• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Marge - Vi kanske kan vara här under trettondagshelgsträff? Jag är jättesugen på att träffas men vet inte om jag är mogen för att transportera mig med (förhoppningsvis) tre barn än då (om det nu är tänkt att barn ska vara med - en spädis kan jag ta mig vartsomhelst med ).

Kate - Kul att se dig och höra att ni hade en bra resa!

Persefone - Kalla fötter är en bra box också tycker jag.

Två är dubbelt så bra
  • Ela
    Kate Lynn skrev 2010-12-15 09:56:14 följande:
    Som ni ser är Fiolina extra viktig idag
    ja, men är det inte den officiella Fiolinadagen idag?
    Två är dubbelt så bra
  • Ela

En röd dag före jul är bra så att man kan passa på att baka och fixa lite och så! Finns det någon lista man kan skriva på?

Två är dubbelt så bra
  • Ela
    Kate Lynn skrev 2010-12-15 10:10:52 följande:
    Jodå, den ligger här på mitt kontor! Jag hoppas verkligen jag får igenom det, det skulle se så bra ut på CVt. Precis under att jag förbättrade lönevillkoren för doktoranderna här
    Två är dubbelt så bra
  • Ela
    Kate Lynn skrev 2010-12-16 08:13:42 följande:
    Provar Pyssligs tips och fetmarkerar nedifrån enligt rådande logik. Ja se det funkade.
    Meh! Hade du inte lärt dig det hade vi ju kunnat lobba för att införa Olimpia-dagen idag...
    Två är dubbelt så bra
  • Ela

Lime - A låter väldigt lik vår R. 13-14 timmars sömn om dygnet är ett skämt! R:s nätter består antingen av en massa massa uppvak eller av en längre sömnperiod följd av ett uppvak på 1-3 timmar eller...tada...både och. Oerhört tröttsamt och vi ser verkligen ingen ljusning. Detta har pågått j ä t t e l ä n g e. Vår enda "räddning" är att hon åtminstone går med på att ligga kvar i sängen (alltså ingen spjälis utan hon ligger brevid någon av oss) under vakenperioden. Det är svårt att somna om själv när hon är vaken eftersom hon bökar runt en del men vi måste åtminstone inte gå upp utan kan vila. Jag brukar säga till henne att ligga still (och vara tyst om hon börjar babbla) och hon verkar åtminstone förstå att det är lugn som gäller om natten.

Inga tips whatsoever tyvärr men ni ska veta att ni i vart fall inte är ensamma. Jag tror inte att det bekommer ungarna alls - R utvecklas finfint - men fasiken vad det tär på föräldrarna!

Två är dubbelt så bra
  • Ela
    Marge75 skrev 2010-12-16 21:09:46 följande:
    1. Dela på er. En måste få sova, annars går det inte. En "sover" med A, och en sover. Hela natten. Vi brukar byta på morgonen, så den som tagit natten får sova en eller ett par timmar ostört på morgonen. Att ta morgonen är en barnlek när man sovit hela morgonen.
    Alltså, det här är ju definitivt det som har varit vår räddning. Och konstigt nog också det som förmodligen gjort att det alls blivit syskon producerade i den här familjen (T var ju inte heller bra på att sova förrän hon var ca 2 år och vaknar fortfarande oftast åtminstone någon gång per natt). Men minns jag rätt om det för er Lime inte fungerar p g a att A låter så pass mycket så att även den som inte tar henne på natten vaknar? I så fall skulle jag nog i vart fall under en period satsa på att ni får varsin natt i veckan att sova borta (i vart fall du har väl dina föräldrar i närheten?) och helt kunna koppla bort.
    Två är dubbelt så bra
  • Ela

Angående utforskande små 1-2-åringar brukar vi försöka komma ihåg att deras impulskontroll är typ mindre än noll. Att säga att barnet INTE får göra saker har inte fungerat alls här. Vi brukar istället antingen utforska det som är spännande tillsammans så att det görs på ett sätt som inte innebär fara för barnet eller saken (efter en - eller femtiotvå  - gånger brukar saken inte vara så intressant längre) eller ge ett alternativ som inte är en negation. Som exempel på det sistnämnda fungerar det mycket bättre på vår superklättrare R att istället för att säga till henne att hon inte får vara på bordet fråga om hon kan klättra ner med rumpan först: För det kan hon ju och det är ju roligt att visa. Och numera är hon faktiskt sällan uppe på bordet så av någon anledning har hon väl tröttnat eller förstått att man inte ska vara där.

Om hon går på storasyrran fysiskt brukar vi dock säga ifrån att hon INTE får göra det - men det är egentligen mest för att visa T att vi givetvis inte accepterar att lillasyster gör henne illa. Sedan försöker vi ändå att ge R alternativ (klappa fint t.ex.).

Ovanstående är givetvis mycket teori. I verkligheten slipper många "Nej, inte göra x eller x" ut men vi försöker tänka så och jag har slutat att bli frustrerad och förvånad när nejandet inte fungerar.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

CaCC- Tja, det är nog just i klättersituationen som "eller-alternativet" tar vid (kan inte låta bli att skratta vid tanken på mig själv som ytterst höggravid klättrandes på bordet tillsammans med R ). När barnen klättrar försöker vi avleda/avbryta (genom att t.ex. uppmana att klättra ner med rumpan först) och/eller tänka ut vad det egentligen är de vill åt genom klättrandet. Är det bara the thrill av att klättra eller är det för att de vill komma åt något? Vårt köksbord står precis vid köksfönstret och när T var yngre var det tydligt att det egentligen var att se ut hon var ute efter. Så då visade vi henne hur hon kunde stå på en stol på ett bra (d.v.s. relativt säkert) sätt och se ut på det sättet istället.

Utforska tillsammans gör vi mest med ömtåliga saker som barnen vill titta på och det brukar fungera bra.

Vi är nog ganska gränslösa föräldrar i det stora hela. Barnen får göra det mesta - det är nog många som skulle förfasa sig över hur de får fara runt i soffan och hålla på med fjärrkontroller etc - men vi försöker att hitta sätt så att de kan göra det utan att göra sig själva (alltför...) illa eller förstöra saker.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Fio - Jädrar i min låda vad snygg jag måste vara då. Om även Spiken visar sig vara en tjej måste jag nog kontakta en modellagentur.

Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13