30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Johanna, jag tror dagens barn är mycket mer bortskämda. Som andra säger så fick man ju nästan ingenting när jag var liten, var superglad för en serietidning eftersom jag bara fick en enda under min uppväxt exempelvis.
Svårt att stävja dock nu för tiden när det dräller av saker man vill köpa/ge och dessutom har man ekonomin till det. Tips mottages tacksamt hur man ska agera!
Jag blev också irriterad på släkten i julhelgen. Firade hos makens familj och en av kusinerna är så grymt bortskämd att jag blir tokig. Allt han vill ha får han, hela tiden. De bråkar med honom, försöker säga åt honom men i slutändan får han det han vill efter att han har gråtit, skrikit, bråkat.
Förut brydde jag mig inte, de får uppfostra som de vill (eller inte uppfostra alls kanske man ska säga) men nu när vi har barn så blir det en annan sak. Min son ser ju upp till sin kusin och vill göra som han... Sen är kusinen riktigt oförskämd mot oss ibland, ber oss åka hem, flytta på oss etc. utan att föräldrarna säger till vilket jag tycker är så märkligt.
Det är ju svårt med uppfostran, vi är inte så konsekventa som jag skulle önska men några gränser har man ju i alla fall!