Inlägg från: livet leker |Visa alla inlägg
  • livet leker

Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?

Måste höra om det bara är jag som är ute o cyklar..

Jag ringde till skolan i går för att jag hade en fråga, det svarade en tjej som jag anade var elev, men eftersom hon svarade så drog jag hela ramsan vem jag är o min fråga blabla..

När jag pratat klart säger hon: Nä jag vet inte -vänta ska du få prata med en lärare. Så sa jag: Varför svarade du då i telefonen? -För att ingen annan kunde svara. OK sa jag.
    Fick prata med en lärare- vi kan kalla henne Anna och jag fick svar på min fråga.

I dag ringer Anna upp mig och sa att denna elev vart ju jättelessen för det jag sa!? Oj sa jag... då måste hon varit jättekänslig..  i så fall ber jag om ursäkt, men jag undrar varför elever svarar i tel, jag menar vad kan dom svara på för frågor??

Dom tränas till det svarar hon, som att ta emot sjukanmälan. Och att ja helt enkelt tränas, det kommer dina barn oxå få göra..

Eleverna har då blivit tillsagda att svara i luren om ingen vuxen kan ta det .

JAG tycker då att eleven ska säga: Vänta ska du få prata med en vuxen!! INNAN man dragit hela ramsan. SÅ jävla irriterande!! Vad skulle ni tycka?

men då vet jag, nästa gång frågar jag ju efter en lärare..

Privatskola kan jag tillägga.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-11 11:59
    Jag skulle inte störa mig på det om jag hade all tid i världen, men jag ringde på morgonen , vi var jättesena och var stressad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:28
    Nu så fick jag höra av mitt barns lärare att det va en förälder (jag) som hade skällt ut ett barn så denna va JÄTTELESSEN (jag sa till eleven : Varför svarade du i telefonen då) när hon sa att hon inte kunde svara på frågan så hon skulle hämta en lärare. denna lärare tyckte oxå det va uselt av mig att säga så DET VA JU BARA ETT BARN (typ 12-13 åring)

Suck va trött jag blir, ska det vara så svårt att förstå att det är lärarna som ska sköta vuxenfrågorna på en skola. Det är inte barnen som ska arbeta. Dom ska svara i så fall, jag är elev här, vänta ska jag hämta en vuxen!

• Svar på tråden Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?
  • livet leker
    M C skrev 2010-11-11 11:57:48 följande:
    Jag skulle inte bli ag, men jag tycker det luktar latarsle till lärare.
    Nej inte lata, dom tränas
  • livet leker
    Miss Lau skrev 2010-11-11 11:59:22 följande:
    Jag tycker inte att det är så konstigt. Den som är närmast svarar? Och det är nog rätt ovanligt att föräldrar (eller andra) drar "hela ramsan" innan man vet vem man pratar med.

Jag hade inte blivit arg eller upprörd.
    Man tar först reda på vem man pratar med sen ställer frågan?
  • livet leker
    Miss Lau skrev 2010-11-11 12:04:20 följande:
    Ja så gör iaf alltid jag. Kanske konstigt men jag trodde alla gjorde så.
    Jag ska börja med det jag tog förgivet att det va nån behöring som svarade när jag ringde till skolan.
  • livet leker
    Mia386 skrev 2010-11-11 12:06:24 följande:
    jag har svarat i telefon när ingen annan har varit i närheten under min tid på gymnasiet, ofta han man inte säga så mycket innan personen började berätta vad det gällde, men man fick ju säga som det var att om du väntar ska jag leta upp någon som kan hjälpa dig. 
    Minns även i högstadiet fick folk svara i telefonen om de ville, men oftast fanns det en vuxen precis bredvid som kunde ta luren.  
    Helt OK, men i detta fallet va eleven tyst för att lyssna helt klart, sen sa hon, nä jag vet inte vänta lite...
  • livet leker
    Mia386 skrev 2010-11-11 12:11:55 följande:
    Var väl för nervös för att avbryta dig kanske? Uppfostrad till att inte avbryta vuxna när de pratar... Men som läraren sa till dig låter det som en militär övning eller dyl... :P 
    militärövning?
  • livet leker
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-11 12:13:14 följande:
    För mig, jag är lärare, är inte problemet att en elev svarar i telefon i sig så att säga. Problemet är att jag tycker att alla föräldrar bör vara medvetna om det.......eller rättare sagt vilken telefon det handlar om. Man kan ju ha kommit överens med föräldrar att det exempelvis kan vara elever som svarar i personalrummet, i arbetslagsrummet etc (om de nu får vara där fritt) och att de självklart ska presentera sig som alla andra när de svarar. Jag tycker inte att de ska ta sjukanmälan etc. (av rätt förklarliga skäl), men det skulle ju kunna vara ok att svara, presentera sig och säga att det inte finns någon lärare/personal som kan ta samtalet just nu eller vad det nu handlar om......fast å andra sidan vet jag inte riktigt vad poängen riktigt skulle vara......för någon.....

Jag håller med om att det är bra för ungdomar att lära sig ta kontakt genom att prata i telefon......men det finns det ju bättre sätt att göra......det är ju rätt få samtal de kan "ta" förutom att bara hänvisa vidare.
    Precis det sa jag oxå till läraren, jag visste inte det -ingen förälder har fått info om det. Men NU vet jag..
  • livet leker

Nu så fick jag höra av mitt barns lärare att det va en förälder (jag) som hade skällt ut ett barn så denna va JÄTTELESSEN (jag sa till eleven : Varför svarade du i telefonen då) när hon sa att hon inte kunde svara på frågan så hon skulle hämta en lärare. denna lärare tyckte oxå det va uselt av mig att säga så DET VA JU BARA ETT BARN (typ 12-13 åring)

Suck va trött jag blir, ska det vara så svårt att förstå att det är lärarna som ska sköta vuxenfrågorna på en skola. Det är inte barnen som ska arbeta. Dom ska svara i så fall, jag är elev här, vänta ska jag hämta en vuxen!

• livet leker
    oOangelicaOo skrev 2010-11-12 09:32:01 följande:
    Förlåt. Jag menade såklart att du inte visste att eleverna brukar svara i telefon, att det var en elev som svarade anade du ju.
    Det är ju därför jag är så arg, att inte lärarna kan erkänna att dom måste berätta det för oss föräldrar ATT det är nån av skolans 200 elever som kan svara i denna telefon (det fick jag till svar sist jag tog upp det)
  • livet leker
    mina1 skrev 2010-11-12 14:32:29 följande:
    Men det är väl inget konstigt i att barnen får hjälpa till med olika saker i skolan men då skall föräldrarna vara medvetna om det så det slipper bli fel.

Precis som de hjälper till med dukning, avdukning, bordstorkning, mentorskap för yngre elever samt kompisstödjande. Alla barn behöver få pröva olika uppgifter.
    Håller med! Men det jag stör mig på är att dom inte har meddelat föräldrarna om det.
  • livet leker

alla här som svarat tycker att föräldrarna ska få veta att eleverna får svara i skolans telefon, utan att nämna att det är elever. Men skolan tycker fortfarande att det är jag som är dum i hela huvudet som tycker att det är lärarna som ska svara! Jag kan inte släppa det. FAN

• livet leker
    fiane skrev 2010-11-14 20:25:50 följande:
    Jag tycker det är självklart att ett barn kan svara i telefonen, om läraren är upptagen med att ex. hjälpa en annan elev. Och att då ta ett kort meddelande, eller hämta läraren om det är något mer avancerat. Precis som barnen svarar i telefon hemma. Då slipper man ju möta en telefonsvarare när man ringer och läraren inte hinner fram i tid. Har däremot svårt att förstå att man börjar prata om sekretessbelagda saker i telefon utan att först kontrollera vem som svarat.
    kan man tycka, men jag tycker ialla fall eleverna ska uppmärksamma dom som ringer att dom ÄR elever
  • livet leker
    Ginny skrev 2010-11-23 16:48:08 följande:
    Om lärarna i arbetsrummet/personalrummet - för det är ju vanligtvis där lärarnas telefon är - har så mycket att göra att de inte hinner svara, då har de väl inte heller tid med att lämna det som är så viktigt för att tala med den förälder som ringer för att prata med dem, och varför ens be någon lyfta luren då? En elev på 12-13 år ska väl inte heller sitta i lärarnas rum för att evenutellt svara i telefon?
    Det hela verkar mycket underligt tycker jag. Föräldrar - och andra personer - ringer ofta på lärarnas telefon om frågor som en högstadieelev inte kan svara på.
    Det är en privatskola, det är en bärbar telefon som är där lärare samt elever är..
  • livet leker
    neelliee skrev 2011-01-04 12:46:57 följande:
    Menar du att det är fel att skolan tränar barnen i att ta ansvar för rutinuppgifter som avdukning, städning etc? Heja curliggenerationen... eller inte. Jag vill iaf att skolan hjälper barnen att bli självständiga.
    jojo fast detta handlar om sekretess, om man dukar av ett bord är inte riktigt samma sak..
  • livet leker
    Norrskenet skrev 2011-01-04 23:43:28 följande:
    Jag är lärare o jobbar på flera skolor o har aldrig varit med om att eleverna FÅR ens svara i telefonen. De får ANVÄNDA telefonen till att ringa om de ber om lov. Om ingen lärare kan svara så får det helt enkelt ringa. Det är helt enkelt svårt att få tag på lärare per telefon...
     Tycker jag är bra
Svar på tråden Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?