• Nelle

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Castor: fyra äggblåsor låter lovande! Vi kanske var i väntrummet samtidigt idag, jag var också på Huddinge i morse.

längtar74: roligt med så många goda nyheter, ni har fått tag på en donator, ska på adoptionsträff och får förhoppningsvis göra en IVF till! Nu kommer det att gå vägen på ena eller andra sättet!

Poussin: Fy, vad tråkigt! Hoppas att du kan njuta av resan, härligt med miljöombyte i alla fall. Skönt att ni har en ny tid inbokad hos CvL. Har ni köpt tre-pack? Jag har funderat på att göra det om inte våra landstingsförsök ger resultat, men läste att man ska ha ett AMH över 1.0 och inte ha fyllt 38, vilket jag gör i december.

Ankaja: Härligt att allt ser bra ut!

Nu har jag varit på äggplock, tre ägg. I tisdags var det bara två äggblåsor som var tillräckligt stora, så vi fick i alla fall ett "extra". Jag plockades (konstigt det låter, som en hönas fjädrar...) på dag tio, vilket innebar att jag bara sprutade med Menopur i sju dagar. Jag tyckte att det lät lite, men de sa att man brukar spruta kortare tid med korta metoden. Vi får inte veta hur det har gått förrän efter halv elva på måndag, jag hoppas verkligen att vi får komma till ET den här gången. Förra gången, då vi också fick tre ägg, befruktades två av dem men på ett enligt läkaren onormalt sätt så det blev inget. Håller tummarna stenhårt för att Menopur + akupunktur & avkok på kinesiska örter har gjort äggen bättre!

Kram
  • Nelle
    Snösport: Ja, visst är det märkligt att det är stängt på helgerna... Labbpersonalen är där, men de får inte ringa till patienter sa barnmorskan. Antar att jag kommer att vara smått hysterisk när helgen närmar sig sitt slut... Tack för pepp, hur går det för dig? Läste i maj-tråden att du är en IVF-veteran.

Castor: Vi kom senare, runt 9.30. Det här med doser och hur lång tid det tar för äggen är en gåta för mig. Jag räknade ut att jag fick i mig exakt samma hormondos förra gången, 3150 totalt, trots att jag började på 225, missade en spruta (läkarslarv) och sedan höjde till 375. Inte en enda läkare har pratat om slemhinnan med mig heller, men det verkar de ta upp med många andra. Hur som helst - jag håller tummarna för att du får minst fyra toppenägg till nästa vecka!
  • Nelle
    Linn73: Fem folliklar låter ju fantastiskt, nu håller vi tummarna!

Vi föreslog ICSI till läkaren trots att sambons spermier är bra. Förra gången blev två av mina ägg befruktade, men på ett konstigt sätt (vad nu det innebär...), därför tänkte jag att ICSI kanske vore ett alternativ eftersom de har mer koll då. Hur som helst - läkaren, enhetschefen P-O någonting, tyckte inte det, vi får hoppas att ägg och spermier hittar varandra utan hjälp i helgen...

Kram
  • Nelle
    Tack Snösport, Castor, Linn och Anemon för uppmuntran och pepp, det betyder mycket för mig!
    Nu är det ett dygn kvar tills vi får veta hur det har gått med befruktningen, jag är så orolig! Om min andra IVF inte heller leder till ET kommer det inte bara handla om att räkna ner till nästa försök, som kan ligga långt fram i tiden, utan även om vi ens har en chans att lyckas och hur vi i så fall går vidare... Fasar för att få samma typ av samtal från Huddinge som förra gången. Sambon ska jobba, så jag kommer att sitta ensam hemma och vänta på att de ringer.

Jegs: Det borde inte spela någon roll om ni står i ÄD-kö eller ej när ni förbereder er för adoption. Ligg lite lågt med det bara... Adoption handlar ju om barnet, så egentligen spelar det ingen roll om adoptionsföräldrarna kan få biologiska barn eller ej. Jag känner nog som du beträffande ÄD kontra adoption. Min syster som donator hade kanske känts okej, men annars vet jag inte om det är värt att gå igenom en graviditet med donerade ägg. Så känns det nu, men jag kan säkert ändra mig. Angående adoption så är du ju gift och relativt ung, så era chanser borde vara goda.

Kram till er allihop!
  • Nelle

Det gick inte den här gången heller, äggen befruktades inte. Mitt under samtalet med barnmorska lade min telefon av så jag inte så mycket mer, men läkaren ska ringa upp under dagen.

Nu vet jag inte hur vi ska göra...

Linn73 och Anemon: Jag hoppas att det går bra för er idag!

Kram

• Nelle
    Tack allihop för stöd och kramar!

Linn73:
    Fem ägg låter toppen, men jobbigt att det gjorde så ont. Hur känns det nu, har du fortfarande ont? Jag hoppas verkligen att allt går vägen för er nu!

Längtar74: Hur har du gjort rent praktiskt för att ta tag i adoption? Visst är det så att man ska ringa en socialsekreterare i kommunen och "anmäla" sig?

Jegs: Vad tråkigt att ni inte får göra fler försök! Är det helt kört eller går det att övertala någon?

Castor: Lycka till på torsdag!

Anemon: Hur gick det idag?

Läkaren ringde upp och sa att det bara blivit två ägg ur tre äggblåsor och att de inte befruktats. Nu låter det osäkert om vi ska få göra tre försök, eventuellt ett till sa han, innan äggdonation.

Jag är så besviken på hela den här processen, tycker att det har varit så mycket strul hela vägen. Utredningen på Ultragyn kändes rörig, de tappade bort mitt blodprov och jag tyckte att vi inte fick särskilt mycket information. Allt såg sååå bra ut och senast i december när jag var i ett annat ärende sa gynekologen att mina äggstockar såg ut som "rena skolboksexemplet".

När vi väl fick en tid för samtal hos Huddinge tog det två månader innan jag fick börja med sprayen. När jag började spruta visade det sig sent en söndagskväll att läkaren skrivit ut för lite Gonal F, vilket gjorde att jag missade en spruta. Det blev tre ägg vid äggplocket varav två befruktades på ett "onormalt" sätt, men en professor råkade passera och trodde att äggen hade en chans att klara sig om de fick långtidsodlas, vilket de inte gjorde.

Veckan efter togs mitt AMH-värde. Barnmorskan sa att de skulle ringa upp om två veckor och om värdet var lågt skulle vi omprioriteras i köordningen, annars vänta i tre månader. Samma barnmorska sa efter den missade sprutan att det (sprutmissen) skulle tas upp till ett möte efter mina tre landstingsförsök eftersom de varit "försumliga".

Ingen ringde efter två veckor, så efter ytterligare tre veckor ringde jag. Under den tiden hann vi förstås börja tro att allt var okej eftersom de sagt att de skulle höra av sig. Inklämd i en skrubb till toalett fick jag veta att mitt AMH-värde låg på 0,3. Som en följd av detta ringde jag upp nästa dag och bad att få höja min kommande IVF-dos från 300 ie till 450 ie Menopur. Nu, när försöket gick åt helvete, säger både läkare och barnmorska att det inte verkar vara någon idé med mitt låga värde. Tidigare sa läkaren att "AMH inte är någon exakt vetenskap "och inget att hänga upp sig på. Nu känns det som  om de använder värdet som en anledning att peta bort oss från landstinget istället för att omprioritera oss som det var tal om tidigare. Går det till så här för alla?

Trots att det förstås varit uppenbart för oss i tre år att vi inte kan få barn på naturlig väg, så smärtar det att jag gått från att vara ett "skolboksexempel" (i teorin förvisso, men ändå) till en som vården knappt vill satsa på... Om nu AMH-värdet är så viktigt kunde väl läkaren ha kollat upp det hösten -09. Jag pratade med henne nu i vår och hon sa att det inte var standard på den tiden, men hade vi vetat tidigare kanske vi hade gjort saker annorlunda...
  • Nelle
    Jegs: Nu har jag fått svar från vår stadsdelsförvaltning ang. adoption, hon vill att jag ringer upp för ett samtal. Har inte kommit mig för/vågat ännu. Är i någon slags bearbetningsfas fortfarande. Kanske imorgon. Jag har också ringt till psykoterapeuten som barnmorskan gav mig numret till, få se om hon ringer upp.

Mirakelbarn: Vilken kämpe du är! Fantastiskt att du orkat gå igenom nio IVF:er!

Linn73: Hur mår du nu? Har du fått något besked om när det blir insättning? Jag håller tummarna!

Jag och sambon funderar mycket på detta med AMH-värdet. När vi gjorde vår utredning hösten 2009 togs det inte eftersom det inte var standard då enligt läkaren Eva Hardmeier. Hon sa också, när jag pratade med henne nu i vår, att det inte var någon exakt vetenskap. Det sa även läkaren i Huddinge György Csemiczky. Eftersom Huddinge inte ens ringde upp när de fick testresultatet kan man ju också tolka det som om det inte var så viktigt. Om det ansågs vara det, ett tungt besked som kan ge upphov till en massa negativa känslor, borde de väl ha hört av sig och sedan kallat oss till ett möte?

Nu låter det, som jag skrev igår också, som att det i princip är kört för oss. Allt detta över telefon.

Jag tjatar om detta, men hur har ni blivit bemötta angående AMH-värdet?
  • Nelle
    LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH varierar 9-30. IVF1: avbrutet, IVF2: 0 ägg Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Nelle (37 år) AMH 0,3

Sprayar:

Sprutar: 
    Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked. Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ET 18/5.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.

Flyttade om min plats på listan... trist.

Längtar74: höjdes ditt AMH? Är det möjligt?

• Nelle
    Linn: Har något ringt? Om de inte ringer borde det väl vara ett gott tecken? Men oj, vilken jobbig väntan de utsätter dig för! Barnmorska kunde ju lika gärna ha sagt att hon inte visste istället för att ge så oklara besked. Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för dig den här gången!

Stora kramar!
  • Nelle

Mystiskt... Jag skrev nyss ett inlägg som försvann. Nytt försök!

Linn73: Jag tror att jag kan tänka mig vad du går igenom nu. Dåligt att läkaren inte ringt när sköterskan lovade det! Men - det borde ju vara ett tecken på att det blir ET imorgon som planerat, annars borde de ju ha meddelat er i tid.

Längtar74: Nej, vad tråkigt att FSH-värdet var för högt! Hur blir det nu, ska du åka dit igen nästa månad?

Castor: Tack för pepp! Vi kämpar vidare och kommer att klänga oss fast vid Huddinge så länge det går! Snart torsdag, jag håller tummarna för dig!

Poussin: Jag ringde till Falun idag och frågade hur de såg på att göra IVF när AMH-värdet är lågt. Sköterskan sa att de ofta avråder. Anledningen till att jag ringde dit var att ett par kompisar till oss gjorde IVF där i höstas och var med om samma sak som oss första gången, dvs få ägg och ingen ET. Nästa gång blev det högre dos, ICSI och insättning som ledde till graviditet, beräknad födsel i augusti. Vår kompis pratade innan det om att hon, enligt någon test, var på väg in i "förklimakteriet". Då hade jag inte hört talas om FSH och AMH (bara ett år sedan, ljuva tid...) och hon vet fortfarande inte vilket av värdena som inte var bra. Hursomhelst - det gick vägen för dem där trots dåliga odds i teorin.

Igår mailade jag till två namn som jag hittade på nätet ang. adoption. Den ena skrev tillbaka och den andra ringde så nu har jag fått ett nummer till stadsdelen dit jag ska ringa för att boka samtalstid. Jag känner att jag verkligen vill adoptera, dels för att det alltid har känts som ett alternativ för mig och dels för att jag känt att det har varit så påfrestande att vara i IVF-bergochdalbanan.Många nerförsbackar och korta uppförsbackar... Jobbar på att peppa sambon. Som det ser ut nu ska vi tjata oss till fler IVF:er, dra igång adoptionsprocessen och ställa oss i ÄD-kö om det är möjligt. För mig är ÄD det som känns märkligast, säkert eftersom jag inte funderat på det tidigare. Mannen tycker att det känns ännu konstigare än vad jag gör, han menar att det var ju han och jag som skulle få barn tillsammans, inte han och en okänd kvinna...

Längtar74 och Castor: Klokt skrivet om sorgen, skulden och männen. Allt detta väcker så många känslor och funderingar som många aldrig behöver stöta på.

Jag är glad över att jag har alla er i tråden att ventilera med! Tack för stöd, pepp och kloka synpunkter.

Kram

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH