• mariposa

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej alla i tråden! Nu har jag läst igenom alla 859 inläggen och jag är mycket glad att jag hittade er. För en vecka sedan fick jag domen; amh 0.16, "noll sannolikhet att bli gravid och för dåligt värde för ivf" enligt gynekologen. Han började prata om ÄD och adoption på direkten. Nu har jag ett barn sedan tidigare, en pojke på fyra år, men min längtan är ändå orubblig. Jag ska gå och få en second opinion nästa vecka men jag blir alltmer inställd på att det är kört eftersom det var så jag fick beskedet levererat. Får se vad de säger.

Jag har svårt att ta in det här. Punktlig mens och äl (uppmätt med äl-test) varje månad, men äggen måste då i princip ha tagit slut under dessa fyra år? Jag fyller snart 33. 

När jag läser alla inlägg så slås jag av hur insatta ni alla är, i läkemedel och metoder, och hur starka ni är. Det måste man vara för att klara av den här psykiska pressen. Det är också en styrka att samlas så här och prata med personer i samma situation. 
    kram 

• mariposa

annis77: Vår situation låter snarlik. Återkom gärna och berätta om spraystarten! Som "nybörjare" snappar jag upp all info jag kan komma över. Jag håller tummarna! 

• mariposa

Lycka till Lully! Väntar med spänning på fortsättningen!

Vi var iväg på second opinion, men kom därifrån lika nedslagna. Chanserna att lyckas vid IVF är minimala (mitt amhvärde= 0.16). Då jag undrade om det kan ha betydelse vilken månad man ev. påbörjar behandlingen svarade läkaren att det är omöjligt att veta.  

På ultraljudet såg hon ca. två ägganlag på varje äggstock, vilket ju bekräftar det låga AMH-värdet. Har jag förstått det rätt; det antal ägganlag man ser vid ett vanligt ultraljud kan förutsäga hur många ev. äggblåsor man kan få fram vid IVF? Eller har jag missförstått?

Jag känner mig väldigt ambivalent, vet inte om jag ska hoppa på IVF-behandling. Just nu känns det inte som jag skulle kunna ta ett bakslag, så det är kanske lika bra vänta. Min rädsla är att det inte ens ska bli en endaste liten äggblåsa/ägg. 

Jag är så glad att den här tråden finns. Det är ju svårt att få fram vettig information på annat håll. Jag lär mig mycket av era inlägg!
    kram

• mariposa

Tack för att ni ingjuter lite hopp och tack för svar på min fråga, Linn73!

Det lutar åt att vi gör åtminstone ett försök med ivf. Jag känner att jag vill testa och se hur kroppen svarar på det. Vi går på FC i Stockholm. När jag googlar runt verkar det skilja sig en hel del i pris. Ska man försöka få till ett paketpris på tre försök? Eller är tre-pack avsett för dem med lite bättre chanser kanske? 

Om inte ivf ger något tror jag att vi kommer att söka oss utomlands för ÄD, till Spanien exempelvis. Ja, det är en helt ny värld att sätta sig in i.
    Kram tjejer och lyckönskningar till alla!

• mariposa

Jag beklagar, Lovedo! Mycket tråkigt att höra, men av det lilla jag vet så har jag uppfattat att kan man svara olika på olika läkemedel. Hoppas att du får bra vägledning gällande hur ni kan gå vidare vid nästa samtal. Skriv gärna en rad och berätta hur det går. När det gäller den manliga faktorn är vi på g att undersöka det. Jag är beredd på att stöta på patrull även på den fronten, skulle inte förvåna mig. Nej, fy nu är jag negativ... Slutligen vill bara säga att jag tycker att dina tankar är fullkomligt normala. Det här med svårighet att skaffa barn är ju en existentiell fråga som sätter igång massa tankar.

Kram och trevlig helg till alla i tråden!

• mariposa
    Lovedo skrev 2011-10-31 09:29:29 följande:

Tack snälla Mariposa, Linn, Längtar, Lully Hill och Poussin för pepp!
    Som så många andra sagt före mig så är denna tråden helt ovärderlig för stöd och all kunskap och erfarenheter som finns här!
    Mariposa: Jag vet inte vilka kliniker ni varit på utöver FC och inte heller om du redan valt någon klinik men om inte så vill jag bara tipsa om att jag fick göra mitt ivf försök på CvL i Uppsala trots att mitt AMH-värde vid förstaprovtagningstillfället var under 0,16. (Visade sig senare vara marginellt högre.)  CvL verkar också vara billigast i Stockholmsområdet för det fall ivf avbryts före ägguttag, vilket ju verkar vara risken när man har lågt AMH, så det kan ju kanske vara intressant att veta, då ekonomin trots allt är en faktor i det hela.
    Längtar 74: Vad roligt att de hittat en donator, grattis! Jag har ännu inte satt mig in så mycket vad gäller ÄD men jag vill gärna höra om dina erfarenheter från Spanien då det inte är omöjligt att det blir ett alternativ för mig så småningom. Stort lycka till! 
    Jag håller givetvis tummarna för alla er andra också som är igång med behandlingar!!
    Kram Lovedo

Lovedo: Tack för info! Jag ringde bara första bästa klinik och det råkade bli FC. Risken för avbruten behandling är ju överhängande så jag inser att jag måste jämföra olika kliniker och deras priser. Tycker inte att jag hittar riktigt tydlig info på hemsidorna, men jag får nog ringa runt.

Poussin: Vill bara säga att jag tycker att du verkar ha en sån positiv inställning som smittar av sig. Blev glad och peppad då jag läste om era fyra aktiva planer som är på g.  Kyss

Luly- lycka till nu!
  • mariposa

Instämmer i kören: G R A T T I S! Allt kämpande har gett resultat. Är mycket glad för din skull och önskar dig fortsatt lycka!Hjärta

• mariposa

Tack Vildhallonet för ett hoppfullt inlägg! Efter många försök måste det kännas fantastiskt att lyckas på naturlig väg dessutom. Vilket flyt! Grattis! 

• mariposa

Tjejer, jag undrar en sak. Kan Pergotime möjligen ha någon som helst verkan vid lågt amh? Jag har kraftiga äl-känningar varje månad och får utslag på fertilitetsmonitorn, tänkte att pergo skulle kunna ge det hela en extra skjuts. Eller är jag ute och cyklar? Har ni provat? Tankarna snurrar som vanligt...

• mariposa
    Mimi71 skrev 2011-11-14 14:54:35 följande:
    Hej alla starka tjejer!
    Jag skrev några inlägg här i tråden under försommaren. Då hade vi fått reda på att jag hade 0,16 i AMH. 39 år gammal. Det är jättekul att se att flera har blivit gravida och att en del har gått vidare till nya möjligheter med adoption och äggdonation.

Vi inledde då raskt IVF försök som avbröts första omgången då endast två folliklar hade utvecklats trots maxdos med Fostimon. Andra IVF försöket fick vi efter tjat och eftersom vi faktiskt har en dotter som kommit till på "vanligt" sätt. Resultatet med maxdos Menopur blev detsamma. 2 folliklar. Denna gång fick vi ändå gå vidare till äggplock eftersom läkaren ville ge oss en sista chans.

Mitt i detta var min mamma väldigt sjuk i slutfasen av livet och sex timmar efter att hon somnat in låg jag på äggplocket.  Ägget befruktades inte. Kliniken sa tack och hej, och läkaren menade att vår största chans att få barn var via äggdonation men stängde inte dörren för att vi faktiskt skulle lyckas på egen hand. Hon rekommenderade även ackupunktur.
    Jag följer er alla på avstånd eftersom vi har tagit en paus i barnskapandet under sommaren och hösten.Jag har gått i ackupunktur under en period.  Jag är dock nyfiken på att höra er funderingar kring hur stress kan påverka det här med AMH, har era läkare sagt något? 
    Jag vet att några i tråden har ett barn sedan tidigare, jag vill gärna komma i kontakt med någon av er och höra hur ni funderar kring äggdonation - eget "genetiskt" barn. 
    Nu har ju IVF Sverige stängt dörren för oss men har någon av er testat flera klinker för IVF? Jag har liksom lite svårt att släppa tanken på att vi ska lyckas den vägen.... 
    Många frågor och tankar - jag vet...  

Kram! 
    Hej Mimi71!
    Först och främst så beklagar jag din mammas bortgång. Så fruktansvärt! Förstår att ni
    lagt försöken på hyllan för ett litet tag.

Direkt då jag fick beskedet om min låga äggreserv började jag tänka i banor att jag det livet jag levt de senaste åren, med mycket stress och tärande oro, helt klart måste ha påverkat kroppen. Enligt de två läkare jag träffat så finns det dock ingenting som kan påverka ens ägganlag, men jag har ändå mina tvivel. Nu provar jag akupunktur och örter, vill åtminstone försöka komma i balans i kroppen.

När det gäller ÄD så märker jag att ju mer jag pratar om det med folk i min omgivning desto mer bekant blir jag med tanken. Om det är vad som krävs för att jag ska få ett till barn så tror jag att jag är beredd. Det här är ändå komplext och jag inser att det kommer att kännas stort den dagen då vi tar kontakt med någon ÄDklinik för att starta en utredning. Vi kommer dock att testa IVF till våren. Ska samla kraft först och spara undan en slant.

Luly-hur känns det än så länge? Är så glad för din skull.

Vädur78-läser gärna mer om din historia på din sida.

Kram till alla!
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH