Vaginalt vs Kejsarsnitt
Får du välja då?
Jag valde kejsarsnitt och hade en underbart positiv upplevelse! Jag hade en vidiri förlossning med första barnet och ville inte och rekommenderades heller inte att föda vaginalt igen vid nästa. Jag var ockkså livrädd för kejsarsnittet just pga av alla SKRÄCKHISTORIER. Min läkare förbjöd mig att hänga på famijeliv
Fick en tid hos läkare i v 23 där jag fick info om och beslutade att det blir ett snitt. Informationen jag fick var att ett snitt är ett enkelt rutin mässigt ingrepp som i de allra flesta fall läker helt okomplicerat. Jag som ensild kvinna ej överviktig löper minimala risker, de vanligaste komplikationerna är sårinfektioner som ca 5 % drabbas av ( färre drabbas vid planerade snitt tror jag) men då får man antibiotika och det brukar läka utan problem. Man kan blöda lite mera men ända upp till 1 l är helt okej vid barnafödande.
Mitt snitt gick jättebra. Helt onödigt av mig att vara så rädd, men det är ju lätt sagt i efterhand Jag mådde så mkt bättre efter mitt snitt jmf med min vaginala födsel.