• CaCC

Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?

Jag vill vara med. Jag har en dotter som är född juni -09 och har nummer två i magen och är beräknad 30 mars. Just nu har vi vårdnadsbidrag under vintern tills bebis kommer. Vill försöka vara hemma så lång tid som möjligt. Bor tillsammans med min man i Skövde.

• CaCC

Jösses vad snö det är ute. Gick ut och skottade fram bilen förut för att efter många om och men 1 timme senare lyckats få den upp till garaget för att få in vinterdäcken. Ska åka och skifta däck senare idag. Fick hjälp av en kompis, en granne och han som skottar i vårt område och vi lyckades med gemensamma kraftar få upp bilen för de små backarna till garaget. Så nu hoppas jag att jag kan ta mig bort till däckverkstaden och byta däcken för imorgon ska jag och en kompis åka til Ullared och det har jag längtat efter jättelänge.

Badhuset har jag inte varit i ännu med vår dotter. Vi badade ute i somras, men badhuset har inte hunnits med ännu. Får nog ta det en dag snart. Vi har ju ett helt nytt äventyrsbad här i Skövde med babypool och allt.
    Men Emilia fick i alla fall leka i snön för första gången i sitt liv idag.

• CaCC
    idjos skrev 2010-11-10 13:50:49 följande:
    Det blev inget badhus för oss, vi bor i en by och vägen vi åker till badhuset hade snöat igen, så vi fick spendera dagen på öppnaförskolan, men vi tog pulkan dit ;)

Vi har gått på babysim sen Faline var tre månader, tills hon var ett år, så vi har varit mycket på badhuset, hon älskar det och det var synd det inte blev något, men vi ska ta ett nytt tag och försöka oss dit den 8 december istället och hoppas på bättre framkomlighet ;)

halley och cacc: Jag rekomenderar verkligen att åka och bada med era barn, det är sååå mysigt och kul,jag tyckte också det var läskigt första gången, men jag hade min karl med mig så det kändes mycket tryggare. Nu är vi dock rutinerade ;)
    Synd att det inte blev något bad. Jag kan tänka mig att det är kul att bada med de små. Vi gick aldrig på babysim, det är svårt att få plats här. men hon badar i badbaljan i godan ro ett par gånger i veckan och det är uppskattat
  • CaCC
    idjos skrev 2010-11-11 19:28:15 följande:
    Jag har ju bara varit hemmaförälder sen juni-09 och min dotter är nu 17 månader, det jag tycker är så synd är att på öppnaförskolan (vi bor i en by med ca 3-4000 pers) så börjar alla barn i min dotters ålder försvinna en och en. Så min dotter är näst äldst av alla barn där, den som är äldst är tre och är också hemma med sin mamma och sitt syskon som är lika gammal som min dotter.
    Dom flyttar nu härifrån och det kommer innebära att jag kommer bli ensam i byn som hemmaförälder, jätte jätte tråkigt känner jag.

hur har ni det där ni bor, har ni kompisar som är hemma med sina barn som är i liknande åldrar som era barn? Eller är det så få hos er också som det är där jag bor? det kan vara intressant att veta då jag är lite förvånad att vi bara är två här...
    Jag har inte koll på hur det ser ut här där vi bor. Har inte varit så mycket på Öppna förskolan ännu. Men jag har ingen kompis som är hemma som jag.
  • CaCC

Jag hoppas verkligen att vårdnadsbidraget kommer bli mer utvecklat. Det borde gå att få längre tid än till 3 års ålder. Jag menar det kostar ju ca 12000 kronor per barn och månad för en dagisplats för kommunen, om man då väljer att ha sitt barn hemma så kan väl det vara i alla fall 6000 kronor i vårdnadsbidrag.

Hur många dagar i veckan är era öppna förskolor öppna?

• CaCC
    idjos skrev 2010-11-19 14:00:35 följande:
    Våran öppnaförskola är öppen mån 12-16 tis 10-14 ons 10-15.  Men som sagt så är nästan min dotter den äldsta där, och hon är 17 mån :(

Ja dom borde höja vårdnadsbidraget, det är nästan skamligt att man får 3000 /månaden. Det är inte meningen att man ska ta hand om sina egna barn i dagens samhälle, men andras barn får man betalt att ta hand om.

Imorgon ska jag sitta på julmarknad och sälja bröd och kakor, så min dotter är idag och imorgon hos sin farmor. Så får vi föräldrar en ensam dag och kväll, men gud vad jag saknar henne, direkt jag åkte ifrån min svärmor så ville jag hämta henne igen. Det är så tomt och tyst utan henne här hemma, men jag behöver baka en del.
    Vad tomt det måste vara. Har svårt att föreställa mig att inte ha små fötter som tassar omkring här hemma. Nu ligger Emilia och sover så det rä ju tyst, men vet ju ändå att hon snart är vaken igen. Då blir det full fart, hon är inne i en sån där rolig period där allt ska kastas och så bara skrattar hon när man säger till henne.
  • CaCC
    Humminggirl skrev 2010-12-05 11:36:09 följande:
    Hej på er!

Jag skuttar in här också.

Vi bor i Landskrona i Skåne och jag är hemma med min dotter på 20 månader.

Mina FP-dagar har precis tagit slut och jag har anmält mig hos AF men jag gissar att jag kommer få vara hemma ett tag till. Jag har lillsyskon i magen som är beräknad till mitten av juni så vi får se om jag lyckas vara hemma tills dess eller om jag får hitta nåt tillfälligt jobb och låta maken vara hemma ett tag. Om vi kan pyssla ihop det så lillan får vara hemma så gör vi gärna det.

Jag har tänk mig vara hemma så länge jag kan och vi överlever ekonomiskt.

Ni som är hemma länge, har ni släppt tanken på SGI eller hur tänker ni om det? 
    Välkommen hit. Det är inte så aktivt här i tråden upptäckte jag idag. Jag har inte skrivit på evigheter.

Den ekonomiska biten för oss fungerar någorlunda just nu. Skyddade min SGI från 1-årsdagen i juni och till september ut. Nu har vi vårdnadsbidrag vilket "fryser" SGI, sen får vi en liten till i mars och då tar jag FP igen. Sen blir det väl samma som denna gången att skydda ett tag och sen vårdnadsbidrag. Sen vet jag inte. Vill inte tänka på det nu...
  • CaCC
    idjos skrev 2010-12-06 09:45:27 följande:
    Nu ska dom ta bort vårdnadsbidraget i västerås :( Dom menar på att 3000 gör ingen skillnad ändå... strunt prat, mina 3000 är guld värda.

Blir så trött på att det ska vara så svårt att vara med sina barn, jag tänker på alla ensamstående föräldrar som inte har något val.

Nu ska vi förövrigt göra ett nytt försök att komma till badet med öppnaförskolan på onsdag, sist (för en månad sedan) så var vägen insnöad så vi kom ju ingen vart.
    Jag är ju höggravid nu och känner mig inte taggad att gå runt i bikini på badhuset, men jag vill så gärna bada med min dotter.

Synd att det inte är så aktivt här, men det kanske inte behövs, vi skriver när vi vill och om vad vi vill, man behöver inte känna sig tvingad att skriva varenda dag. Jag känner att det är skönt att tråden finns och att några samlas här och tar del av varandra när det finns något slags behov.

Ska vi berätta kort om oss själva genom att göra en lista så vi får en viss ordning på vilka som är här inne?

Jag kan börja så får ni mer än gärna kopiera och fylla på med era namn och vad ni vill berätta, hoppas ni vill fortsätta vara i tråden:

- (idjos) Ida heter jag, har en dotter, Faline 18 månader, en i magen BF 25/01-11, bor utanför västerås. Vill vara hemma så länge det bara går med mina barn.
    Fy vad tråkigt att de ska ta bort vårdnadsbidraget. Vilka är det som regerar i Västerås politiskt? Här i Skövde är det blått, så jag tror och hoppas att vårdnadsbidraget kommer vara kvar här.

Är inte så aktiv i tråden för det är så mycket annat i mitt liv just nu. Mår psykiskt väldigt dåligt av daglig ångest och massor med tankar att slåss med. Så även om jag är inne här mer eller mindre varje dag så orkar jag inte alltid skriva. Men det är skönt att tråden finns.
  • CaCC
    - (idjos) Ida heter jag, har en dotter, Faline 18 månader, en i magen BF 25/01-11, bor utanför västerås. Vill vara hemma så länge det bara går med mina barn.

- (CaCC) Caroline heter jag och jag är 32 år. Har en dotter som är 18 månader och en liten i magen BF 30/3-11. Bor i Skövde. Hoppas kunna vara hemma med barnen så länge det bara går. Har ett eget företag som jag kommer köra igång igen lite längre fram när nästa barn är lite större. Kommer då kunna jobba hemifrån och förhoppningsvis kombinera det med att ha barnen hemma samtidigt.
  • CaCC

idjos - måste höra med dig som också har en dotter som är 18 månader. Hur är hon i sättet nu? Testar hon mycket? Svårt att somna på kvällen? osv.

• CaCC

idjos - Rött styre, ja då förstår jag.

Ja det är jobbigt att må som jag mår med ångest var dag, graviditetshormoner som spelar över och en 18 månaders liten testfröken hemma. Emilia lär sig nya saker var dag och nu kan hon klättra upp på stolarna i köket och i vardagsrummet. Står upp på dem och VÄGRAR sätta sig ner, igår ramlade hon ner och slog bakhuvudet i, men inte lärde hon sig för det. Hon börjar ha en stark vilja och lägger sig på golvet och gnäller om hon inte vill göra något. Hon slår mig, drar i mitt hår, nyps och drar av mig mina glasögon, jag känner mig misshandlad. Hon vill ibland inte alls få på sig ny blöja och river av sig den. På kvällarna när hon ska sova gråter hon hysteriskt om vi lämnar henne innan hon somnat. Men hon får ligga i sin säng och vi ligger bredvid i en annan säng. Oftast får min man ta det för med mig jämte gråter hon ändå, lite mammig tror vi. Emellanåt så är hon väldigt klänging och gråter och skriker om vi inte tar upp henne vilket jag inte alltid gör. Sen kan hon långa stunder roa sig själv utan problem.

• CaCC

idjos - ja det är nog lite förtidstrots hon är i. Tror också hon testar lite eftersom hon börjar förstå att det är en liten som snart kommer till familjen och ser om mamma älskar henne lika mycket vad hon än gör. Har andra mammor som varit med om liknande.

Emilia är väldigt lite i kroppen hon också, på kontrollen sist (18 månader) vägde hon 9590 gram och var 79,5 cm lång. Så jag hade hoppats att det här med att klättra på stolar och borde skulle vänta. Hon är annars rätt försiktig av sig och väldigt lugn i övrigt och har alltid varit. Hon har varit en riktig lyxbebis Och jag tackar för att hon ändå sover såpass bra på natten när hon väl somnar, då sover hon hela natten och vaknar sällan innan 8.

Min man jobbar lite olika skift och just nu jobbar han natt så nu sover han på dagarna fram till 16, då har jag maten klar och vi äter middag tillsammans, sen har han lek och bus med Emilia och jag kan sitta lite vid datorn eller bara ta det lite lugnt. För då har han koll på henne. Oftast nu är det även han som nattar henne för att jag ska få lite extra lugn eftersom jag mår som jag mår just nu.

Jag har länge gått hos en psykiatrisköterska och pratat. Tror det är 2-3 år nu. Tidigare led jag mer av depression än ångest och har varit deprimerad i 16-17 år sen min mamma dog i en bilolycka. Mamma hade samma problematik som jag har men det var ju inte "tillåtet" att må dåligt på den tiden så hon fick aldrig någon riktig hjälp. Jag började äta Citalopram i början av 2006 och depressionen minskade men den läkaren jag träffade då slutade och sen föll jag ur systemet. 2 år senare rasade allt för mig och jag fick kämpa läge innan jag fick någon hjälp för jag "hamnade mellan 2 stolar". För frisk för akutmottagning och för sjuk för primärvården. Men jag fick till slut kontakt med en läkare på akutpsyk som satte bollen i rullning. Ökade medicinen och fick träffa psykiatrisköterskan. Sen har jag gått hos honom och pratat och han har hållt mig äver ytan. Tidvis har jag mått jättebra men långa perioder har det varit kämpigt. Det är nu under det senaste halvåret/året som depressionen har avtagit och ångesten ökat så tabletterna är nu verkningslösa och dem har jag slutat med långsamt och märker ingen skillnad. Efter sommaren började jag med KBT och hoppas att det ska kunna hjälpa mig. Men just nu är det ju stort kaos med massa ångest och oro (har GAD generaliserat ångestsyndrom), gravidhormoner och Emilia.

Skönt att kunna skriva lite med dig kram

• CaCC
    Cacan skrev 2010-12-11 00:53:07 följande:
    Hej!

Hoppar med er i tråden!
    Klockan är mkt nu, skriver mer en annan dag!

Lägger till mig på listan iaf
    Välkommen hit
  • CaCC
    tilj75 skrev 2010-12-16 22:14:17 följande:
    Vill ni ha en hemmamamma till?
    Du är så välkommen
  • CaCC

Det är dålig aktivitet här inne. Jag hinner nästan aldrig sitta vid datorn numera, har fullt upp med annat.

Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?