Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Fluff tomten skrev 2010-12-28 12:54:47 följande:
    Sara: jag är också glömsk och vet inte om vi träffats här eller i verkligheten, jag tror inte det, jag minns oftast de jag träffat på riktigt i alla fall

Hur får man sin gosunge att somna nån timme eller två tidigare? Vi hade en jättebra rutin där B sov hela natten och vaknade vid 7, men vips började han vakna på nätterna igen och vill ha välling och gråter varje kväll när vi ska lägga honom. Bara 5 minuter eller så, men det mysiga med nattningen är borta, som om han är rädd att missa något genom att somna. Nu får vi gå ut ur rummet och låta honom skrika i några minuter innan han ger upp och lägger sig ned och somnar. Känns lite trist.

Kul att ha hittat er igen!
    Nej, då har vi nog inte sprungit på varandra här innan. I verkligheten har jag inte träffat ngn här (så gott som iaf...).

Om det "bara" är 5 minuters skrik vid nattningen så hade jag varit mkt nöjd. Här är det fortf. skrik och panik allt som oftast om kvällarna. Det började när de var kring 14 månader och pågår alltså ännu, drygt 3 månader senare - även om det *peppar peppar* har gått bättre senaste kvällarna (julafton undantaget, det var all time worst). Här fungerar det bara att sova nära (pappa) när G vaknar om nätterna/sena kvällen. De ggr han vaknar före 12 kan man söva om honom i sin säng, men inte de ggr han vaknar senare än så.
    Så G sover i tre olika sängar om nätterna sedan ett par månader tillbaka. Först i sin egen säng, sedan i vår dubbelsäng bredvid sin pappa och storasyster J, jag ligger sedan på andra sidan om J. Vid 3/4-snåret brukar G börja snurra igen och då går pappa ner med honom och så sover de vidare i gästrummet/arbetsrummet. O sover än så länge gott själv i sin säng om nätterna och vaknar och tjoar vid halv åtta-snåret om ingen annan redan vaknat/stigit upp då. Så nu under jullovet är han min/familjens väckarklocka.
    Fluff tomten skrev 2010-12-28 12:57:53 följande:
    Nån som fnular på ett syskon förresten? Inte vi. Bara undrade
    Har du kanske inte sett/hittat till fnular-tråden? Dvs tråden för de som planerar/arbetar på syskon?
    Det är ganska många där.
  • Billabong

CaCC: Tack för uppdateringen! Så himla bra att du fått bra hjälp och allt känns bättre nu. Hoppas så klart att det blir ännu bättre framöver nu. Gott Nytt År till dig också!

• Billabong

Kvackelmagade varnas.

För ngn timme sedan skrev G i högan sky inne i sitt rum, han hade nog sovit en dryg halvtimme. Jag och sambon gick in båda två och inser att han spytt ner hela sig och sin säng... Verkar vara hela dagens matintag som bunkrats i magen och nu kommit upp. Förhoppningsvis är det INTE magsjuka utan bara att han ätit för mkt (han är numera vårt matgladaste barn) eller inte tålt... *Peppar peppar*

• Billabong
    Somnat skrev 2010-12-28 22:15:53 följande:
    Vår bebis är borta! Han försvann idag just efter middagstid. Iofs enbart beroende på att vi klippte honom så nu har han en (något så när...) jämn frisyr utan bebislockar. Nu är han verkligen mammas Lillkillis och inte bebis.
    Själv har jag inte hjärta att låta klippa mina killar. Särskilt inte min ljuvligt lockige O...

Kul att G hade skoj på leklandet med sysslingarna!

Mippe: Roligt att se dig här med en uppdatering. J är fortf. i samma härliga period, tyvärr verkar den hålla i sig. Hur var det nu: gick den över när de fyllde femton, eller...?
  • Billabong
    Somnat skrev 2010-12-28 22:33:44 följande:
    Jag förstår precis hur du resonerar. Här blev det lite tvunget då jag klippte Gs lugg igår utan att klippa något annat. Vilket medförde att han såg ut som Gustav Vasa framifrån (= väldigt rakt och liksom "kantigt") och när vi fixade till det tog vi tofsarna vid öronen och lite där bak när vi ändå var igång.

Och med "vi" menar jag mamma (som har frisörbakgrund vilket inte är att förakta i sammanhanget) som ansvarade för saxen (jag hade som sagt fått gossebarnet att se ut som Gustav Vasa bara ett dygn tidigare så jag var liksom inte betrodd av mig själv) och jag som stod för underhållningen (vilken inte heller är att förakta )
    Kan se både Gustav Vasa-frisyren och själva klippningsunderhållningen framför mitt inre. Tack för skratten.

Jag ska mao inte ge mig på luggen för då ryker lockarna sen. Å andra sidan har jag inga sådana planer, då luggen är... kort - om ens existerande. Når max ner till halva pannan. Så ja, O ser nog redan ut som Gustav Vasa, bara inte så rakt klippt.
  • Billabong
    Älgen skrev 2010-12-28 22:49:58 följande:
    Själv klippte jag sonen förra året så att han såg ut som Martin Luther...
  • Billabong
    Ela skrev 2010-12-30 21:37:47 följande:
    Ja, alltså jag funderar också lite angående det där med att hela familjen ska stanna hemma om ett barn är magsjukt. På vilken grund tar man "ledigt" från jobbet då? Båda föräldrarna kan väl inte vabba? T har varit magsjuk några gånger i sitt liv. Vi vuxna har aldrig smittats av henne. En gång kände vi oss lite kymiga (inbillning?) och då var vi givetvis hemma men annars har vi inte drabbats. Den av oss som inte vabbat (eller varit FL) har gått till jobbet då faktiskt. Jag vet inte vad jag skulle säga på jobbet för att kunna vara hemma. Och då har jag ändå oreglerad arbetstid och lättare att styra över mitt arbete än många andra men samtidigt är jag ju ofta uppbokad på saker som kräver ganska mycket av kollegor att ta över - det är en sak om jag själv är sjuk eller om jag måste vabba för att maken inte kan, men att stanna hemma för att ett av barnen är magsjukt tror jag inte skulle gå hem även om tanken är god.
    Nej, precis så är det ju. Det finns ingen möjlighet att stanna hemma båda föräldrarna för att det är magsjuka i familjen. Att "slösa" sina semesterdagar för sådant vore visserligen mkt ädelt gentemot arbetskamraterna, men inte realistiskt - iaf inte för mig/oss. FK vägrar ju att ersätta mer än en förälder i samma familj för VAB -oavsett om det sedan är ett eller tre barn som är sjuka. Det kan tydligen finnas undantag, men de är ytterst sällsynta.
    Så det får bli så att en förälder går till jobbet. Och eftersom vi är mkt måna om att försöka dela på VAB, så innebär det i förlängningen att vi båda utsätter våra arbetsplatser för smittan... Men, så är verkligheten. Och som sagt, barn smittas så oerhört mkt lättare när de är så där små och går på fsk. I skolan gäller ju inte regeln att syskon är hemma för att ngn är magsjuk.
    Ela skrev 2010-12-30 21:37:47 följande:
    Måste bara skriva lite om R:s språkutveckling också. Hon har ju inte direkt visat något större intresse för det där med ord. Men sedan någon månad tillbaka börjar vi undra om hon skämtat med oss aprillo. För allt som oftast kommer det fulle meningar ur henne. "Jag vill ha mer", "Jag hade den", "Jag vill sitta" etc. Jag tror att hon lyssnar jättemycket på T och har tagit in en hel del fraser men hon verkar ännu inte se vitsen med att använda dem mer frekvent. Och idag gick hon och nynnade klockrent på Luciasången. Hjärta
    Vad coolt att hon drämmer till med sådana långa meningar när hon väl börjar prata!
    Verkar hon även förstå innebörden av det hon säger fullt ut?

Här glädjs vi åt mer sparsmakade uttryck från G som nyligen lagt sig till med ett nytt "ord". Ett kort men ändå mkt tydligt formulerat "Ååå" ackompanjerat av frenetiskt vinkande. Det betyder alltså "hejdå!".
    Ela skrev 2010-12-30 21:44:48 följande:
    Var tvungen att kolla in tjejerna och gu va söta de är när de ligger där bredvid varandra. Hjärta
    Så sött och mysigt! Hjärta
    Är det alltså nu de inviger nederslafen i 2+1-våningssängen?
    Hoppas de sover utmärkt där nu!

Vi verkar baske mig ha klarat oss ifrån magsjukan! *peppar peppar* G har inte kräkts mer på de två dygn som gått och ingen är körig i magen. Vå får se om jag utmanar ödet alltför mkt med styckets första mening...
  • Billabong

Fio: Stackars er! Att han kräker främst på kvällen och/eller natten är precis som det "ska vara" när det gäller barn och magsjuka. Det är då magen får lite lugn och ro och inser att den inte klarar av att smälta maten. Äter och dricker han bra? Kanske för mkt mat? Hoppas detta var allra sista kräkningen för detta OCH nästa år.

• Billabong
    Mrs Firren skrev 2010-12-30 07:58:25 följande:
    För egen del är jag så jäkla glad att D börjat använda "ja" och vet vad det innebär! Han varierar mellan "ja", "aaa", "mmm" precis som vi gör och det är så mycket mindre konflikter nu när det faktiskt går att få ett svar från honom. Förut var det bara vilda protester när det blev fel, men nu behöver det oftast inte ens gå så långt. Stor lättnad!

Varje morgon kommer han ut i köket och kryper upp och mitt knä och sitter och myser. I morse:
    - Har du sovit gott?
    - Ja.
    - Har du sovit med pappa?
    - Mmm.
    - Och idag ska du vara hemma med pappa?
    - Aaa.
    - Jag tror att ni ska åka och bada?
    - Ja.

*lycka*

Ibland blir man så glad för det lilla.  Hjärta
    Blev så glad när jag läste detta! Härligt att ni märker att han kommunicerar så mkt bättre med er.rätt ostyrsligt ut ibland, särskilt när han har hårgele, jag menar gröt, i håret. Kanske börjar bli dags att klippa lite.
    ilja73 skrev 2010-12-30 12:27:42 följande:
    Ang hår så har O kort hår uppe på huvudet och i pannan. Det är på bakhuvudet som han är långhårig och där kan det se rätt ostyrsligt ut ibland, särskilt när han har hårgele, jag menar gröt, i håret. Kanske börjar bli dags att klippa lite...
    Det låer som att våra små O har väldigt lika frisyrer OCH använder samma hårgelé!
  • Billabong

juni: Härligt sovmorgonrekord! Hoppas det upprepas många ggr framöver - av båda barnen!

Fio: Skönt att du inte behöver oroa dig för hans allmäntillstånd. Ja det känns alltid elakt att behöva duscha barnen om nätterna pga magsjuka eller nedkissad säng - som det blir här då och då...

Vilken bra jobbpraktikant du har i din M, Olimpia!

Gott Nytt År alla underbara vänner! Skål

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13