Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Tack för er medglädje över beskedet om att sambon får vara kvar på nuvarande arbetsplatsen udner vårterminen!

Ja, chefen är verkligen... inkompetent. Det som är BRA i sammanhanget är ju att skolchefen uppmärksammats ordentligt om att allt inte är som det ska med denna chef. Finns många fler saker som inte sker enligt regelverken - helt enkelt för att hon inte bryr sig om att ta reda på vad som gäller utan fattar beslut enligt quick fix-modellen...

Somna: Trist att ni också har att göra med en inkompetent rektor! Man kan tycka att de borde lära sig av sina misstag iaf, men det verkar tyvärr inte så...
    Jo, visst är det tröttande på ett annat sätt att vara hemma med barn än att jobba. Det har jag känt hela hösten när jag fått gå till jobbet och ha det bra om dagarna.

Kate: Ja du 12 ungar som härjar runt helt sockertoppade, DET hade väl ändå varit spännande!?
    När J fyllde år hade hon bjudit 5 vänner (4 från föräldragruppen och en nära väns son) och alla kunde komma. Ingen från fsk bjöds eftersom hon hade börjat på sin nya fsk 1,5 vecka innan hon fyllde år och inte hunnit lära känna ngn där än. Här är de också noggranna med att man inte får lämna kalasinbjudningar på fsk. Mkt bra tycker jag. Sedan att det pratas om kalas ändå, det går knappast att styra över.
    Vi hade ingen organiserad lek alls. Ingen traditionell fiskdam heller. Men eftersom det var Bamse-kalas (ribban med tema sattes lite av de barn i föräldragruppen som redan hunnit ha sina kalas + att jag gillar att fixa med detaljer ) så var det "Dundergodis-burkar" till barnen på slutet. Då det var strålande sol när J fyllde år var det lite utomhuslek efter fikat med tårtan (som barnen åt ytterst lite av, de föredrog kexen) där de hoppade på studsmattan. Vi hade även korv på början av kvällen eftersom vi gärna ville umgås lite med familjerna (nästan alla mammor, pappor och syskon kom) som vi förr träffat flera ggr i veckan men nu inte hade alls samma täta kontakt med.
    (Överdrivet detaljerat men det får stå kvar.)

Gillar junis systersons kalasupplägg med filmkväll! Men det får nog vänta några år...

Lite nyfiken på hur trådträffen var igår? Var ni många? Uppenbarligen var ni iaf hemma hos ngn - som inte är Ela.

Ela: Jag känner som du, det är lätt att bli av med ngt barn när man råkar prata m ngn vuxen eller ägna sig en längre stund åt ngt av barnen, när man är iväg hemifrån med dem alla.

Olimpia:  TJUGO PAPP - i månaden! Shit det är ju knappt några pengar kvar då att handla mat och betala räkningarna för! Och bolånen... Hm... inser att jag nog glömmer detaljen med att lönerna är högre där du bor än i min "håla". Men ändå!
    Skönt att ni fått lägre fsk-avgift nu efter årsskiftet iaf. Vi fick detsamma i höstas då J fick gå 15 timmari veckan gratis. Men nu, nu blir det DYRT igen. Tror det hamnar på 2500 i månaden (maxtaxa) för våra tre barn fr o m februari när de är inskolade (den är gratis). Förhoppningsvis blir det billigare.
    Ja, jag hoppas du kan känna att du hittar en bra balans mellan jobb och familjelivet. Hur är det på nya jobbet? Iofs har du knappt hunnit vara där mer än senast jag frågade före jul...

• Billabong

Fiji: Hur är det med dig, jobbet och N? Och allt annat? Flyter det på eller är det kämpigt? Jobbar du varannan vecka nu också?
    Ja, kanske är O inte så extremt ängslig och tillbakadragen om man skulle jämföra med andra blyga barn. Men vi jämför ju med de barn vi och våra vänner har och där är han väldigt annorlunda mot sina syskon. han var iaf den som var mest försiktig och satt mest i knät av de 6 barnen som var där igår på inskolning, de andra lät sig lockas mer av leksakerna och lokalerna.
    Ja, rektorn finns det minimalt med hopp om att hon ska bli bättre och/eller lära sig av sina misstag.

Somna: Låter som ni hade det jättetrevligt! Synd att den kreativa gungplanen som lösning på att få syskon inte gick i lås.

Apropå dagistaxor: Fr o m höstterminen det år som barnet fyller 3 år (ändrat från tidigare 4 år) har man rätt till 15 timmars förskola utan kostnad, så den räknas av. Men riktigt hur mycket de där 15 timmarna egentligen ger i rabatterade kronor har jag ingen uppfattning om än. Maxtaxan sjunker också för varje barn, 3% av inkomsten upp till max 1260 kr för första barnet, 2% dvs 840 kr för andra barnet och 1% vilket blir 420 kr för tredje barnet man har i barnomsorg. Så kanske hamnar vi bara kring 2000.

Och jovisst är allt (boende/jobbluncher osv) dyrare i världsstäder.

• Billabong
    Piggley Wink skrev 2011-01-11 10:10:19 följande:
    Förskolepriser har  jag också funderat över, Vi betalar ju lika mycket nu när H går 15 tim syskontid som när hon gick fulltid???
    Va!?
    Men ni har väl informerat skolassistenten om att hon ska byta till allmän förskola? Dvs då får hon heller inte vara på fsk under några lov utan följer läsåret precis som skolbarnen, men kostar istället gratis.
  • Billabong
    Piggley Wink skrev 2011-01-11 11:24:30 följande:
    Jag ska kolla det, men hörde nåt om att man inte har sin plats i vanliga förskolan kvar då, utan måste söka "ny" plats när man vill ha fler timmar igen. Har inte riktigt orkat ta tag i det, kanske måste göra det nu...
    Ltåer jättemärkligt. I min (och min kommuns) värld är det klart att man har sin fsk-plats oavsett vilken avgiftstariff man tillhör? Men kolla det med skolassistenten där H går så att du inte 2gör ngt dumt".
    Kan säga att det varit guld att slippa lägga de där 1260 kronorna i månaden under hösten.
  • Billabong
    Piggley Wink skrev 2011-01-11 13:22:17 följande:
    Jag får tydligen inte klistra in svaret från förskoledamen här Det är som jag trodde att jag måste säga upp Hs plats, för att söka en ny pats i "allmän förskola", för att sedan när jag börjar plugga igen säga upp den och söka en plats i vanliga förskolan. Undrar om det inte är värt de ddär kronorna att ha sin plats?
    Nääääääääääää! Du skämtar! Är de inte kloka i din kommun?
    Så föräldrar där barnet får syskon ska tvingas fortsätta betala 1260 kr i månaden för att få ha kvar barnet på samma fsk när det får småsyskon och är 3 år eller äldre?! Sinnessjukt!
    Har hon verkligen skrivit så????
  • Billabong
    Piggley Wink skrev 2011-01-11 14:59:06 följande:

"Ni har en betalplats för er dotter H och då betalar man 3 % av er gemensamma inkomst och har ett avdrag på 30% för allmän förskola.
    Om ni endast skall har allmän förskola 3-5 år gratis så måste ni säga upp Hedvigs plats och söka allmän förskoleplats. Då har ni ingen barnomsorg på lov och under sommaren. Verksamheten allmän förskola följer skolans läsår."

Fyyyyyyyyyy vad fult av dem att plocka alla föräldralediga familjer med syskon som är 3 år eller äldre på dagisavgiften även under tiden man är föräldraledig! För självklart vill man inte riskera att bli av med platsen. Riktigt lågt! Hade jag varit du (jag är smålänning) så hade jag ringt vidare till både rektorn och BUF och ifrågasatt om det verkligen är rimligt att det ska fungera så här diskriminerande.
    Hur gör man om man blir arbetslös t.ex. Då får man också fortsätta betala trots sin lägre inkomst pga att man inte vill riskera att barnet måste tvingas byta dagis?!

Blir riktigt upprörd och arg!
  • Billabong

Fiji: Håller en tumme för att du får besked om en tillsvidareanställning. Och skönt att N trivs på fsk.
    Ska du vara ledig? Ska ni ut och resa? Till värmen på ö-land?

Annaloo: Har undrat hur det går men inte velat vara för mkt "på" och fråga... Tycker också det är jättebra att du tar intiativ till hur du vill ha ditt/ert liv och agerar på det sätt som du känner är rätt. En eloge och varm kram! Ser liksom Fiji fram emot att få följa dig och önskar dig varmt lycka till i CPH.

• Billabong

Ser att Jossanjo är kvar här lite fortf. och att juni också kollar bakåtvända bilbarnstolar så jag bidrar med mina erfarenheter.
    Vi har ju då inte mindre än tre stycken sådana i vår "lilla" SAAB 9000 - dvs en icke-kombi. Det går riktigt bra eftersom vi föräldrar inte är så stora.
    Till J köpte vi en BeSafe IziKid våren/sommaren -08, så det är inte den nyaste modellen. Den hade G ett tag i somras men nu har J den igen. Det som är bra med den är att den är på en lite högre ställning så att det skapas lite extra benutrymme för henne nu när hon börjar bli äldre och längre. Den står i mitten i baksätet men eftersom den är hög ser hon bra ut, både åt sidorna och bakåt.
    När killarna behövde nya stolar i våras hittade vi Britax Multitech på kampanj - och eftersom den både kändes bra, säker, billig (inte jättekul att behöva köpa alla dessa dubletter...) OCH inte minst - var typ den enda bilbarnstolen som rymdes två i rad så slog vi till på den. Vi ahr alltså en i passagerarsätet och en bakom passagerarsätet. KIllarna sitter mkt bra där, ffa O som har fått in tekniken med att själv luta huvudet bakåt när han sover. G hänger emellanåt lite mer framåt men jag tror det är lika mkt pga hans stil som av stolen.
    Js BeSafe-stol har fördelen att den går att fälla bakåt i viloläge.

Ja, det var mina tre strån till höstacken.

Hanya: Men vad roligt att det verkar rulla på snabbt nu! Kommer ihåg att du i slutet av året var orolig för att tiden skulle rinna ut för er. Den faran ser ut att vara över! Men trist att den efterlängtade Italienvistelsen kanske går i stöpet... Ni får kanske ta det våren 2012 istället?
    Och vilken underbar bilsemesterbild!

• Billabong

Lite mer egorapportering om inskolningen.
    Det går inte direkt bra... Första dagen (måndag) var vi där båda föräldrarna och då var det rätt ok även om O var lite blyg i början och höll sig till oss. Sambon har haft inskolningen själv sen tisdag-torsdag och när han började lämna en kort stund (onsdags) så blev det stark reaktion från O, även lite från G. Det har sedan blivit så att han är ledsen och arg (vet väl vad som ska hända, vill inte bli lämnad) redan direkt medan sambon/jag är där. Det var min tur idag (sambon är bortrest) och ja, det känns inte alls roligt detta. Faktum är att O var arg mest hela tiden och vrålade så mkt att jag fick gå ut en stund med honom till ett annat rum (samma för sambon igår). När jag sedan skulle gå då han var ganska lugn blev han ledsen/arg igen - men ffa reagerade G mkt och blev riktigt ledsen. Han var sedan den som grät flera ggr under den knappa timme jag var borta. De hade samling efter vi föräldrar gått och sedan skulle de äta där för första gången. Inget av mina barn åt kalops, som de annars älskar. Inget annat av de nya barnen åt ö h t. 
    O kan heller inte komma till ro och sova middag som vanligt, han sov max 30 minuter. G däremot sov närmare 3h, en timme på väg hem och utanför huset, sedan vaknade han jätteledsen men jag tvingade i honom en sen lunch och sen sov han helt utmattad 2,5 h till. Ikväll slocknade O som en sten iaf, han som brukat skrika i 2h vid nattningarna. G var igång ngn halvtimme längre men somnade strax efter kl. 20.

Ja, det är mkt för de små att ta in. Mina små killar har ju aldrig varit i ngn föräldragrupp eller ÖF. De har iofs sitt babysim vi gått på i drygt ett år, men där interagerar man inte så mkt med andra barn på det sättet. Och vi har inte direkt lämnat dem heller, bara med min mamma. Dessutom är det väl ngn av de käcka utvecklingsfaserna nu, så det är oroligt och O vill helst bara vara i famnen.

Låter säkert helt normal inskolning för er andra, men jag är van vid ngt annat. Trodde heller inte att G skulle vara den som blev SÅ ledsen. Hoppas det kommer gå bättre framöver. Sambon kommer hem på söndag och tar fortsättningen i början av nästa vecka, sen får jag ta vid på onsdag igen.

Min mamma är här sedan igår och stannar tills på måndag. Jätteskönt att inte behöva vara själv med dem hela tiden i tre dygn, men det är ju inte alltid hon är till hjälp... Ibland är jag mer frustrerad över henne än barnen. Nåväl, hon vill väl och jag påminner mig om det när jag känner irritationen rinna till.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13