• livet leker

Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?

Måste höra om det bara är jag som är ute o cyklar..

Jag ringde till skolan i går för att jag hade en fråga, det svarade en tjej som jag anade var elev, men eftersom hon svarade så drog jag hela ramsan vem jag är o min fråga blabla..

När jag pratat klart säger hon: Nä jag vet inte -vänta ska du få prata med en lärare. Så sa jag: Varför svarade du då i telefonen? -För att ingen annan kunde svara. OK sa jag.
    Fick prata med en lärare- vi kan kalla henne Anna och jag fick svar på min fråga.

I dag ringer Anna upp mig och sa att denna elev vart ju jättelessen för det jag sa!? Oj sa jag... då måste hon varit jättekänslig..  i så fall ber jag om ursäkt, men jag undrar varför elever svarar i tel, jag menar vad kan dom svara på för frågor??

Dom tränas till det svarar hon, som att ta emot sjukanmälan. Och att ja helt enkelt tränas, det kommer dina barn oxå få göra..

Eleverna har då blivit tillsagda att svara i luren om ingen vuxen kan ta det .

JAG tycker då att eleven ska säga: Vänta ska du få prata med en vuxen!! INNAN man dragit hela ramsan. SÅ jävla irriterande!! Vad skulle ni tycka?

men då vet jag, nästa gång frågar jag ju efter en lärare..

Privatskola kan jag tillägga.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-11 11:59
    Jag skulle inte störa mig på det om jag hade all tid i världen, men jag ringde på morgonen , vi var jättesena och var stressad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:28
    Nu så fick jag höra av mitt barns lärare att det va en förälder (jag) som hade skällt ut ett barn så denna va JÄTTELESSEN (jag sa till eleven : Varför svarade du i telefonen då) när hon sa att hon inte kunde svara på frågan så hon skulle hämta en lärare. denna lärare tyckte oxå det va uselt av mig att säga så DET VA JU BARA ETT BARN (typ 12-13 åring)

Suck va trött jag blir, ska det vara så svårt att förstå att det är lärarna som ska sköta vuxenfrågorna på en skola. Det är inte barnen som ska arbeta. Dom ska svara i så fall, jag är elev här, vänta ska jag hämta en vuxen!

• Svar på tråden Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?
  • M C

Jag skulle inte bli ag, men jag tycker det luktar latarsle till lärare.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • livet leker
    M C skrev 2010-11-11 11:57:48 följande:
    Jag skulle inte bli ag, men jag tycker det luktar latarsle till lärare.
    Nej inte lata, dom tränas
  • Miss Lau

Jag tycker inte att det är så konstigt. Den som är närmast svarar? Och det är nog rätt ovanligt att föräldrar (eller andra) drar "hela ramsan" innan man vet vem man pratar med.

Jag hade inte blivit arg eller upprörd.

• livet leker
    Miss Lau skrev 2010-11-11 11:59:22 följande:
    Jag tycker inte att det är så konstigt. Den som är närmast svarar? Och det är nog rätt ovanligt att föräldrar (eller andra) drar "hela ramsan" innan man vet vem man pratar med.

Jag hade inte blivit arg eller upprörd.
    Man tar först reda på vem man pratar med sen ställer frågan?
  • M C
    livet leker skrev 2010-11-11 11:58:19 följande:
    Nej inte lata, dom tränas
    Läraren är lat, inte eleven.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • grönagrön

Det låter helt sjukt och inte som om det ens skulle vara tillåtet. Jag är själv lärare och ser det som en självklarhet att det är vuxna lärare/annan personal som svarar i telefon. Man kan ju undra hur skolan du pratar om sköter sekretessärenden??? Undrar vad skolverket skulle säga om det här...

• Miss Lau
    livet leker skrev 2010-11-11 12:00:10 följande:
    Man tar först reda på vem man pratar med sen ställer frågan?
    Ja så gör iaf alltid jag. Kanske konstigt men jag trodde alla gjorde så.
  • Mia386

jag har svarat i telefon när ingen annan har varit i närheten under min tid på gymnasiet, ofta han man inte säga så mycket innan personen började berätta vad det gällde, men man fick ju säga som det var att om du väntar ska jag leta upp någon som kan hjälpa dig. 
    Minns även i högstadiet fick folk svara i telefonen om de ville, men oftast fanns det en vuxen precis bredvid som kunde ta luren.  

• livet leker
    Miss Lau skrev 2010-11-11 12:04:20 följande:
    Ja så gör iaf alltid jag. Kanske konstigt men jag trodde alla gjorde så.
    Jag ska börja med det jag tog förgivet att det va nån behöring som svarade när jag ringde till skolan.
  • cajsasmamma

Jag tycker att det det är bra att elever tränas att prata och svara i telefon. Jag jobbar mycket med tjejer i 14-20 år åldern och 98% av dom vägrar/kan inte/ vågar inte ringa eller svara i telefon , dom skickar bara sms upptill 5000sms/månad

Svar på tråden Är det rätt att ELEVERNA svarar i skolan för att TRÄNAS?