• livet leker

Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?

Måste höra om det bara är jag som är ute o cyklar..

Jag ringde till skolan i går för att jag hade en fråga, det svarade en tjej som jag anade var elev, men eftersom hon svarade så drog jag hela ramsan vem jag är o min fråga blabla..

När jag pratat klart säger hon: Nä jag vet inte -vänta ska du få prata med en lärare. Så sa jag: Varför svarade du då i telefonen? -För att ingen annan kunde svara. OK sa jag.
    Fick prata med en lärare- vi kan kalla henne Anna och jag fick svar på min fråga.

I dag ringer Anna upp mig och sa att denna elev vart ju jättelessen för det jag sa!? Oj sa jag... då måste hon varit jättekänslig..  i så fall ber jag om ursäkt, men jag undrar varför elever svarar i tel, jag menar vad kan dom svara på för frågor??

Dom tränas till det svarar hon, som att ta emot sjukanmälan. Och att ja helt enkelt tränas, det kommer dina barn oxå få göra..

Eleverna har då blivit tillsagda att svara i luren om ingen vuxen kan ta det .

JAG tycker då att eleven ska säga: Vänta ska du få prata med en vuxen!! INNAN man dragit hela ramsan. SÅ jävla irriterande!! Vad skulle ni tycka?

men då vet jag, nästa gång frågar jag ju efter en lärare..

Privatskola kan jag tillägga.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-11 11:59
    Jag skulle inte störa mig på det om jag hade all tid i världen, men jag ringde på morgonen , vi var jättesena och var stressad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:28
    Nu så fick jag höra av mitt barns lärare att det va en förälder (jag) som hade skällt ut ett barn så denna va JÄTTELESSEN (jag sa till eleven : Varför svarade du i telefonen då) när hon sa att hon inte kunde svara på frågan så hon skulle hämta en lärare. denna lärare tyckte oxå det va uselt av mig att säga så DET VA JU BARA ETT BARN (typ 12-13 åring)

Suck va trött jag blir, ska det vara så svårt att förstå att det är lärarna som ska sköta vuxenfrågorna på en skola. Det är inte barnen som ska arbeta. Dom ska svara i så fall, jag är elev här, vänta ska jag hämta en vuxen!

• Svar på tråden Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?
  • halmhatten

Låter underligt. Vet ju inte hur skolan där dina barn går  är annars, men på de skolor där jag själv jobbat finns det inte ens några telefoner i de rum där barnen vistas, förutom i sällskap av läraren då.

• livet leker

Nu så fick jag höra av mitt barns lärare att det va en förälder (jag) som hade skällt ut ett barn så denna va JÄTTELESSEN (jag sa till eleven : Varför svarade du i telefonen då) när hon sa att hon inte kunde svara på frågan så hon skulle hämta en lärare. denna lärare tyckte oxå det va uselt av mig att säga så DET VA JU BARA ETT BARN (typ 12-13 åring)

Suck va trött jag blir, ska det vara så svårt att förstå att det är lärarna som ska sköta vuxenfrågorna på en skola. Det är inte barnen som ska arbeta. Dom ska svara i så fall, jag är elev här, vänta ska jag hämta en vuxen!

• oOLillaJagOo

Tycker att det låter helt FEL! Och som du skrev TS, du hade ju ingen aning om att detta var en elev. Tänk om du hade berättat något som ingen annan skulle veta (i tro om att det var läraren du pratade med), inte tror jag väl att barnen är tysta om det... Nej, jag skulle bli urförbannad.

• oOLillaJagOo
    oOangelicaOo skrev 2010-11-12 09:31:28 följande:

Tycker att det låter helt FEL! Och som du skrev TS, du hade ju ingen aning om att detta var en elev. Tänk om du hade berättat något som ingen annan skulle veta (i tro om att det var läraren du pratade med), inte tror jag väl att barnen är tysta om det... Nej, jag skulle bli urförbannad.

Förlåt. Jag menade såklart att du inte visste att eleverna brukar svara i telefon, att det var en elev som svarade anade du ju.
  • livet leker
    oOangelicaOo skrev 2010-11-12 09:32:01 följande:
    Förlåt. Jag menade såklart att du inte visste att eleverna brukar svara i telefon, att det var en elev som svarade anade du ju.
    Det är ju därför jag är så arg, att inte lärarna kan erkänna att dom måste berätta det för oss föräldrar ATT det är nån av skolans 200 elever som kan svara i denna telefon (det fick jag till svar sist jag tog upp det)
  • Vila

Jag tycker att det låter helt fel. Svara i telefonen och ta emot sjukanmälan o.s.v. ska ju personalen göra. Om de låter eleverna svara i telefonen får de faktiskt tala om det för föräldrarna så att man vet vad man kan förvänta sig när man ringer.

• Majuni

Har inte läst de andra svaren... meen, vafan, det är väl inte elevernas uppgift!
    Du kan ju komma med nåt jättekänsligt, vart fan tog sekretessen vägen?'

• Majuni
    livet leker skrev 2010-11-12 09:28:09 följande:

12-13 åring? va fan idkar de barnarbete? det krävs någon som svarar i telefonen, be dem anställa en till personal!
  • mina1

Men det är väl inget konstigt i att barnen får hjälpa till med olika saker i skolan men då skall föräldrarna vara medvetna om det så det slipper bli fel.

Precis som de hjälper till med dukning, avdukning, bordstorkning, mentorskap för yngre elever samt kompisstödjande. Alla barn behöver få pröva olika uppgifter.

• livet leker
    mina1 skrev 2010-11-12 14:32:29 följande:
    Men det är väl inget konstigt i att barnen får hjälpa till med olika saker i skolan men då skall föräldrarna vara medvetna om det så det slipper bli fel.

Precis som de hjälper till med dukning, avdukning, bordstorkning, mentorskap för yngre elever samt kompisstödjande. Alla barn behöver få pröva olika uppgifter.
    Håller med! Men det jag stör mig på är att dom inte har meddelat föräldrarna om det.
Svar på tråden Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?