30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Hej. Är ny här i tråden och hoppas jag får vara med. Vi har en dotter född 4 juni 2009 och jag är i stort behov av uppmuntran. Just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till, hur jag ska hålla humöret uppe och ge min dotter det hon behöver. Detta inlägg kommer bli ganska långt och jag hoppas att någon kan ge mig stöd.
Emilia är vårt första barn och hon är helt underbar. Jag är hemma med henne och vi väntar vårt andra barn den 30 mars. Emilia har alltid varit väldigt lugn och allt har liksom flutit på. Hon har sovit i egen säng från början, hon har sovit hela nätter sen hon var 2 månader och hon har somnat själv och inte haft problem att somna om själv de tillfällen hon vaknat. Sovit i eget rum sen 6 månader. Det har varit perioder där hon har haft svårare att somna och vaknat på natten, men det har gått över.
Ska berätta lite om mig också. Jag har i många år, sen jag var ca 16 varit deprimerad. Sen 4 år tillbaka har jag ätit mediciner för depression och går på samtal och började för en tid sedan med KBT (Kognitiv Beteende Terapi, vilket innebär att man ska lära sig att arbeta med och hantera sina tankar och sitt beteende). Medicinen hjälper mig tyvärr inte då jag de senaste året fått stora problem med ångest. Jag får ångest för mer eller mindra allt och jag nedvärderar mig själv som person och förälder och anser mig vara värdelös och inte klara något. Eftersom jag dessutom nu är gravid så är det ju extra mycket tankar som snurrar. Jag har jättesvårt för att höra barn skrika och kan må väldigt dåligt av att vara bland mycket barn och ju närmare de står mig (släkt och vänskapsmässigt) ju jobbigare blir det. Har dock lärt mig hantera detta bättre och bättre, men har lång bit kvar. Som ni förstår så är det mycket som är jobbigt i min egen kropp och knopp. Fråga gärna om ni vill veta mer så svarar jag.
Tillbaka till Emilia. Nu är hon inne i en period där vi inte känner igen henne riktigt. Det är en hel del som är jobbigt, men jag ska inte skriva allt i samma inlägg utan börjar med det som är jobbigast (för mig) nämligen läggning och sömn när det inte fungerar vilket det inte gör nu. Hon har ju som sagt för det mesta somnat själv. Vi har läggrutiner som är samma var kväll. Först tvätta (bad 2 dagar i veckan) och ny blöja och ta på pyjamas. Välling i vårt knä i hennes rum, tandborstning och sen saga i fåtöljen i hennes rum. Sen får hon lägga sig i sängen (sover i spjälsäng) och sova. Vi stoppar om henne, släcker lampan, drar upp speldosan, säger godnatt och går ut och stänger till dörren (inte helt).
Men nu fungerar inte detta. Hon ställer sig upp i sängen omedelbart och börjar gråta. Hon är jätteledsen och vi lägger henne ner och gör om "säga godnatt och gå ut"-proceduren, men hon ställer sig upp och fortsätter gråta. De senaste kvällarna har vi tagit upp henne och hon har efter lååååång tid somnat hos oss och vi har lagt ner henne i sängen. Ibland vaknar hon sedan mitt i natten och gråter. Jag har tyst tagit över henne till stora sängen i hennes rum och lagt mig med henne där. Men då vill hon inte ligga stilla utan ska helst sitta upp och petar på mig. Jag "svarar" inte på detta, bara om hon nyps, drar i håret osv vilket hon gärna gör. Slutar hon inte får hon lägga sig i sin säng igen och då gråter hon ju givetvis och det är sååå jobbigt. Hade hon somnat hos oss lätt så hade det ju bara vart att låta henne göra det, men man blir ju liggande vaken i flera timmar och det gör att jag blir ledsen. Dessutom har både jag och hennes pappa svårt att koppla av och somna med henne i samma säng.
Min man jobbar ofta nätter och är ju då inte hemma. När han är hemma så turas vi om med läggningen, men saken är den att jag mår dåligt oavsett om det är jag som lägger henne och det inte funkar eller om det är han som gör det och det inte funkar. Jag gråter oerhört mycket just nu och mår jättedåligt, känner mig som en dålig mamma som inte kan någonting och funderar på hur det ska gå med ett barn till osv.
Vore så underbart om ni ville ge mig (oss) tips och råd på hur vi kan göra och även bara få höra att det är fler barn som är så här.
Usch, förlåt att det blev så långt. Men det är svårt att förklara kortfattat. Hoppas i alla falla att det är någon som orkar läsa.