Vaginalt vs Kejsarsnitt
Har suttit å läst en tråd om vaginalförlossning vs kejsarsnitt.. och som vanligt blir det het diskussion. Då började min rädsla komma igen.. har gått å blivit gravid igen trots att jag sa att jag aldrig någonsin mer skulle föda ett barn.. så nu vet jag ju inte alls hur jag ska göra. Jag är rädd för båda alternativen.. hur ska man göra för att komma över det och hur ska man kunna välja vad som är bäst?
Vad skulle ni göra i min situation? Kan förklara hur det var med min dotter..
Jag blev igångsatt sent på kvällen och var jättetrött under hela förlossningen.. det var riktigt jobbigt och jag trodde aldrig den skulle ta slut. Ut kom hon efter 11 timmar.. vilket inte är så länge och alla som jobbade där tyckte det gick riktigt bra.. jag tyckte dock att det var det VÄRSTA jag gjort i hela mitt liv och att det var helt fruktansvärt.. det sa jag flera ggr till dom och även till dom på BB.
Jag var tvungen att få en kateter eftersom jag inte kunde kissa.. och då var jag tvungen att stanna på BB i 3 dagar.. det var oxå hemskt.. 3 långa hemska dagar.. jag var så knäckt och kunde inte ta hand om min dotter.. orkade inte ens hålla i henne.. (Kan tillägga att jag har en whiplash skada som jag varit sjukskriven för väldigt länge... å det blev inte bättre av förlossningen) Sambon fick inte stanna kvar där och ingen ville hjälpa mig med henne där för jag var ju en mamma och skulle ta hand om henne helt själv.
Sen när vi äntligen kom hem lossnade stygnen från det jag sprack och dom kunde inte sy ihop det igen utan det skulle växa igen snett istället.. vilket det nu gjort.. jag kunde inte gå normalt på över 3 veckor.. kunde inte vara ute å gå alls
Sen blev nacken bara värre å värre och jag valde tillslut att bara ge ersättning til dottern eftersom då kunde hennes pappa mata henne istället för mig.. jag klarade ju inte ens av att hålla i henne så länge som hon ville äta.. flaskan åt hon på 10 min och amma vill hon i nästan 1 timme.
Så nu är det 14 veckor kvar tills nästa bebis är beräknad och jag vill aldrig aldrig vara med om samma sak igen.. så hur ska man välja.. kejsarsnitt verkar ju vara nånting riktigt hemskt oxå.. och en vaginalförlossning kanske inte alls blir på samma sätt den här gången.. Men jag skulle gärna vill ha chansen att försöka amma bebisen..
Kan även tillägga att läkaren på specen säger bara att "man föder inte med nacken.." punkt slut.. men att det är mitt val.. dom kan inte tvinga nån att föda vaginalt..