Inlägg från: Limefrukt |Visa alla inlägg
  • Limefrukt

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Oj oj.... ska försöka läsa ikapp lite...

Ang barnstolar så skaffade vi en tripp-trapp först i somras, då A var 2 år. Innan dess var hon nöjd i sin Antilop. Men sen totalvägrade hon. Ibland sitter hon i antilopen när vi är ute på café eller hemma hos någon, men hon vill aldrig sitta länge...

Vi har inte så mycket problem med att det är snö på väg till dagis. Däremot har vi problem med att A nu tokvägrar att åka vagn. Ibland kan vi få henne att åka pulka men oftast vill hon gå och dra den själv. Och då håller hon på och fipplar med snöret på olika sätt. En promenad som brukar ta 5-10 min tar typ 40....
    En kompis lovade att jag skulle få köpa hennes cykelvagn (i somras) och nu äntligen har jag fått den. Hittills funkar det bra att cykla med A till dagis. Men då är våra vägar bra plogade.

Är det någon mer som har barn som totalvägrar vagn? Jag har inget emot att gå med henne om hon bara kunde hålla mig i handen eller följa vägen.... Men när hon helt oväntat släpper handen och springer iväg (åt vilket håll som helst) så hinner man liksom inte till jobbet. Som tur är så slipper vi passera någon bilväg, men vi går längs cykelvägen.

*~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Limefrukt

En (kanske) liten känslig fråga:

Hur gör ni med godis och sånt?

Vi har alltid varit restriktiva med godis. A har fått äta kakor, bullar, tårta, glass och kladdkaka och liknande, men inget rent "godis" förutom någon chokladbit eller dylikt som mest varit "av misstag" när vi glömt framme. När hon har varit på kalas har de ibland fått med sig påsar hem, fulla med godis utan att någon frågat oss om hon äter sånt. Ibland har föräldrarna frågat i förväg, men det verkar vara mer vanligt att 2-åringar äter godis än att de inte gör det? Nu är hon 2½ och jag vet ju att hon kommer att upptäcka godis förr eller senare. Det är svårt att stoppa. Men jag skulle föredra senare.

Idag jobbade en av pedagogerna sin sista dag på förskolan. Det bjöds på popcorn och glass direkt när vi lämnade av A på förskolan. Barnen flockades kring en skål med popcorn när vi tog av henne overallen. A gjorde stora ögon eftersom hon aldrig sett popcorn ens. Sen proppade hon i sig tillsammans med de andra barnen.

Inget jag tycker var speciellt hemskt eller så, popcorn anser jag inte vara så "farligt". Men jag var kanske lite förvånad över att ALLA andra barnen (även de mindre) visste exakt vad det var innan de satt ner skålen. Bara A hade aldrig smakat tidigare...

Jag vet inte om jag är extrem när det gäller min inställning till godis? När A föddes så drog en kompis dotter ut sina framtänder p g a karies (hon var då 3 år) och det skrämde mig oerhört!

Men nu ger vi henne ju vissa sorters sötsaker redan, fast i annan form. Jag blir så kluven... Är det inte lite dubbelmoral från min sida?

• Limefrukt

Välkommen Lerdala! Kul med lite nytt folk här i tråden!

Tack för alla bra svar i godisdiskussionen! Då är det alltså mest 20+ mammorna som ger sina barn mycket godis då (med undantag för de som har storasyskon)? Vi verkar ha ung. samma inställning till godis i den här tråden i alla fall....

Vi har inte varit till någon frisör än, så där får vi inget godis. Men det låter ju bra med ställen som ger godis som föräldrarna kan äta upp
    Köpte en stoooor påse lösgodis nyss (det är bra att ha ledig dag) Tungan ute

• Limefrukt

Någon mer som har en "kramtrappa"?
    A har upptäckt att om man ställer Ikeas pallar i olika storlek efter varandra bredvid köksbordet, så kan man nå att krama mamma samtidigt som mamma äter frukost
    Och så ropar hon "klamtlappan" och öppnar famnen! Hjärta Hjärta Hjärta

• Limefrukt

Ang. vattentät skaloverall: HUR vattentät är den? Som ett galonställ?
    Amanda har en tendens att sätta sig i vattenpölar

Vi har kört med ett fleecefodrat regnställ när det varit blött ute, men det blir blött i alla fall.

• Limefrukt

Jag köpte fleecestället begagnat. Ska nog köpa ett nytt och riktigt bra nästa gång (dvs nu, eftersom det hon har ändå börjar bli för litet) Ska kika på Didrikssons!
    Jag både gillar och inte gillar overall. Det är väldigt praktiskt med overall när man är ute, men så fort man går in i en affär eller annat under tak (typ ladan på 4H), så vill hon ta av sig ytterkläderna. Och då är det liksom lite mer praktiskt att bara låta henne kränga av sig jackan...
    Skalkläder har vi redan som fortfarande passar och det funkar bra.

• Limefrukt
    Piggley Wink skrev 2012-03-03 23:00:07 följande:
    Lime: kolla guppi.se de brukar ha bra rea på Didrikssons
    Det verkar vara något fel på deras hemsida för jag kommer inte vidare efter menyn "ytterkläder"
  • Limefrukt

Hur är Didrikssons boardman i storleken?
    Jag har hittat ett i stl 90 som kostar 500 kr.
    A har 86/92 nu... Hon är ganska liten just nu, men man har ju ingen aning om hur fort hon växer under året...
    Saken är den att hon behöver ett ställ pronto. Dragkedjan gick precis sönder i hennes otäta ställ.
    Men det skulle ju vara ett plus om hon kunde ha det nästa säsong också

• Limefrukt
    cilla67 skrev 2012-03-05 22:08:22 följande:
    Lime, vi har en Boardman i 80 som passar bra nu. A har annars 86...
    Tack Cilla! Då slår jag till! Stället är ju grönt också
  • Limefrukt
    Somnat skrev 2012-03-05 22:10:04 följande:
    Lime:
    De är ganska långsmala i storleken, dvs räcker mycket länge för smala barn (går lätt att reglera byxorna). Det räcker att köra på den storlek de är långa. Nu växer de ju inte flera dm om året längre, heller. Fast det är ändå svårt att råda om storleken. G hade 80 förra säsongen (höst och vår) men den blev mest liten runt magen...  
    A är verkligen den smala typen, så då blir det alldeles utmärkt! Det är nog lättare med tvådelat. Overall skulle jag inte våga chansa med.
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13