• Castor1

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Mumlan74 skrev 2011-04-13 19:34:27 följande:

hej hej... vet inte riktigt om min historia kvalar in här, eftersom jag faktiskt aldrig tagit mitt AMH-värde. men, jag är en svårstimulerad jäkel med få äggblåsor som ändå lyckat sbli gravid - två gånger.

vi startade vår resa förra våren, på sophiahemmet i stockholm. vid det första försöket utvecklades bara en follikel, och vi fick avbryta. gjorde långa protokollet och sprutade med gonal-f. vid andra försöket blev det tre äggblåsor, två ägg som befruktades och ett fint embryo som stoppades tillbaka. jag blev gravid, men fick tyvärr MA i vecka 13. det var i somras... jag frågade min läkare på SH om han tyckte att jag skulle ta AMH, men han tyckte att det var onödigt. värdet skulle förmodligen inte vara så bra och vad skulle det göra för nytta att veta det? jag hade ju faktiskt blivit gravid på mina få äggblåsor första gången!

kan tillägga att jag i september 2009 hade FSH på 9 och något förhöjt östradiolvärde (143).

tack vare att vi utnyttjade vårdgarantin kom vi igång med nästa försök i november. nu med menopur (375ie) i stället för gonal-f. läkaren som jag gick hos här i stockholm för att göra VUL tyckte inte att det var någon idé att jag fortsatte med behandlingen, eftersom hon tyckte att jag fick för få äggblåsor. men rmc i linköping tyckte ändå att vi skulle köra på. den här gången blev det fyra äggblåsor, tre ägg, två embryon och ett som var toppenfint.
    nu är jag gravid i v. 21.

det KAN alltså gå, även om man har få ägg.
    jag räknar dock inte med att det ska gå en gång till utan att det blir fråga om ÄD om vi vill ha syskon...

jag rekommenderar också alltid akupunktur. det ökar blodcirkulationen i reproduktionsorganen, vilket är bra och det finns studier som visar att det kan sänka exvis ett förhöjt FSH-värde.

lycka till alla fantastiska kämpare!

Stort GRATTIS och TACK! Jag tror att fler förutom jag själv behöver höra att det kan gå! Inte för att vi inte vet om svårigheterna, utan för att vi behöver stöd på vägen då vi genomgår både fysiska och psykiska påfrestningar. Det är en form av bekräftelse då jag tror att fler med mig ibland ifrågasätter sig själva och sina beslut... Det handlar om rättigheten att få känna hopp helt enkelt! 
    Kram och lycka till! 
  • Castor1

Hej alla, har inte skrivit på ett tag då vi har haft fullt upp med bröllop osv.

Allt gick bra i lördags och nu är jag fru, skönt!

Jag har även börjat med sprutorna. Mensen var sen så det blev några dagars fördröjning. Jag fick en del biverkningar av sprayen men det blev bättre när blödningen kom igång. Men usch! Sprutorna känns inte så mycket, oroar mig lite så det känns som att jag inte reagerar på dessa alls vilket jag ser som ett dåligt tecken. Men, men, vi får väl se...

Har missat sprayen en gång och tagit sprutan alldeles för sent en annan. Vet ni om det kan påverka resultatet?

Jag har äggplock v. 20, går på långa behandlingen och tar menopur 450 så det verkar som att jag, Linn73 och Nelle följs åt exakt. Kul! Jag har ultraljud nu på frdag 13 maj.

Poussin: jag håller tummarna för dig!!! Hoppas, hoppas, hoppas
    Ankaja: Hoppas att det fortfarande går bra för dig.
    Jegs: så tråkigt att höra. Hoppas att läkarna låter er göra fler försök om du känner att du orkar! 
    pp08: välkommen tillbaka, varma tankar till dig!
    DoobieDoo: Grattis, grattis, grattis!

Klistrar in listan här och flyttar ner mig till sprutar:

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011

Väntar på nytt försök:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, Väntar på FET....efter missfall på 4:e ICSI.  
    Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 
    Småsteg, amh 0,49

Sprayar: 

Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ÄP vecka 20. 

Sprutar:
    Nelle (37 år) AMH 0,3. Sprutstart 4/5.
    Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Spraystart 15/4 

Sprutar:
    Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 (dec 2010) 0,1 (april 2011). Sprutstart 27/4
    Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5 

Planerat ÄP/ET/FET:

Ruvar:
    Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 3. 3 ägg varav 2 befruktades samt återfördes. TD 9/5.

Gravida:
    Malbert, AMH 0,55 
    Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12

Övrigt:
    Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. 
    pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.

• Castor1

Men, åh förlåt Linn! Råkade ta bort dig istället för mig av ren klantighet...

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011

Väntar på nytt försök:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, Väntar på FET....efter missfall på 4:e ICSI.  
    Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 
    Småsteg, amh 0,49

Sprayar: 
    Linn73 (37 år), AMH 0,41: 3:e försöket. Långa metoden med 450 ie Menopur. Planerat ÄP vecka 20. 

Sprutar:
    Nelle (37 år) AMH 0,3. Sprutstart 4/5.
    Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 (dec 2010) 0,1 (april 2011). Sprutstart 27/4
    Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5 

Planerat ÄP/ET/FET:

Ruvar:

Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 3. 3 ägg varav 2 befruktades samt återfördes. TD 9/5.

Gravida:
    Malbert, AMH 0,55 
    Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12

Övrigt:
    Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. 
    pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.

• Castor1

Åh vad tråkigt Poussin... Usch, vilken besvikelse för er och så ledsamt att höra! Åk till Frankrike och landa och försök att njuta, ni är värda det! Det beslut ni kommer att ta, oavsett hur det ser ut kommer så småningom att kännas som det rätta. Man landar alltid, på något konstigt vis, på fötterna igen, kramar till er!

Ankaja: Skönt att höra att allt ser bra ut! Jag har kollat in på din sida med jämna mellanrum för att se hur det går för er... Återigen ett varmt grattis!

Och till er alla här, Tack för gratulationerna till vårt bröllop! Det var en härlig dag om än lite dimmig för det är så många tankar och skeenden som far runt! Men jag njöt! Lite konstigt var det att gå in och ta en spruta mitt i natten, som vi dessutom misslyckades med att preppa ett par gånger. Ojojoj. 
    Jag är en mycket lycklig fru, men en relativt desillusionerad IVF'are...
    Vi ska vara på UL imorgon bitti, vi får se vad som sker. Jag återkommer... Känns inte som att jag har en arsenal av äggblåsor direkt, men men. Vi får se helt enkelt.
    Nelle och Linn, Jag håller mina tummar för er! Hoppas, hoppas att det blir ÄP för er båda!

Kram 

• Castor1

Goda nyheter pp08 och längtar74, lycka till!

Jag har nu varit på UL på Huddinge. Har sprutat med 450 enheter menopur i 8 dagar och de ville kolla hur det såg ut. Detta är ju en s.k provomgång för oss eftersom att mitt amh ligger på 0,1...

Men, jag fick nog ändå relativt goda nyheter tror jag?...
    - De såg 4 små äggblåsor som de vill ska växa till sig. Slemhinnan var också för tunn, endast 4mm.
    Men läkaren ville fortsätta stimuleringen så vi ska hålla på minst t.o.m onsdag nästa vecka så det blir sprutor i 14 dagar för oss.
    Vet någon om det brukar vara så att längden som man sprutar med menopur är individuell?
    Hur länge har ni fått ta era sprutor?
    De tog även ett östrogen prov för att se hur min kropp svarar på behandlingen. Jag har haft ont på vänster sida och de visade sig att det var en cysta, ungefär i storlek som en golfboll... Men de låter den sitta kvar. Har fler haft så? 
    Så sammanfattningsvis, jag får alltså fortsätta behandlingen och de verkar tro att de 4 äggblåsorna kommer att växa till sig. Preliminärt ÄP blir 23 maj.
    Vad säger ni som gjort detta förut, är detta ett bra/positivt resultat, eller?

Hoppas att det går bra för er Nelle och Linn, håller tummarna!

Styrkekramar till alla kämpare!

• Castor1
    Nelle skrev 2011-05-13 14:17:22 följande:
    Castor: fyra äggblåsor låter lovande! Vi kanske var i väntrummet samtidigt idag, jag var också på Huddinge i morse.

Nu har jag varit på äggplock, tre ägg. I tisdags var det bara två äggblåsor som var tillräckligt stora, så vi fick i alla fall ett "extra". Jag plockades (konstigt det låter, som en hönas fjädrar...) på dag tio, vilket innebar att jag bara sprutade med Menopur i sju dagar. Jag tyckte att det lät lite, men de sa att man brukar spruta kortare tid med korta metoden. Vi får inte veta hur det har gått förrän efter halv elva på måndag, jag hoppas verkligen att vi får komma till ET den här gången. Förra gången, då vi också fick tre ägg, befruktades två av dem men på ett enligt läkaren onormalt sätt så det blev inget. Håller tummarna stenhårt för att Menopur + akupunktur & avkok på kinesiska örter har gjort äggen bättre!

Kram
    Nelle: Vi var säkert där samtidigt. Jag kom tid 8.30 och vi gick 9.10. När vi gick så var det mer folk i väntrummet, någon var säker ni?... Jag sprang runt som en snurrig höna för att ta blodprov och så vidare...
    Men det låter lovande att dina äggblåsor mognade så fort och grattis till friåkaren, det verkar vara en stark en! Jag verkar vara ganska mycket trögare... Har sprutat i 8 dagar men mina fyra stackars blåsor var alldeles för små likaså slemhinnan.
    Jag håller tummarna för att måndagen bjuder på tre starka och friska embryon åt er!!!

Linn: Hur går det för er? Bra hoppas jag!!! 
  • Castor1
    Nelle skrev 2011-05-16 09:05:53 följande:
    Det gick inte den här gången heller, äggen befruktades inte. Mitt under samtalet med barnmorska lade min telefon av så jag inte så mycket mer, men läkaren ska ringa upp under dagen.

Nu vet jag inte hur vi ska göra...

Linn73 och Anemon: Jag hoppas att det går bra för er idag!

Kram
    Nelle: Jag beklagar verkligen, usch vad tråkigt! Hoppas att du kan få mer information så småningom när du orkar prata med dem igen och att de har några svar att komma med. Hoppas att ni kan få lite lugn de närmaste dagarna så att ni kan stötta och ta hand om varandra. God mat och vin och titta på filmer brukar vara ett lyckat recept för mig när jag bara vill ta en paus från allt. Styrkekramar och medkännande! 

Poussin och Jegs: nya styrkekramar och tankar till er!

Linn: Hoppats att du får ett positivt resultat idag och många ägg, håller tummarna.

Längtar74: Tack för info ang adoptionskurs. Tänk vad rustad man måste vara för alla idiot kommentarer... Det är inte klokt. Lycka till med fortsättningen, jag ser fram emot att få höra mer!

Och Tack Alla för information och uppmuntran ang UL, äggblåsor! Jag hoppas såklart att mina växer till sig men det är svårt att föreställa sig hur det står till därinne... Ser både fram emot torsdag, och inte. Känner att jag har lust att sluta med hormonerna nu, är lite ilamående och har huvudvärk. 

Varma kramar till er alla!

• Castor1

Linn: vad jobbigt att läsa att det gjorde så ont för dig och att du nu sitter och väntar på att en läkare ska ringa upp och berätta hur allt gått. Jag lider med dig! Varför är det tvunget att vara såhär och kunde inte barnmorskan valt sina ord lite bättre så att du inte behöver ha det här oket över dig innan du får mer information. Hoppas att du fysiskt mår bättre iallafall! Nu håller jag tummarna för ett positivt besked! kram kram

Nelle: Jag förstår din besvikelse, jag tycker inte att du ska ge upp! För det första så har du ju fått ut ägg och för det andra så har du inte blivit rätt behandlad i detta då din process tagit längre tid än den borde ha gjort. Stå på dig!   

Längtar74: Jag tycker att det är bra, som du säger, att ställa sig i adoptionskö även fast man fortfarande hoppas att man kan få göra ett nytt försök. Hoppas att ditt värde ger de bästa förutsättningarna denna gång och att allt går vägen! Jag förstår den känslan du har gällande din man och er sorg. Alla lider vi olika och tar på oss skuld som våra män såklart inte vill att vi ska bära. Men så är det ju. Så länge man pratar om det och landar emellanåt så är detta något som jag tror på sikt för en närmare varandra. Även om man är otroligt nära varandra redan så lär man sig sidor om skuld, vanmankt och sorg som ökar förståelsen för sin partner. Extra styrka till dig och de besked ni står inför!

Jegs och Poussin: tack för att ni är här och stöttar trots att ni nyligen har fått jobbiga besked och Mirakelbarn, tack för lite solsken!

kram kram 

• Castor1

Anemon: tråkigt att höra att ert FET inte gick vägen. Nu får vi hoppas att du får fler chanser vid nästa IVF! kram

Linn: Så himla tråkigt att höra att inget av de 5 äggen blev befruktade. Verkar som att ni inte ska göra ICSI... Jobbigt att ta nya tag förstår jag men jag tror verkligen ni kommer att lyckas, du fick ju bäst resultat i antal ägg denna gång men som av någon anledning inte ville acceptera behandlingen de fick. Håll i Huddinge och P-O och samla kraft! Styrkekramar!

Nelle: Jag känner med dig, tänker också på adoption... Det är bra att ta små steg och känna efter på vägen. Tycker dock att ni ska prova att göra ett nytt IVF men ställ er i adoptionskön samtidigt eftersom att det tar sådan tid. Vi kommer att göra samma här. Styrkekramar till dig också!

Själv så kan jag tyvärr inte bjuda på någon solskenshistoria, tråkigt! Jag fick avbryta behandligen igår efter att sprayat sedan 15 april och tagit sprutor i 13 dagar... Men mitt försök kommer inte att räknas och jag får en ny chans! Träffade en kvinnlig läkare, Rova, som jag inte haft kontakt med tidigare. Hon var trevlig och tog sig tid. Tydligen tillhör jag de få procent som inte ska ta sprayen... De hade de upptäckt om jag fått ta blodprov och gjort UL innan sprutstart, något som de inte kallade mig till, tyvärr. Jag fick tydligen en s.k "Flare-up effekt", vilket innebär att nedregleringen baksköt enligt läkaren. De prover de tog på mig efter sprutdag 8 visade på mycket högt östraordiol (eller vad det heter, har med östrogenet och hormonerna att göra). Det provet visade på 2500 i värde men borde varit under 400 om nedregleringen funkat. Istället överaktiverades kroppen och började produceradet av TVÅ golfbollstora cystor som hindrade äggen att utvecklas. Vid min undersökning hade dessa börjat spricka (förklarar varför jag haft ont vid vänster äggstock...). De var nu nästan borta men hade nog tagit med sig ett par små ägg ut... Slemhinnan var fortfarande bara 4mm vilket visar att menopuren hade hindrats att fungera p.g.a sprayen. Suck! Så tyvärr, det baksköt helt enkelt...
    Jag skrev inget igår för jag var först tvungen att handleda 7 studenter i deras uppsats-skrivning. När jag kom hem så delade min man och jag på en flaska Amarone och beställde massor av lammkotletter från vår favoritrestaurang som vi åt hemma i sängen och kollade på film. Vi öppnade även en flaska champagne för att fira hormon-stoppet... Lite paradoxalt men otroligt skönt ändå. Vad kan man göra?!... 
    Så i Augusti ska jag gå på korta metoden på en ny medicin som tydligen varit slut i fyra månader?!... Det är kanske därför vi alla verklar ha fått samma typ av behandling? Så jag är nu officiellt också en augusti IVF'are!

Kram på er och TACK för tankar och lyckönskningar! Jag tycker att vi alla ser framåt, april/maj verkar inte vara en bra månad för låg-amh:are och IVF helt enkelt!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH