Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
hej hej... vet inte riktigt om min historia kvalar in här, eftersom jag faktiskt aldrig tagit mitt AMH-värde. men, jag är en svårstimulerad jäkel med få äggblåsor som ändå lyckat sbli gravid - två gånger.
vi startade vår resa förra våren, på sophiahemmet i stockholm. vid det första försöket utvecklades bara en follikel, och vi fick avbryta. gjorde långa protokollet och sprutade med gonal-f. vid andra försöket blev det tre äggblåsor, två ägg som befruktades och ett fint embryo som stoppades tillbaka. jag blev gravid, men fick tyvärr MA i vecka 13. det var i somras... jag frågade min läkare på SH om han tyckte att jag skulle ta AMH, men han tyckte att det var onödigt. värdet skulle förmodligen inte vara så bra och vad skulle det göra för nytta att veta det? jag hade ju faktiskt blivit gravid på mina få äggblåsor första gången!
kan tillägga att jag i september 2009 hade FSH på 9 och något förhöjt östradiolvärde (143).
tack vare att vi utnyttjade vårdgarantin kom vi igång med nästa försök i november. nu med menopur (375ie) i stället för gonal-f. läkaren som jag gick hos här i stockholm för att göra VUL tyckte inte att det var någon idé att jag fortsatte med behandlingen, eftersom hon tyckte att jag fick för få äggblåsor. men rmc i linköping tyckte ändå att vi skulle köra på. den här gången blev det fyra äggblåsor, tre ägg, två embryon och ett som var toppenfint.
nu är jag gravid i v. 21.
det KAN alltså gå, även om man har få ägg.
jag räknar dock inte med att det ska gå en gång till utan att det blir fråga om ÄD om vi vill ha syskon...
jag rekommenderar också alltid akupunktur. det ökar blodcirkulationen i reproduktionsorganen, vilket är bra och det finns studier som visar att det kan sänka exvis ett förhöjt FSH-värde.
lycka till alla fantastiska kämpare!
Kram och lycka till!