Inlägg från: Limefrukt |Visa alla inlägg
  • Limefrukt

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Somnat skrev 2012-07-30 18:34:41 följande:
    Lime:
    Hon vill till fsk, alltså? Det vill inte G. Har vid ett par tillfällen under semestern sagt "Inte till dagis, mamma!" på morgonen när vi planerat för dagen...
    Vad tråkigt att han inte vill gå till dagis. Hur går det sen när du lämnat då? Är han ok när du hämtar?

ville till dagis i alla fall.
    Fram tills det var dags att lämna henne där d v s.
    Jag tror aldrig att jag varit med om så mycket skrik och gråt vid en lämning förut. Inte ens under inskolningen.
    Till slut var jag tvungen att gå i alla fall. Personalen sa sen när jag kom för att hämta, att det hade gått över ganska snabbt. Och då ville hon inte följa med hem. Hon var fullt upptagen med att göra pannkakssmet (banka på en hink med sand). Sen tjatade hon hela vägen hem om att hon ville tillbaks imorgon.
    Jag sa att jag är ledig imorgon och att vi ska vara tillsammans. Då upprepade hon bara: Jaaaaa, ja-a. Sen. Ska tillbaka till dagis sen!
    *~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Limefrukt

Somnat: Usch vad jobbigt! Ibland önskar man verkligen att deras minne var lite kortare! Hoppas det blir bättre!

• Limefrukt

Igår hade A sagt på dagis att hon skulle kissa och så gick hon till pottan och gjorde det! Förvånad Solig

• Limefrukt
    Chiqita: Åh vad jag känner igen A i detta!
    Jag tror att det kanske är 3-årstrots?
    A kan få raseriutbrott för minsta lilla (fel strumpor t ex). Idag var ALLT fel. Hon slängde sig bakåt på golvet utan en tanke på att hon kunde göra illa sig. Fortsatte i trappen och sen ute på gräsmattan. PUH!
    Ibland på kvällarna kan hon sitta i vardagsrummet medan man själv är i köket. Och så hör man gnäll därifrån. Tystnad ett tag och så gnäll igen. Utan att det går att få ur henne varför hon gnäller.
    Hon kan säga att hon vill titta på en film och så får hon välja själv. Men när den startat så är det fel film och så får man börja om från början igen. Vi serverar alltid fel mat. Hon fick köttbullar hos mina föräldrar igår, men då vägrade hon äta. När jag kom hem sent så åt jag annan mat och erbjöd henne som var ganska hungrig. Men DÅ ville hon ha köttbullar. Och fick ett utbrott över det...
    Ibland kan hon fråga efter en smörgås/leksak/film/whatever och när hon sen får det så säger hon "vill inte ha den" och ser sur ut. Och tar vi den inte ifrån henne omedelbart så får hon ett utbrott. (Hon kan inte lägga den ifrån sig själv)
    Jag hoppas att det här är en fas som snart går över!!!!!
  • Limefrukt

A hade 2-årstrots, men det var i n g e t mot det hon går igenom nu...

• Limefrukt
    asap skrev 2012-08-25 11:30:41 följande:
    Det är inte bara vi som misslyckas att vara en god förälder ibland, jag hörde just en granne hota med att halshugga kaninen om inte hennes son gjorde vad det nu var (städa buren/ge den mat eller nåt sånt) för den.
    Oj oj. Förvånad
    Vi kör stenhårt med att inte hota med sådant vi inte menar. Lite magstarkt att dra in husdjuren i bråket!
    Hur arg jag än kan bli på A så skulle jag aldrig hota att göra något med katterna.
  • Limefrukt

Hittills har jag köpt begagnade Kavatkängor varje år. De har funkat jättebra. De är så lite slitna heller när barnen är så små. I år har jag köpt ett par Kavatstövlar som nästan är i nyskick. Det känns bra när man kan köpa dem för mindre än halva priset nya...

• Limefrukt

Hej Ellan! Lite sent att säga välkommen, eftersom du verkar ha hängt här ett tag nu... Skäms
    Jag har varit inaktiv av och till i flera år nu och har nog inte stött på dig tidigare.
    Men jag röstar för

Somnat: Jag är nyfiken på om du redan ångrat presenten till 3-åringen Flört

Jag har i a f börjat rensa lite hemma och gör mig av med liggvagn, bröstpump mm. Så nu känns det lite som ett avslut av bebisperioden. Hjälp vad med grejor man samlar på sig! Jag som handlat ganska mycket saker begagnat vet ju också hur tacksam man blir när man får tag i schyssta grejor till ett bra pris, så nu kändes det som att det var dags. Pengarna de är värda kan ju användas på annat håll Guld i mun

• Limefrukt
    Stramalj: Imorse när jag sa varsågod till A så svarade hon med "Gå härifrån".

Men igår så kom hon in i köket (när jag lagade mat) med hela munnen full med macarons.
    Hon hade hittat och öppnat en plåtburk som jag glömt på vardagsrumsbordet kvällen innan.
    Jag sa att hon måste fråga innan om hon fick ta en kaka. Hon tittade konstigt på mig med den där blicken "och DET kan ju du tro att jag gör". Och så gick hon till köksbordet för att måla lite.
    En stund senare kommer hon in med en halva digestivekex i var hand och säger: "mamma, jag hittade kex, jag äta den?"
    Självklart fick hon beröm för att hon sagt till och så fick hon behålla kexet.
    Och maken och jag ska försöka tänka på vad vi lämnar framme i fortsättningen....
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13