik blev misslyckad
  • lillkorpen

    Jag har ingen erfarenhet av just den operationen, men kan det inte ta väldigt lång tid innan ögat helt anpassat sig? Har du fått tid för återbesök/kontroll? I annat fall kan du ju ringa dem och fråga om det ska kännas så.

  • Anonym

    De säger att det kan ta uppmot 6 månader innan synen är stabil men jag blir ändå orolig.

  • lillkorpen

    Jag har ett "bråköga" som de kallade det, ett öga som blir torrare och ofta mer irriterat. När jag är trött så märker jag det tydligt på det ögat eftersom jag får blinka oftare och kan se suddigt ibland. Och nu är det lite över 6 månader sedan jag opererade mig (dock en sådan operation med 1 månads stabilitetstid).

    Sa de inget om att det kan skava, fick du några droppar att använda? För det kan ta ett tag innan ögat vänjer sig vid förändringen som sagt. 

  • Anonym

    Kanske att mitt vänster öga är ett "bråköga" det också? Känns som att jag har lins i ögat som lagt sig dubbel så det skaver och så ser jag dåligt. Provade mina gamla glasögon idag och när jag har dem på mig så ser jag perfekt på långt håll med glasögonen på, men inte på nära. Medan med höger öga ser jag ingenting med glasögonen. Tänker också flera gånger om dagen att jag behöver sätta på mig glasögonen så jag ser ordentligt. Och så vill man ju inte ha det.

    De tycker att det såg bra ut för att jag såg okej ihop med båda ögonen, tillräckligt för att köra bil. Men jag såg ju bättre än så tidigare och det är ju den synen jag vill ha tillbaka, fast utan glasögon då. Känns så surt när man lagt ut så mycket pengar och hoppades se bra och så ser man dåligt plus har ett mycket torrt och skavande öga.

    En månads stabiliseringstid? Vilken operation gjorde du?

  • lillkorpen

    Låter ju onekligen lite sådär att du ska känna att du behöver glasögon efter operationen. Ibland, som jag har förstått det, så får man göra ett till försök om inte operationen blir tillräckligt bra första gången, men då behöver man nog vänta tills ögat stabiliserat sig igen. Är som sagt inte jätteinsatt i just lasik.

    Jag gjorde ICL, där man sätter in en plastlins i ögat. Efter en dag så ser du bra, kan jobba, köra bil och sånt, efter en månad så är ögat helt stabiliserat. Både jag och min man har gjort det.

  • ANjonas

    Hejsan. Gjorde en Lasik/Intralase operation för tre veckor sedan nu, var innan operationen översynt, hade +4,25 och +4,50 på mina ögon. Gjorde den vanliga åter kontrollen dagen efter och läkaren sa att allt såg bra ut osv. Jag såg dock väldigt suddigt på efterkontrollen kunde inte alls se något på syntavlan, läkaren sa att detta var helt normalt då jag haft så stort synfel innan, han sa även att jag kunde vara närsynt nu istället ett tag innan ögonen läkt och återhämtat sig. Men som sagt har nu gått ca tre veckor sedan operationen och jag ser fortfarande väldigt dåligt, speciellt mitt vänster öga är väldigt suddigt. Har införskaffat mig ett par glasögon med minus ett (-1) i styrka, dessa gör att jag ser lite bättre men långt ifrån skarpt. Har pratat med läkaren och han säger jag bara ska ha is i magen och vänta. Men börjar få lite panik nu när inget händer, många andra som gjort samma operation har haft väldigt bra syn direkt efter! Vore väldigt tacksam om någon kunde svara på om jag bör oroa mig eller ska jag bara vänta, vill tillägga att jag är väldigt noggrann med mina smörjande ögon par så detta beror ej på torra ögon. Som sagt vore innerligen tacksam för ett klokt svar!


     
    Tack på förhand.
  • ANjonas
    ANjonas skrev 2012-02-17 23:38:56 följande:
    Hejsan. Gjorde en Lasik/Intralase operation för tre veckor sedan nu, var innan operationen översynt, hade +4,25 och +4,50 på mina ögon. Gjorde den vanliga åter kontrollen dagen efter och läkaren sa att allt såg bra ut osv. Jag såg dock väldigt suddigt på efterkontrollen kunde inte alls se något på syntavlan, läkaren sa att detta var helt normalt då jag haft så stort synfel innan, han sa även att jag kunde vara närsynt nu istället ett tag innan ögonen läkt och återhämtat sig. Men som sagt har nu gått ca tre veckor sedan operationen och jag ser fortfarande väldigt dåligt, speciellt mitt vänster öga är väldigt suddigt. Har införskaffat mig ett par glasögon med minus ett (-1) i styrka, dessa gör att jag ser lite bättre men långt ifrån skarpt. Har pratat med läkaren och han säger jag bara ska ha is i magen och vänta. Men börjar få lite panik nu när inget händer, många andra som gjort samma operation har haft väldigt bra syn direkt efter! Vore väldigt tacksam om någon kunde svara på om jag bör oroa mig eller ska jag bara vänta, vill tillägga att jag är väldigt noggrann med mina smörjande ögon par så detta beror ej på torra ögon. Som sagt vore innerligen tacksam för ett klokt svar!
     
    Tack på förhand.
    Ingen som vet?
  • Grande Rock
    ANjonas skrev 2012-02-18 17:13:57 följande:
    Ingen som vet?

    Hur har det gått för dig? gjorde min operation idag och ser allt väldigt suddigt just nu.


     

  • Grande Rock
    Rebecka2345 skrev 2017-09-26 01:48:58 följande:

    Hur mår ni alla nu som opererat er och hur ser ni med ögonen?? Nöjda? Rekommenderar eller inte?


    Jag är mycket nöjd med resultatet, har inte haft några påtagliga besvär efter operationen.

    Jag såg bra redan dagen efter, var lite ljuskänslig i några veckor.
    Att tro är att inte veta
  • figurehead

    Gjorde Fs-Lasik hos Memira februari förra året och är väldigt nöjd. Inga problem även om stunden då bedövning började släppa tills jag fick öppna ögonen igen var förjävlig. Men har inte haft problem med torrhet eller skav som någon i tråden beskriver.

  • figurehead

    Gjorde Fs-Lasik hos Memira februari förra året och är väldigt nöjd. Inga problem även om stunden då bedövning började släppa tills jag fick öppna ögonen igen var förjävlig. Men har inte haft problem med torrhet eller skav som någon i tråden beskriver.

  • Milanos

    Jag har gjort en FS lasik operation, operationen gick bra och smärtan var inte alls påtaglig första dagen. Allt kändes väldigt bra och jag såg skarpt bra fram till 3 dagar efter operationen, då fick jag dubbelseende på ena ögat och en väldig sveda utav antibiotikadropparna i båda ögonen vid tårkanalerna Vid användning. Pratat med memira jour och dom säger att jag ska smörja och vänta.

    Någon mer som haft bra syn efter operation, fått dubbelseende och att det sen försvunnit?

  • Milanos
    Anonym skrev 2010-11-16 21:57:57 följande:

    Någon mer som opererat sina ögon med lasik? Gjorde fs-lasik i förra veckan och har bra syn på ena ögat men inte bra syn på det andra. Det dåliga ögat känns torrt och skaver medan det bra känns ingenting.

    Ni som gjort lasik, hur lång tid tog det innan synen var bra?


    Hur löste det sej för dej? Nyfiken! :)
  • Anonym (Tack för svar!)
    Anonym skrev 2010-11-17 21:56:52 följande:

    Kanske att mitt vänster öga är ett "bråköga" det också? Känns som att jag har lins i ögat som lagt sig dubbel så det skaver och så ser jag dåligt. Provade mina gamla glasögon idag och när jag har dem på mig så ser jag perfekt på långt håll med glasögonen på, men inte på nära. Medan med höger öga ser jag ingenting med glasögonen. Tänker också flera gånger om dagen att jag behöver sätta på mig glasögonen så jag ser ordentligt. Och så vill man ju inte ha det.

    De tycker att det såg bra ut för att jag såg okej ihop med båda ögonen, tillräckligt för att köra bil. Men jag såg ju bättre än så tidigare och det är ju den synen jag vill ha tillbaka, fast utan glasögon då. Känns så surt när man lagt ut så mycket pengar och hoppades se bra och så ser man dåligt plus har ett mycket torrt och skavande öga.

    En månads stabiliseringstid? Vilken operation gjorde du?


    Hur har det gått för dig? Har samma erfarenhet av min FS lasik att synen är dålig pga av torrhet?
Svar på tråden Rädd att lasik blev misslyckad