• Kimberly

Gravid igen efter missfall

Hejsan, jag har äntligen lyckats blivit gravid igen efter 2 års försök med hormonbehandling och ett missfall för 6 mån sen.

Jag är i vecka 5 nu och fick missfall i vecka 7 förra gången. Jag är superglad för min nya graviditet med vågar verkligen inte vara så glad som jag var förra gången. Även de i min omgivning, familj och vänner håller tillbaka, och det känns lite tråkigt när de var superglada förra gången med tårar och planering. Nu säger alla något i stil med "ta inte ut något"..

Någon mer som varit i samma situation?

• Svar på tråden Gravid igen efter missfall
  • Myshörnan

Njä nästan. 3 missfall och 2 levande. Kan säga att de tröttnade på mig när jag sa att jag var gravid för femte gången...
    Tror mest att alla blir så glada första gången för hela processen att man valt att skaffa barn och har man försökt länge känns det som ett stort äntligen!
    Nu visste folk att du kunde bli gravid och därför är det kanske inte lika speciellt nu?
    Första gången jag sa jag var gravid fick jag ett
    - man kan alltid göra en abort.
    Hur kul var det att höra??

• vilms07

Hej!

Jag är i samma sits. Har försökt ett bra tag att bli gravida, mf i v5 i somras och nu har det äntligen tagit sig igen. men jag är livrädd, kan inte alls slappna av. känns som att det är 50% risk för mf nu (fast det säkert inte stämmer).
    Skulle vilja glädja mig men vågar inte riktigt. dessutom har jag inga symtom heller så oron späds ju på lite av det också. bara v5 (4+1) så kanske normalt att inte ha så mkt symtom...?

har bara berättat för min syster och en kompis och dom är glada men fattar när jag vill tona ner det lite pga hur det slutade sist.

har du nåt VUL inplanerat? 

• zinna80

Jag är i liknande situation. Blev gravid i början av året, efter att ha försökt i 2,5 år, men det slutade i missfall. Nu sitter jag med ett plus igen men graviditeten känns väldigt lik hur det var förra gången, nämligen väldigt få symptom. Det är bara att vänta och se.....

• Kimberly

Jag är i vecka 6 nu.. Bara några dagar kvar innan jag går in i vecka 7 då jag fick mf sist.. Känns bättre vbara jag kommer över vecka 7. Har ett VUL i vecka 8 och hoppas hoppas hoppas på att få se hjärtslag.

Jag tror att det där med symptomen är så otroligt olika och man känner olika mycket. Men nu har jag fått mer symptom, brösten ömmar, kissar oftare, törstig. Bara att ha tålamod och låta tiden gå men det känns som att den går suuuuuperlångsamt!!

• zinna80
    Kimberly skrev 2010-11-20 23:48:48 följande:

Jag är i vecka 6 nu.. Bara några dagar kvar innan jag går in i vecka 7 då jag fick mf sist.. Känns bättre vbara jag kommer över vecka 7. Har ett VUL i vecka 8 och hoppas hoppas hoppas på att få se hjärtslag.

Jag tror att det där med symptomen är så otroligt olika och man känner olika mycket. Men nu har jag fått mer symptom, brösten ömmar, kissar oftare, törstig. Bara att ha tålamod och låta tiden gå men det känns som att den går suuuuuperlångsamt!!

Ja, håller me! Tiden går verkligen suuuuuperlångsamt! Eller iofs så fick jag ju mitt plus igår men jag har misstänkt att jag varit gravid innan jag tog testet. Jag önskar att jag skulle känna någonting mer än att mensen inte kommit och plus på stickan. Det blir ju att man jämför med förra gången då det tyvärr slutade i MF. Då kände jag inte heller något speciellt och i v.10 fick jag beskedet att hinnsäcken var tom, sedan kom den stora blödningen. Jag vill inte vänta så länge den här gången om det nu ändå inte ska gå bra.
    När kan man göra ett VUL som tidigast? Det kanske vore en ide så man slipper att gå och tro något som aldrig kommer att bli något i alla fall. Nä, ursäkta mig att jag är så neg!!! Men det är så svårt att glädjas, jag nästan räknar med att det ska bli MF även denna gång.

Lycka till alla!!!
  • vilms07
    zinna80 skrev 2010-11-21 15:26:20 följande:
    Ja, håller me! Tiden går verkligen suuuuuperlångsamt! Eller iofs så fick jag ju mitt plus igår men jag har misstänkt att jag varit gravid innan jag tog testet. Jag önskar att jag skulle känna någonting mer än att mensen inte kommit och plus på stickan. Det blir ju att man jämför med förra gången då det tyvärr slutade i MF. Då kände jag inte heller något speciellt och i v.10 fick jag beskedet att hinnsäcken var tom, sedan kom den stora blödningen. Jag vill inte vänta så länge den här gången om det nu ändå inte ska gå bra.
    När kan man göra ett VUL som tidigast? Det kanske vore en ide så man slipper att gå och tro något som aldrig kommer att bli något i alla fall. Nä, ursäkta mig att jag är så neg!!! Men det är så svårt att glädjas, jag nästan räknar med att det ska bli MF även denna gång.

Lycka till alla!!!
    Jag är tyvärr likadan. Eller stundtals tänker jag att det är vår tur nu, vi har haft vårat mf...men sen kommer negativa tankar som att det är klart det blir mf denna gången också. På ett sätt är man kanske lite mer förberedd om det nu blir mf men jag avundas verkligen dom som får svagt plus på bim-4 och berättar för alla och planerar för bebis 9 månader senare. Känns som att man ska förbi så många mål innan en eventuell bebis tittar ut.

Jag önskar också att jag hade symtom. Mina bröstvårtor är lite ömma stundtals och jag har mensvärk varje dag. Bortsett från det känner jag inget. Och precis som du hade jag knappt några symtom sist heller, när det slutade i mf.

Jag vet inte när man kan se nåt på VUL. Tror man kan se hjärtat slå i v7 så är väl egentligen dumt att kolla innan dess för jag vet med mig att jag bara skulle bli orolig om man inte såg nåt säkert. Men v7 kommer jag göra VUL. Vill inte vänta flera veckor ifall det inte ens finns ett foster där inne.

Jag har testat med billiga stickor för att se hur hcg-nivån utvecklat sig och idag bim+4 var teststrecket äntligen starkare än kontrollstrecket. Så idag ska jag försöka njuta liiite iaf  
  • misslinda

Jag håller med...upptäckte min missed abortion i v. 8 på ett VU (första barnet)L. Det var helt fruktansvärt att få reda på att det inte fanns ett hjärtljud och behöva inse att det inte skulle bli något. Nu är jag gravid igen, 3 månader senare (vecka 5) och symptomen är ännu så längre detsamma som då- endast ömmande bröst och molvärk. Jag kan inte ta ut någon glädje alls direkt vilket känns sååå tråkigt, men jag är tyvärr en av dem som "väntar ett missfall snarare än bebis". och det är ju bara för att försöka skydda sig mot smärtan OM det blir en upprepning av förra gången...Tråkigt, men jag vågar helt enkelt inte. Någon som känner så också? Kommer att boka nytt VUL i v. 8 denna gången också. 

• Kimberly

Hej igen. Kom just hem från mitt VUL där maqn såg hjärtslag =))) Är superglad och vågar nu börja tro på det. Min läkare sa dessutom att när man kan se hjärtat slå så är det 98 % chans att det går hela vägen så nu ska jag börja våga vara glad!

• Hjärtefröjd
    Kimberly skrev 2010-11-30 10:07:14 följande:
    Hej igen. Kom just hem från mitt VUL där maqn såg hjärtslag =))) Är superglad och vågar nu börja tro på det. Min läkare sa dessutom att när man kan se hjärtat slå så är det 98 % chans att det går hela vägen så nu ska jag börja våga vara glad!
    Hurra, så härligt!
  • Vilja våga kunna

Är den här tråden aktiv? Isf hänger jag gärna lite här. Känner igen några från andra trådar. Det känns tryggt, men tråkigt och roligt! Som vanligt har man blandade känslor. Jag har fått tre mf. Har precis startat en mfutredning och plussat igen. Till våran stora förvning, tidigare så har vi fått vänta minst ett halvår efter ett mf innan vi blir gravida igen. Nu har jag inte ens hunnit ha en mens efter förra mf:et.
    Har ringt gyn. och fått en telefontid med en gyn.läkare imorgon. Vet att mina skölkörtelprover är på gränsen till förhöjt, vad det nu innebär!? Men har inte hunnit träffa gyn.läkare än i utredningen.
    Har fått mina tidigare mf i v. 6, idag är jag i v4+1 så jag ligger lite efter er. :)
    Började ta ASA idag för jag kan inte bara göra inget och hoppas att det inte går samma väg igen.

Hoppas att det går bra för alla!

Svar på tråden Gravid igen efter missfall