Dagens uppdatering. Jag fattar ingenting just nu. Känner mig så otillräcklig som mamma och känner att allt jag gör blir fel. Först dessa långa nattningar och sen vill hon inte sova på dagen fast hon så väl behöver. Idag slutade med att jag började gråta och har gråtit i si sådär 4 timmar nu. Jag bara frågar mig själv VARFÖR? Hur har det blivit såhär? Vad är felet? E som har varit så trygg i sin säng och sitt rum jämt och nu börjar hon gråta bara jag lägger ner henne i sängen. Gråter hon så går det inte att trösta henne och hon bara ålar sig i famnen på mig. Känner hon av min frustration?
Har suttit och läst i "somna utan gråt" idag till och från och får ju inte direkt mindre ågren. En del tips har jag väl snappat upp. Rutiner, rutiner, rutiner på fasta tider var dag. Upp samma tid, mat samma tid, vila samma tid och så vidare. Vi har rutiner men inte så stramt direkt. Funderar på om jag ska behöva börja ställa klockan varje morgon och gå upp vid 7 för att E ska ställa in dygnet eftersom vi lägger henne strax efter 19 på kvällen. Sen somnar hon ju oftast inte innan 20-20.30. Vila brukar hon göra runt 12.30 och sover mellan 1-2 timmar, vilket hon inte gjort på några dagar nu.
Vi ger alvedon till kvällen men märker ingen större skillnad. Hon verkar mest bara ha svårt att komma till ro och just att hon gråter så i sin säng till och från.
känner mig hemsk som klagar och gnäller så för jag vet att andra har större problem med barn som är vakna större delen av natten. Men jag tycker det här är jättejobbigt. Känner att jag inte kan läsa E's signaler på trötthet, höra skillnad på hennes skrik och gråt osv.
Nattskräck har jag funderat på om det kan vara, men jag tror inte så mycket på det. Växtvärk kan det ju vara, men jag får ju knappt röra henne och hålla i henne på kvällen då hon bara ålar sig.
Hur gör ni på kvällarna med nedvarvning? Stänger ni av tv och dämpar belysning och så någon timme innan läggdags? Vi har tv:n i vardagsrummet där vi alltid är och den står alltid på som sällskap.
FÖRLÅT att jag bara gnäller och klagar.