Inlägg från: mor till två kina tjejer |Visa alla inlägg
  • mor till två kina tjejer

Papper KIna-adoption

Håller med ovanstående. Ni borde kunna ha er ansökan klar och skickas samma dag som ni har varit gifta önskad tid. Det finns ingen anledning att använda en organisation som inte kan hjälpa er med detta, vänd er till de olika adoptionsorgansiationerna och hör med dem. FFIA, Barnens Vänner och AC har Kina. Ni har ju ingen nytta av kö-tid om ni väljer Kina.

Om jag minns rätt ska ni:
    Ansökan om adoption - dvs skriva ett brev till CCAA enligt speciella instruktioner
    Beställa ett utdrag ur födelse- /dopbok (tar ca 1 vecka)
    Kopiera ert vigselbevis
    Be om ett intyg från arbetsgivare angående anställning och inkomst
    Göra en sammanställning av er ekonomi
    Ha/få ett speciellt läkarintyg för Kina - som sedan fylls i på engelska vid SN-ansökan
    Beställa ett utdrag från polisregister (tar ca 1 vecka)
    och foto enligt speceilla instruktioner

Sen ska luntan till Notarius Publicus, UD och Kineskiska ambassaden och några inbetalningar och så är allt klart att skicka till CCAA.

Så är det lite mer som ska till för SN-adoption, bla har jag för mig att vi behövde ett intyg från vår "socialtant" om att få adoptera ett SN-barn.
    Om jag vore er skulle jag börja NU! - för det tar lite tid. Men börja inte före du har fått instruktioner från den adoptionsorgansiation som ni väljer för proceduren är inte alltid den samma hos de olika organisationerna - inte heller dokumenten.

Ovanstående nämner FFIA och jag tror BV också kan hjälpa er att sammanställa er ansökan så den kan skickas i januari. Både BV och AC söker ju familjer som vill adoptera barn med SN från Kina.
    Lycka till!

• mor till två kina tjejer

Observera att vi inte hade AC som adoptionsorganisation

Några frågor på era svar:
    1. "Speciellt läkarintyg för Kina - som sedan fylls i på engelska vid SN-ansökan". Vem fyller i på engelska? Minns du om det var något väldigt speciellt som skulle intygas?

Detta var samma intyg som användes till den stora ansöka, men den var på engelska istället och vi fyllde i den själv.  Jag minns att det var ungefär samma undersökning som inför medgivande, men någonting avvek men minns inte vad. Här har jag för mig att AC har eget intyg.

2. "Foto enligt speciella instruktioner", kan du säga ngt mer om det?
    Jag vet inte, men jag tror att de olika organsisationerna har olika tankar om vad som ska vara på fotona. Er bostad, du och din make, foto tillsammans med era föräldrar - inga svåra foto att ta.

3- "Sen ska luntan till Notarius Publicus, UD och Kineskiska ambassaden".
    Ovan sa att AC ombesörjer detta. Men om man gör det själv lämnar ni till NP, därefter skickar ni ansökan till UD som sedan skickar den vidare till ambassaden och därefter skickas den hem till er. Alternativt att man själv lämnar till resp. myndighet.

Svar på tråden Papper KIna-adoption