• orio

Papper KIna-adoption

Hej!
    Du som adopterat (SN-barn) från Kina!

Kan du tänka dig att hjälpa oss?
    Jag och min man vill adoptera ett SN-barn från Kina, men vi uppfyller inte landets krav förrän i januari, och kan alltså inte börja samla papper förrän då.
    Problemet är att vi med nöd och näppe kommer att hinna genomföra adoptionen då, innan vårt medgivande går ut (vi får inget nytt pga ålder). Därför skulle jag vilja vara helt redo i januari, med alla intyg/papper klara så ansökan kan gå iväg direkt. Undrar därför om någon kan berätta för mig exakt vilka papper som krävs?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Papper KIna-adoption
  • HOBBE49

Är du säker på att ni inte kan påbörja papperssamlamlandet förrän då? Har du pratat med din organisation och förklarat läget? Det borde väl inte vara något större problem. Jag pratade med FFIA angående Kina och det verkade då som om man kunde börja samla så att pappren vara klara att skickas då den 2-åriga bröllopsdagen infann sig. Nu blev det varken FFIA eller Kina för vår del eftersom ödet ville annorlunda (och vi har nu en liten tjej från Sri Lanka)

• mor till två kina tjejer

Håller med ovanstående. Ni borde kunna ha er ansökan klar och skickas samma dag som ni har varit gifta önskad tid. Det finns ingen anledning att använda en organisation som inte kan hjälpa er med detta, vänd er till de olika adoptionsorgansiationerna och hör med dem. FFIA, Barnens Vänner och AC har Kina. Ni har ju ingen nytta av kö-tid om ni väljer Kina.

Om jag minns rätt ska ni:
    Ansökan om adoption - dvs skriva ett brev till CCAA enligt speciella instruktioner
    Beställa ett utdrag ur födelse- /dopbok (tar ca 1 vecka)
    Kopiera ert vigselbevis
    Be om ett intyg från arbetsgivare angående anställning och inkomst
    Göra en sammanställning av er ekonomi
    Ha/få ett speciellt läkarintyg för Kina - som sedan fylls i på engelska vid SN-ansökan
    Beställa ett utdrag från polisregister (tar ca 1 vecka)
    och foto enligt speceilla instruktioner

Sen ska luntan till Notarius Publicus, UD och Kineskiska ambassaden och några inbetalningar och så är allt klart att skicka till CCAA.

Så är det lite mer som ska till för SN-adoption, bla har jag för mig att vi behövde ett intyg från vår "socialtant" om att få adoptera ett SN-barn.
    Om jag vore er skulle jag börja NU! - för det tar lite tid. Men börja inte före du har fått instruktioner från den adoptionsorgansiation som ni väljer för proceduren är inte alltid den samma hos de olika organisationerna - inte heller dokumenten.

Ovanstående nämner FFIA och jag tror BV också kan hjälpa er att sammanställa er ansökan så den kan skickas i januari. Både BV och AC söker ju familjer som vill adoptera barn med SN från Kina.
    Lycka till!

• orio

Tack fär jättebra svar från flera!

AC har iaf svarat att vi måste uppfylla kraven innan vi får börja samla. Problemet är också det att vi redan har en skickad ansökan till ett annat land via AC. Den ska vi ju då avbryta, men det tar tydligen ett tag. Och vi vill börja NU för att vara på den säkra sidan!

Några frågor på era svar:
    1. "Speciellt läkarintyg för Kina - som sedan fylls i på engelska vid SN-ansökan". Vem fyller i på engelska? Minns du om det var något väldigt speciellt som skulle intygas?

2. "Foto enligt speciella instruktioner", kan du säga ngt mer om det?

3- "Sen ska luntan till Notarius Publicus, UD och Kineskiska ambassaden". Ordnar vi detta eller organisationen? Ska man boka tid, skickar man in det eller?

• M2003

Hej!
    Nu var det ju iof sig flera år sedan vi adopterade från Kina, men jag tror inte att det har ändrats så väldigt mycket. Det ni kan förbereda: och det som skall samlas ihop inför NP och UD och Kinesiska ambassaden är:

Hälsodeklaration: Det finns ett speciellt intyg "hälsodeklaration inför adoption"  tror jag det heter som läkaren går efter och fyller i. Inför detta lämnas blodprov där man screenas för Hb, krea, socker etc (basprover) och smittscreenas; HIV, hepatit B och C. Vid läkarundersökningen kollas syn och hörsel, BMI räknas ut och ett blodtryck tas. Doktorn lyssnar på lungor och hjärta. Det är det! Detta intyg skrivs på svenska. Man behöver på intyget doktorns namn och adress, var undersökningen ägde rum.
    Foto: Fotografera så mycket det bara går och plocka ut de bästa bilderna. Ibland sägs det att inga husdjur skall vara med på bilderna och att man skall ha skor på fötterna. Fotografera från hemmet, er sittande i finmöblerna tex. Gärna bilder på era föräldrar men inga direkta bilder på andras barn (sägs det ibland). Lite bättre klädval på bilderna och bilder på ert hus i fördelaktiga vinklar.
    Personligt brev: Ni skall skriva på ett personligt brev; varför ni vill adoptera ett barn från kina och vad ni kan erbjuda och vad ni önskar för detta barnet framledes.
    Medgivande och Hemutredning:
    Rekommendationsbrev: Rekommendationsbrev från vänner (jag tror att det var två rekommendationsbrev till Kina).
    Ekonomisk framställan: Förmögenhetsredovisning- på speciell blankett och intyg från arbetsgivare om era inkomster.
    Vigselbevis
    Utdrag från födelse och dopbok
    (Utdrag från belastningsregistret- hade vi med, men för några vi kände hämtades dessa uppgifter av Soc som också kollar FK ibland).
    Kopior på era pass 4 st kopio per pass + små passbilder på er själva (2 per person).
    Ni kan också kolla runt och beställa tid för NP (ibland är det väntetid).

Alla intyg, medgivande och hemutredning, personligt brev och rekommendationsbrev lämnades in till NP. De fick vi tillbaka inbundna och stämplade (alltså NP hade kollat upp att våra intyg var äkta). Dessa skickade vi själva till UD (som kollade upp att NP var äkta). Till UD skickade vi med kuvert och porto och bad dem bifoga luntan vidare till kinesiska ambassaden, vilket de gjorde (Kinesiska ambassaden stämplade att UD var äkta). Luntan kom sedan tillbaka från Kinesiska ambassaden och vi skickade denna sedermera till organisationen som skickar den till landet. I fastlands Kina översätts ansökan till kinesiska.

Ansökan skall registreras i Kina och det tar sin tid nu för tiden.

Lycka till!

• fabbemam

HEJ !
    Jag trodde att jag skickade ett svar på denna fråga igår men tydligen kom det inte med.
    Vi har nyligen gjort klart alla papper till Kina och använder AC så om du skickar mail till min inbox mig kan du få veta exakt vad du ska göra enligt just AC.
    MVH
    Fabbemam

• fabbemam

Hej
    Glömde skriva att M2003:s inlägg inte stämmer med AC:s nuvarande krav på ansökan. Exempelvis skickar AC papperna till NP och UD!
    MVH
    Fabbemam

• mor till två kina tjejer

Observera att vi inte hade AC som adoptionsorganisation

Några frågor på era svar:
    1. "Speciellt läkarintyg för Kina - som sedan fylls i på engelska vid SN-ansökan". Vem fyller i på engelska? Minns du om det var något väldigt speciellt som skulle intygas?

Detta var samma intyg som användes till den stora ansöka, men den var på engelska istället och vi fyllde i den själv.  Jag minns att det var ungefär samma undersökning som inför medgivande, men någonting avvek men minns inte vad. Här har jag för mig att AC har eget intyg.

2. "Foto enligt speciella instruktioner", kan du säga ngt mer om det?
    Jag vet inte, men jag tror att de olika organsisationerna har olika tankar om vad som ska vara på fotona. Er bostad, du och din make, foto tillsammans med era föräldrar - inga svåra foto att ta.

3- "Sen ska luntan till Notarius Publicus, UD och Kineskiska ambassaden".
    Ovan sa att AC ombesörjer detta. Men om man gör det själv lämnar ni till NP, därefter skickar ni ansökan till UD som sedan skickar den vidare till ambassaden och därefter skickas den hem till er. Alternativt att man själv lämnar till resp. myndighet.

• sari

Jag tycker att ni ska byta organisation Gissar att det inte är några problem för FFIA eller BV om ni förklarar er situation. AC är jätte bra på mycket men så fruktansvärt stelbenta i just sådana situationer som du beskriver. Vi har själva adopterat genom AC och både mött deras trevliga och bra sidor, men även den byråkratiska sidan som är så svår att förstå ibland. Jag skulle i er situation byta.
    Ni avbryter er andra adoption när ni skickar handlingar eller får barnbesked. Det beror på vilken koll det finns på vänteläget i ert nuvarande land. Sedan får ni pengar tillbaks från AC och jag tror inte att ni får mindre tillbaks bara för att ni väljer annan organisation istället för AC gällande KIna. Rätta mig om jag har fel, eller kolla i alla fall upp det noga.

• orio

Hej!

Finns det någon annan som nyligen adopterat från Kina via AC och som kan tänka sig att dela med sig av sina handlingar?
    Självklart är det bäst om du då är anonym i våra kontakter. Inte för att jag har för avsikt att berätta vem jag fått det ifrån, men för att du ska känna dig säker. Glad

Svar på tråden Papper KIna-adoption