30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Förresten, Somna - Menar du att Cissi ska köpa 99 tvålar till och be A göra om det hela igen. Och igen. Och igen. Och....
Förresten, Somna - Menar du att Cissi ska köpa 99 tvålar till och be A göra om det hela igen. Och igen. Och igen. Och....
Pyttis - Du behöver inte förklara om du inte vill/orkar. Fuck it, liksom. Tur att maken kunde hjälpa till.
Ela - Jag var bara lite skeptisk till veckan, eftersom min har börjat så bra. Och jag vill ju inte att det blir bajs-skit mot slutet, med Elsa som ska döpas på lördag och allt. Men visst, säger du det så. (Fuck it, jag ska inte ha någon bajs-skit-vecka här inte.)
Sara - Dockskåp? Fuck it.
Somna - E-bok? Fuck it.
Cissi - Vi har barn som för det mesta äter/har ätit bra, och har aldrig lagat specialmat till dem så jag vet inte, men min spontana reaktion när du berättade om A var att han kanske testar hur många rätter han kan få er att laga? "Hur många gånger kan jag ångra mig och säga att jag vill ha något annat innan det är stopp?"
Här är det tyvärr så att fler och fler rätter väljs bort, sådant som har varit gott tidigare är plötsligt "äckligt" och "det tycker jag inte om" osv. Jag är rätt säker på att det kommer från dagis, för här hemma har vi aldrig pratat om mat som äcklig, utan bara att det tycker jag inte om/det smakar inte gott i min mun. Men vi kör på och hoppas att det snart blir gott igen. Vi har veckomatlista där vi försöker variera oss någorlunda, även om det blir ugnspannkaka nästan varje vecka, för att det är ett säkert kort som alla gillar. Annars pratar vi om att alla kan inte få sin favoriträtt varje dag, för då blir det orättvist. Tex älskar Ida ärtsoppa, medan Gustav inte klarar av att äta det alls. Vilket också är helt ok, han har smakat det flera gånger men gillar det verkligen inte, utan får äta bara smörgås till middag den dagen. Samma sak gäller för hela familjen, det är den mat det är, gillar man det inte får man låta bli att äta men då riskera att gå hungrig. Det är ok att äta bara "tillbehören" som är framdukade, dvs bröd och grönsaker (som Gustav gör då det är ärtsoppa), men vi lagar inget annat. Och vi vill gärna att man åtminstone smakar på maten, men vi tvingar såklart aldrig någon att göra det.
Men jag inser ju också att det är lätt att ha en sådan inställning när man vet att om de inte äter det här målet, så tar de igen det nästa måltid istället. Jag kan inte riktigt föreställa mig stressen av att de "aldrig" äter.
cissi - Förstår att du känner dig luttrad, men jobbigt måste det vara hur som helst. Skönt att han blir mätt på frukost åtminstone, alltid något.
johlinn - Då är det ju ingen tvekan om att han har vuxit, frågan är väl bara hur mycket.
På tal om krympa i tvätten så tog maken på sig fina bröllopskostymen i lördags till Elsas dop. Den hade krympt i garderoben! Precis runt magen, konstigt nog.
Cissi - Det som Ida växer ur nu och som är gångbart för Gustav åker direkt i hans byrå, inget litet lager med växa-i-kläder längre. Det dröjer nog inte alltför länge innan vi får skippa ärvandet helt. Men Elsa kommer ha massor av kläder att välja på när hon växer.
Fukt i garderoben ja. Jag bävar för amningsstopp/-nedtrappning här snart, hur ska jag kunna ro i land att äta minst två bitar kladdkaka om dagen när jag inte ammar längre?
Jag är rädd att min motor stannar utan choklad och kaffe, men jag bör nog ändå börja tänka mig för.
Barba - Fina ord om er tjej. Hoppas pottandet ger sig snart ändå.
johlinn - Som hittat! Nu kan det alltså bli vinter.
hormonstinn - Så sött.
Vilken är den fjärde Fia-boken? Här är det nog "Alla ska vara med" eller vad den heter som har gått minst varm, de andra gillas mycket. De där filmerna, Småfilmer, finns med massor av böcker, vi har förutom Benny även en med Pija Lindenbaums Åke, Zlatan och Kenta. Samma musik där också. Och jag tror jag har sett Halvan på sådan film också.
Det värsta är att barnen, iaf Ida, börjar bli för stora för de filmerna och böckerna. Nu är det högläsning i kapitelböcker som gäller. Och Bamsetidningar. Tur vi har Elsa kvar som ska upptäcka alla härliga barnböcker.
Cissi - Surt med p-bot.
Blomsteröga - Föredrar nog den första varianten i så fall.
Cissi - Ah, men den har vi också, den går bra här hemma. Fast lite konstigt att de driver ut på havet när det bara är en liten pöl från början.
Och på tal om Gittan - har ni sett den här: www.adlibris.com/se/product.aspx? Jag hade helt missat att det kommit en ny, men vi har nästan läst sönder de andra tre genom åren, så jag får nog införskaffa denna också.
juni - Minns att jag gillade morfar prosten som liten.
Assar, jag måste nog amma livet ut med de fikavanorna jag har lagt till med....