Inlägg från: Limefrukt |Visa alla inlägg
  • Limefrukt

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Tack snälla för alla kommentarer om vår sömnlöshet! Det värmer! Hjärta
    Min man och jag räknade lite löst på hur många hela nätter (8 timmars oavbruten sömn) vi fått sen A föddes. Och vi kom fram till att vi nog snittar med en (1) hel natts sömn/månad i 18 månader. Resten av nätterna är inte helt kaos, men som längst har vi nog fått 5 timmars sammanhängande sömn.
    En sak är helt säker: Den som inte har sovit ordentligt på 1½ år är inte en trevlig människa. Jag har kommit på mig själv med att skrika till A mitt i natten för att hon inte sover. Jag blir lite rädd för mig själv när jag märker vad sömnbristen gör med mig.

juni
    : Sen hon började dagis i höstas, så vägrar hon somna om inte någon av oss lägger sig bredvid henne.
    Ela: Tyvärr ligger inte A still när hon är vaken. Det är mycket roligare att klättra ur sängen och springa runt....eller hoppa på mamma eller....
    Sara: Vi ligger hos henne tills hon somnar. Men hon vill ju inte ligga kvar...
    juni igen: Men hon somnar inte själv på kvällen heller
    Marge: Vi har ansvaret för varannan natt, och en är beredd att sova i hennes rum. Vi har lagt en resårmadrass i vuxenstorlek på golvet så att det ska funka. Men tyvärr sjunger A JÄTTEHÖGT så det går igenom väggen och maken kan inte sova med öronproppar. Och när jag ligger inne i henns rum så sätter hon sig upp och ropar "pappa". Farmor har tagit henne ett par nätter, men hon har mycket på sitt jobb och vi vill inte belasta henne för mycket. Mina föräldrar är otänkbara att lämna A hos någon natt. Ang. metoder så har jag lite svårt för dem... Vi har testat 5-minuters när hon var mindre, men ingen av oss stod ut med det.
    Ela: Precis! A låter ganska mycket.... Sova hos mina föräldrar vill jag helst inte tänka på.... De bor 5 min härifrån, men de har ingen gästsäng och en väldigt obekväm soffa (som mamma behåller för att HON tycker den är snygg). Mamma går upp typ 10 ggr/natt för att gå på toa eller dricka vatten eller dyl. så jag skulle nog inte sova så mycket ändå...
    cissi: Du får gärna låna A över julhelgen Hon är mycket billig just nu! Faktiskt så är hon HELT GRATIS!
    CaCC: Jag har redan "somna utan gråt". Den hjälpte inte så mycket. Jag gjorde sömndagboken och så men vi kom liksom inte vidare.
    Poker: Jag har faktiskt funderat på sömnmedel, men det är liksom sista utvägen. Själv gillar jag inte att ta mediciner och det känns lite konstigt för mig att ge mitt barn det. Men... tanken finns där.
    Fiolina: A får en stor portion gröt vid 23-tiden på kvällen. Det har även hänt att vi pytsat på med lite mer mitt i natten, men det hjälper tyvärr inte mot sömnbristen.
    Pysslig: Japp, hon får sova mellan oss om hon bara vill. Men när hon lägger sig på tvären och skallar den ene och sparkar den andre samtidigt som hon sjunger så blir det inte så mycket sömn.
    *~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Limefrukt

Jag kanske ska tillägga att den där hela natten med sömn som vi får titt som tätt varje månad oftast är en natt som den andre har ansvaret för A på...

• Limefrukt
    Ela: Vi har provat att ta bort kvällsgröten och det fungerar inget vidare... Kanske två tre nätter har hon klarat sig utan att äta på kvällen, men annars blir hon skogstokig. Dagssömnen har vi inte provat att ta bort, men de gånger som hon inte sovit så mycket på dagen (ibland har hon sovit 15-30  minuter bara) så har det inte påverkat nattsömnen. Inte heller verkar det spela någon roll när hon lägger sig på kvällen.
    Fiji: På dagis spelar de lugn musik och där somnar hon på en gång! Men hemma funkar det inte. Hon vill bara leta rätt på cd-spelaren och trycka på knapparna...
    Marge: Jag har inga problem med att sova med vare sig hörlurar eller öronproppar, men på sista tiden har jag varit lite småförkyld och då blir jag genast svullen upp till öronen. Tja, hjälp utifrån (alltså att bara prata med någon) tror jag inte hjälper. Men tack för att du tänker på den utvägen åt oss. Ibland behöver man bli påmind om att man kan få hjälp. Det jag känner att jag behöver är en riktigt god natts sömn.... Min svärmor har lovat att ta A en natt nästa vecka och får man bara sova någon natt, så känns det genast bättre. Snart är julstressen över också så då blir det lugnare på jobbet. Och efter jul har min högste chef lovat att prata med min närmste chef. Så förhoppningsvis kanske det blir ändring på jobbfronten snart också. Det mest frustrerande är att jag har så mycket att tänka på på dagen, och sen inte får vila när jag kommer hem.
    Fiolina: På dagarna sover A så mycket hon behöver. Omkring 1 timme brukar hon sova på dagis i alla fall. Och sen är hon pigg och glad.

Det känns inte helt hopplöst heller. Idag hade jag en jätteskön sovmorgon och efter frukost ville A krypa upp i sängen och mysa med mig i en timme. Hjärta

Ang 5-minutersmetoden och dyl. så förstår jag inte riktigt hur vi ska bete oss. Hon klättrar ju ur sängen själv och sätter sig och leker på golvet i mörkret? Någon som har handfasta steg-för-steg-tips?
    Jag har pratat med bvc om detta (senast i måndags på 18-mån-kollen), men hon föreslog bara att A kanske inte fått tillräckligt med mamma/pappa-tid innan sängdags. För att hon är så länge på dagis alltså. Så då kändes man ännu mer skuldbelagd...

Just nu har min man kämpat i ca 1 timme med att få A att sova, men han kom nyss ut med en sprudlande och sjungande dotter... Han försökte lägga henne tidigt eftersom hon började bli gnällig, gäspa och gnugga sig i ögonen. Men det gick visst över!

Nej, nu får jag sluta gnälla om sömnen.

Igår började A bygga med gamla rullar (såna som man har presentband på). Hon staplade 4 st på varandra och ett nystan med snöre ovanpå. Det höll hon på med i över en timme igår kväll (när hon inte ville sova). Så hon har i alla fall blivit ganska bra på att underhålla sig själv. Hon har aldrig tidigare visat något intresse av att stapla saker ovanpå varandra, men nu tittade hon upp på mig varje gång hon byggt ett torn - väntade på beröm förstås Skrattande Gullunge! Hon har också börjat försöka klättra över badkarskanten själv när hon vill bada. Vi måste bli duktigare på att stänga badrumsdörren...
    Idag gick hon omkring hela förmiddagen med sina bad-halkstrumpor (såna med hel silikonbotten). Var någonstans? På händerna förstås! Hon verkligen älskar dem!

Jaha, så blev det ett alltigenom egoinlägg idag också.... Lovar att skärpa mig efter jul!
    Nyårslöften ger jag aldrig Oskyldig
  • Limefrukt
    Pyttis: Tack för tipset om läggning. Vi har ännu inte provat att lägga henne utan att säga något. Värt ett försök.
    Mrs Fisk: Vi har inte heller speciellt bra med tålamod... och A kliver ju också själv ur sin säng. Men jag är villig att prova det mesta. D och A låter väldigt lika! A har också skitskoj! Jag har faktiskt lättare med att A är ledsen och vill tröstas, än att hon är uppe och har skoj och skrattar mitt i natten.
    Gullet: Vi har inte heller någon knäck....
    Marge: Jag har faktiskt funderat på samma sak själv!
    Barbabra: Det låter som såna bollar som Ernst gjorde på tv igår? Han hade i fikon och nötter mm och rullade i kokos. Låter jättegott!
    Katelynn: Tack för din åsikt om bvc. Precis så tänkte jag. Vi hämtar A senast kl 17 och hon är där ca 7 timmar/dag (8 timmar 4 dagar/månad) . Det blir oftast kortare dagar.
    Somna: Jag tycker att ditt godisjakt-förslag låter vettigt!
    apelsinblomma: Jag har i alla fall hjälp på nätterna! Jag tänker på dig som är ensam mitt i veckorna! Förvånad Du har min fulla respekt!
    Hanya: Mörkt har vi jämt! Vi har mörkläggningsgardin, men A skiter gladeligen i att hon inte ser någonting.... eller så kanske hon är en mörkerseende alien?
    Omega3 har jag inte testat! Hur dos ska man ge? Jag har kapslar Omega 3 forte 1000 mg hemma.
    A har ett vanligt vuxentäcke.
    Ingen mat efter kl 20 - där spricker det! Hon MÅSTE få sin kvällsgröt. Annars ligger hon och gnäller resten av natten. Socker - är du galen?
    Sömnmedel ger man väl inte under 2 år?
    CaCC: Jag har tyvärr inte så bra nattningstips....
    Ela: GRATTIS!
    Marge: Vad gör du hos svärisarna? Ska man inte ta det lugnt i juletider? *bänkar mig i väntan på fina svärmorshistorier*
    Barbabra: Lämna er på julen för att tomta hos andra? Låter inte så genomtänkt...

Jag tror att det blir pepparkaksglass på julafton. Gissa vem som har fått glasstillbehöret till kitchen aiden? Tungan ute
  • Limefrukt

Lepheton - check! A hostar ju ganska mycket nu, så om vi ska be om hostmedicin så vet jag vad vi ska fråga efter.

Cissi: Klart man måste ha grön pulka! Vad söt A är! (vi har samma röda pulka...)
    Juni: Hoppas ni mår bättre! *läser vidare och ser att ni gör det*

*viskar* A sov hela natten och kom inte in till oss förrän 6.30 i morse Förvånad
    Hon hostar så hemskt och var hemma från dagis onsdag-torsdag. Hon hade feber, som vi först trodde berodde på vaccinet. Men det verkar ligga mer bakom. På köpet så matvägrar hon och vill inte dricka heller. Man får lura i henne mat, typ glömma en smörgås på bordet och sen gå in till ett annat rum. I morse skulle vi äta risgrynsröt. Jag hällde upp i en skål åt både henne och mig och stack ner två skedar i den. En till henne och en till mig. När jag gav henne skeden så började hon sparkas och skrika och putta undan skeden. Då började jag äta och DÅ skulle hon ha också. Jag fick i ehnne några skedar i alla fall. På kvällen åt hon bara litegrann och drack väldigt lite. Så har det inte varit förut. Hon har alltid druckit även om hon varit kinkig med maten. Och ALDRIG sagt nej till glass. Men pepparkaksglassen gick visst ner när inte vaniljglassen gjorde det (somna: jag fick glasstillbehöret på födelsedagen faktiskt!)

Det tog evigheter att få henne att somna. Hon var alldeles stirrig av alla julklapparna. Hon fick en spis med tillbehör och så de mjuka grönsakerna från Ikea. Så hon ville stanna uppe och laga mat istället för att gå och lägga sig. Vilket jag kan förstå!

God Jul allihopa! Tomte

• Limefrukt
    Somna: Jag tror att jag också vill ha en sån bok
    cissi: ingen lepheton under två år? Ja då är det ju inte att tänka på.
    Vilken bra man du har som förstod att du behövde tunikan!

Usch vad många som verkar ha magsjuka över julen. Här har den hittills hållit sig borta *peppar peppar*

A har lagat mat på sin spis nästan hela dagen och hon har druckit massor och ätit litegrann. Så hon är på bättringsvägen. Hon åt 5 clementiner på fm och 3 på em. Jag tänker att det kanske inte är så bra för magen, men hon skrek som besatt och pekade på fruktfatet och kastade sig över dem och proppade munnen full, så jag hade inte så mycket val... Sen somnade hon ovanpå mig i soffan och sov i två timmar. Så jag fick en skön tupplur också.

Jag kan inte komma på söndagen. A har simskola då och hon missade senaste gången pga feber och nu har de uppehåll över julen och börjar igen den 9:e... Och hon ÄLSKAR verkligen att gå dit!
  • Limefrukt
    Mrs Fisk: Vad gulligt att D svarar på frågor! Hjärta
    Ela: Det låter som om ni har en pratglad tös hemma. Hon har nog bara väntat på rätta tillfället att haspla ur sig hela meningar Solig
    Fiolina. Fy för magsjuka. Vi har haft turen att slippa det hittills. Men det kommer väl som ett brev på posten...
    Här använder vi samma hårgelé som O.... fast smör funkar också bra!
    Somna: Är ni magsjuka fortfarande? Förvånad

Igår var A hos svärmor hela kvällen och natten, så vi passade på att fira nyår redan då! Vi var på jättebra restaurang och sen gick vi på bio. Skönt att gå ut och bara vara vi två. Och skönt att få sova (jag hostade bara lite i natt). Svärmor kom förbi vid 12-tiden och plockade upp oss med en sovande A i bilen och så åkte vi och hälsade på makens mormor. Hans mormor kom t o m ihåg vad A hette, även om hon var tvungen att fråga hur gammal A är ca var 5:e minut. Framsteg! Vi gav henne en almanacka i år igen, med bilder på A. Den gamla har hon tittat på mycket och så har vi gett henne ett inramat foto med namnet på ramen. Så hon påminns om A varje dag. Däremot blandar hon ihop min man med hennes son. Men... men... minnet är inte helt borta i alla fall. Och hon blir så glad över att vi kommer och hälsar på, så man blir själv så glad efteråt!

På eftermiddagen övade sig A på att kamikaze-hoppa från soffan i hennes rum. Först voltade hon över armstödet ner i hennes säng  (madrass) som står med huvudgaveln mot soffans sida. Sen klättrade hon upp i soffan igen och rullade sidledes från armstödet ner på golvet, precis så att jag kunde ta emot henne om jag stod bredvid. Hela tiden kiknade hon av skratt. Om jag inte var så nära henne att jag kunde ta emot henne, så lugnade hon ner sig och var försiktig. Undrar om hon har liiiite säkerhetstänk i alla fall. Men man är ju rädd för att lämna henne ensam i sitt rum nu.... Galning! Förvånad
    Jag lyckades i alla fall filma lite med mobilkameran (även om hon inte voltar på filmen).
    Klippet finns uppe på min profil om ni vill kika. (otroligt att jag lyckades få upp det, jag som aldrig lyckats med det jag filmat med videokameran)

På kvällen var vi hos mina föräldrar på middag och då fortsatte vildingen springa runt och babbla och kasta sig mot saker. Men sen blev hon jättetrött så vi gick hem tidigt och somnade bums.

Och jag har ätit alldeles för mycket hemgjord chokladglass Tungan ute

Gott nytt år allihopa! Skål
  • Limefrukt

God fortsättning i tråden!
    Marge: Hoppas du fått sova ordentligt nu!
    Kate: Så det finns fler kamikazehoppare här i tråden? Kul! - eller inte.... Obestämd
    Fluff: Resten av året kommer att vara lugnt och skönt! Så det så! *stampar med foten*

Snart får vi besök, vi ska vara barnvakt åt en tjej som är 3 mån äldre än A. Hoppas det går bra.... Drömmer

• Limefrukt
    Pyttis: Vad skönt att ni redan märker resultat av rören!
    Somna: Vi har en lekdejt med föräldragruppen hemma hos mig nu på måndag! Du får gärna komma! Och alla andra som vill också förstås!
    Fiolina: Stackars O! Hoppas han blir bättre snart! Det är så jobbigt när barnen inte äter som de ska! Men som de sa på mitt bvc: det finns inga barn som svälter i Sverige. När de vill ha mat så äter de. A har äntligen börjat lägga på hullet igen och äter bra nu igen. Det kan ta tid efter en sjukdom, men det kommer! *kram*
    Kate: Ha ha! Pedagogiskt så det slår!

Själv är jag hemma från jobbet med halsont och svullen upp till öronen. Skönt att kunna sova på dagen, då jag hostar hela nätterna. Men sömnbristen beror i alla fall på mig och inte på någon annan om ni förstår utan att jag outar någon...
    A har börjat babbla som besatt nu. Ingen förstår vad hon säger, men vad gör det? På morgnarna kommer hon i till oss och kryper upp i sängen. Hon sätter sig mellan oss och bara pratar på Hjärta
    I morse tog hon med mina stickade tofflor och gav mig i sängen. När jag kastade ner dem på golvet så suckade hon och klättrade ner och hämtade dem igen. När jag återigen kastade ner dem på golvet så klättrade hon ner, spottade ut nappen och kastade ifrån sig "pricken" (goseråttan) och tryckte upp tofflorna mot mig och höll kvar. Så från och med nu måste jag sova med tofflor i famnen.... Drömmer
  • Limefrukt

Ha ha ha! Vad roligt att läsa om alla samlare! Jag trodde att det bara var MIN man som var sån Skrattande
    ...och min pappa ....och mina kollegors män .....och alla andra män i hela världen Drömmer
     Min mamma brukar kasta saker när min pappa inte är hemma och han märker ingenting. Problemet är att han köper nytt hela tiden. Så fort det är rea på något så hamstrar han. När de flyttade från villan hittade han säkert över hundra par oanvända strumpor uppe på vinden Förvånad
    Min man samlar på udda saker som inte går att få tag på i affärerna. För han bygger olika modeller och det ligger konstiga rördelar, frigolitbitar och små plastgrejor överallt. Sen vi fick barn, så begränsar han sig i alla fall till arbetsrummet, där vi satt upp en grind i dörren. Och så har han fått ett matkällarförråd till sina grejor. Vilken tur att vi har gemensamt garage utan möjlighet att lagra saker!

Fio: Vad skönt att det är bättre med O!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13